سرپرست این سازمان مطرح کرد:

رویکرد جدید سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی توسعه مبتنی بر محتواست

۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۸ کد : ۵۸۹۷۴ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی، سیاست این سازمان را نظارت و راهبری اعلام و تاکید کرد: رویکرد جدید ما توسعه مبتنی بر محتواست و آنچه اهمیت دارد، کار واقعی است.
رویکرد جدید سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی توسعه مبتنی بر محتواست

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اصفهان، دکتر مسعود ابراهیمی در نشست مشترک با دکتر مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به اهمیت تجاری‌سازی و اقتصاد دانش بنیان در جهاددانشگاهی پرداخت و با تاکید بر اهمیت محتوا و تقدم و اولویت آن بر ساختار، گفت: اساسا نگاه و رویکرد جدید ما توسعه مبتنی بر محتواست و نه توسعه مبتنی بر ساختار، چراکه اهمیت دادن به ساختار، محدود کننده است. براساس این رویکرد آنچه اهمیت دارد، کار واقعی است.

وی به هدف‌گذاری سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی اشاره و اظهار کرد: اگر هدف اصلی را ایجاد درآمد تعریف کنیم، هدف بعدی ارائه خدمات به عموم ملت و جامعه مبتنی بر اساسنامه جهاددانشگاهی است. براین اساس تمام برنامه‌ها باید در راستای این اهداف باشد و در این صورت از آنها حمایت خواهیم کرد.

سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی همچنین بر اهمیت تعامل با اکوسیستم تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان یک مجموعه خوشنام یکسری فعالیت‌ها را انجام می‌دهد، ممکن است نتواند به تمام تقاضاها پاسخ دهد. در چنین شرایطی، حالت ایده آل، مبادله فناور خواهد بود. برای مثال در اکوسیستم وزارت علوم، ما مرکز رشد یا پارکی داریم که حوزه تخصصی آن سلامت است و حوزه تخصصی ما گردشگری. این دو می‌توانند به صورت هم افزا با یکدیگر همکاری کنند. اگر چنین تعاملی در بیرون از واحدهای جهاددانشگاهی نیز شکل بگیرد، می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم و در حوزه تجاری سازی استان مطرح شویم.

وی در خصوص لزوم اجرای برنامه‌های ویژه منطقه‌ای، گفت: ممکن است با ذوق و هنر شخصی افراد در یک منطقه اتفاق مثبت و مفیدی مانند تد رخ دهد. در این صورت ما باید این رویدادهای مفید و مدل‌های موفق را در مناطق مختلف شناسایی کنیم و آن‌ها را در سطح کشور توسعه دهیم و تکثیر کنیم. برای مثال، بر اساس آمار اعلام شده در سطح کشور ۶۰ تا ۷۰ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل داریم که اگر بخواهیم هر کدام از آن‌ها را ایجاد کنیم باید صدها میلیارد تومان هزینه کنیم، درحالی که عارضه یابی می‌تواند خدمت مفیدی برای کشور باشد.

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی با بیان اینکه همه ما شهروندان این کشور هستیم و هدف‌گذاری تمام فعالیت‌ها باید در راستای خدمت به کشور باشد، ادامه داد: میان واحدهای جهاد دانشگاهی نباید مرزی وجود داشته باشد؛ برای مثال میان آموزش، تجاری سازی و فرهنگی نباید مرزهای تعیین شده‌ای وجود داشته باشد، بلکه باید همپوشانی وظایف وجود داشته باشد. 

ابراهیمی سیاست سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی را نظارت و راهبری اعلام و تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد کار و اقدامی‌ است که باید انجام شود و در راستای تحقق این مهم باید به‌صورت هم‌افزا با بخش‌های مختلف همکاری کرد.

دکتر مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در ابتدای این نشست با تاکید بر اهمیت مفهوم «سازمان واقعی»، گفت: معتقدم رفتارها و فعالیت‌های ما در جهاددانشگاهی باید واقعی باشد و تاکنون نیز بخش عمده‌ای از دستاوردها و موفقیت‌های واحدها به دلیل انجام فعالیت‌های متمرکز، جدی و واقعی توسط افراد مشتاق و توسعه گرا بوده است.  

هومن سراج، مدیر دفتر اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز در این جلسه، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در واحد اصفهان ارائه کرد و گفت: تنوع حوزه اکوسیستم کارآفرینی اصفهان اتفاق مثبتی است. ضمن دانست، در عین حال که معتقدیم رقابت در استان باعث سازندگی و ایجاد و تقویت شبکه ارتباطی ما شده است.

سراج همچنین به خدمات مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی جهاددانشگاهی اصفهان اشاره کرد گفت: از جمله این خدمات  شبکه‌سازی و به هم‌رسانی کسب و کارهای یک رشته تخصصی، ارائه مشاوره تخصصی به صاحبان ایده‌های نوآورانه، عارضه یابی کسب و کارهای تعاونی و کسب و کارهای نوپا، ارزیابی همه جانبه طرح‌های نوآورانه، تبیین فرآیندها، ارائه خدمات مشاوره آموزشی، برنامه‌ریزی و مدیریتی به کسب و کارها و تعاونی‌ها، برگزاری رویدادهای ترویجی کارآفرینی، برگزاری کارگاه‌های آموزش تخصصی، ارائه خدمات تجاری‌سازی فناوری و ارزش گذاری فناوری و ارائه خدمات صادرات و تهیه و اجرای طرح‌های توجیهی و فنی اقتصادی است.
 


نظر شما :