تشریح مهمترین اهداف و برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال و کارآفرینی

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۲ کد : ۵۸۸۸۷ آموزش و کارآفرینی
مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاد، مهمترین اهداف و برنامه‌های جهاددانشگای در این زمینه را تشریح کرد.
تشریح مهمترین اهداف و برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال و کارآفرینی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سیروس دشتی مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی با اشاره به برنامه‌های اداره کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی و طرح‌های این بخش گفت: هم‌اکنون سیاست ما در پروژه‌های اشتغال ایستا نیست. برای مثال ما پروژه بزرگ مشاغل خانگی را در ۳۱ استان اجرا کردیم. این پروژه‌ها مولد هستند و در کنار کارهای اجرایی به دنبال طرح‌های جدید نیز هستیم. این پروژه‌ها با همکاری وزارت کار پیش می‌روند و طرح توسعه مشاغل خانگی در راستای طرح راهبران شغلی انجام می‌شود و سازمان‌هایی که می‌توانند در این حوزه کمک کنند زیرمجموعه این طرح هستند. جهاددانشگاهی مجری این طرح است و پس از ابلاغ بودجه کار آغاز می‌شود.

مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی با اشاره به موضوع ایجاد پایگاه‌های مردمی اشتغال نیز گفت: این‌یک پروژه در دولت سیزدهم است که گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم‌نهاد در آن مشارکت می‌کنند. در این زمینه بیشتر ایجاد پلتفرم توسط جهاد دنبال می‌شود و جهاد به دنبال این است که از ظرفیت‌ها استفاده کند، نیروهای خود را بچیند و بر آن‌ها نظارت کند.

وی ادامه داد: این تلفیقی از کاریابی و توسعه مشاغل کوچک است. همچنین یک طرح با همکاری بنیاد علوی در قم به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود و در قالب زنجیره ارزش تدوین‌شده است. فرمول اولیه ما اجرای این طرح برای ۱۰ استان و ۱۰ هزار نفر است.

مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی تصریح کرد: ما در مشاغل خانگی به دنبال برخی فرصت‌ها هستیم. یکی از نقد‌هایی که به این طرح وارد می‌شود این است که ممکن است ما وارد حوزه‌هایی سنتی شویم. این در حالی است که این طرح‌ها با پشتوانه علمی اجرا می‌شوند و کاملاً بر اساس پژوهش‌ها و تحقیقاتی علمی صورت گرفته‌اند. همچنین طرح احیا فرصت‌ها و مشاغل بومی نیز توسط جهاد دانشگاهی در دستور کار قرارگرفته است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌ فناوری برای مدرن کردن کسب‌وکارهای موجود و توجه به مشاغل مربوط به فری‌لنسری(آزادکاری) نیز مورد توجه قرار گرفته که اخیراً در دنیا سروصدا کرده است و باید آن‌ها را موردتوجه قرارداد، گفت: در این زمینه نیز پروپوزالی آماده‌ شده است. حداقل یک ظرفیت در هر استان مورد توجه قرار می‌گیرد و به‌صورت عملیاتی طرح‌ها در آن انجام می‌شود. همچنین با همکاری وزارت اقتصاد بحث مربوط به تبصره ۱۶ و ۱۸ که مربوط به کسب‌وکارهای خرد است و نهادهایی نظیر کمیته امداد و بنیاد شهید در آن دخیل هستند نیز مورد توجه قرار گرفته و بخشی از این تسهیلات به این نهادها اختصاص داده‌ شده است. جهاددانشگاهی هم قرار است به‌صورت مستقل با ارایه دوره‌های توانمندسازی در این طرح مشارکت داشته باشد.

وی اضافه کرد: ارایه الگویی از اشتغال بدون تسهیلات نیز از دیگر وظایفی است که به جهاددانشگاهی محول شده است. بنابراین در این زمینه نیز ما به ایده‌های گوناگون گوش دادیم و پروپوزالی نیز آماده کردیم. این در راستای ایجاد فرصت‌هایی برای ایجاد شغل بدون تسهیلات صورت گرفته است.

دشتی با اشاره به دیگر طرح‌هایی که در دستور کار قرار دارند گفت: مستند نگاری دستاوردهای علمی طرح توسعه مشاغل خانگی دیگر موضوعی است که توسط ما مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. واحد‌های پژوهشی گوناگون نیز می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. همچنین جهاددانشگاهی در حوزه برندسازی نیز اقدامات خود را به‌صورت جدی دنبال می‌کند. سیاست‌گذاری این حوزه در ستاد است، اما حوزه اجرایی به دانشگاه علم و فرهنگ سپرده‌ شده است و از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز در این حوزه استفاده می‌شود.

مدیرکل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی ادامه داد: ما همچنین عضو کنگره ملی آموزش‌های عالی هدفمند نیز هستیم و خوشبختانه در این زمینه یک صندلی داریم و جهاددانشگاهی به‌عنوان یک محور شناخته می‌شود. یکی از ارکان مهم اشتغال حوزه عرضه و تقاضاست. لذا به این دلیل جهاددانشگاهی به این موضوع بیش‌ازپیش توجه می‌کند. طراحی سامانه جابیران یکی از اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به توسعه پایگاه اطلاع‌رسانی بازار کار جهاددانشگاهی اظهار کرد: ما این طرح را نیز با صرف هزینه ۴۵۰ میلیون تومان اجرا کردیم و هزینه انجام‌شده است و واحدها نیز برنامه‌های خود را داده‌اند. این رئوس اصلی برنامه‌های ما در جهاددانشگاهی است و امیدواریم تا بتوانیم برای تحقق اهداف خود از همه ظرفیت‌ها بهره ببریم.


نظر شما :