معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح:

پیاده‌سازی مهارت‌آموزی تخصصی سربازان توسط جهاددانشگاهی/ ظرفیت‌های ملی طرح «سرباز ماهر»

۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۳ کد : ۵۸۸۱۰ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح با اعلام اینکه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش‌های عمومی در طرح «سرباز ماهر» خدمات مختلفی در کشور ارایه کرده است، گفت: در حوزه مهارت‌های تخصصی نیز جهاددانشگاهی برای ما یک ظرفیت است و تقاضا داریم کارگروه مشترک برای پیاده‌سازی مهارت‌آموزی در حوزه تخصصی هرچه زودتر تشکیل شود.
پیاده‌سازی مهارت‌آموزی  تخصصی سربازان توسط جهاددانشگاهی/ ظرفیت‌های ملی طرح «سرباز ماهر»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سردار فرامرز معظمی گودرزی معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح در پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی به بیان ظرفیت‌های ملی طرح «سرباز ماهر» پرداخت و از پیاده‌سازی مهارت‌آموزی  تخصصی سربازان توسط جهاددانشگاهی سخن گفت.

معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح بابیان اینکه در حال حاضر سالانه ۳۵۰ هزارتا ۴۰۰ هزار جوان وارد عرصه خدمت به‌نظام جمهوری اسلامی می‌شوند، بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد این جمعیت دارای مدرک دیپلم و پایین‌تر هستند و نیاز به مهارت‌آموزی دارند.

وی با اشاره به تائید طرح ملی سرباز ماهر از سوی مقام معظم رهبری، گفت: پس از تصویب این طرح، قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح تشکیل شد و تاکنون تفاهم‌نامه‌های مختلفی با ارگان‌های مختلف منعقدشده است. همچنین با ۹ وزارتخانه، سازمان و دستگاه در حوزه آموزش همکاری می‌کنیم که یکی از آنها جهاددانشگاهی است.

 سردار معظمی گودرزی بابیان اینکه در مهارت آموزی سه‌گام را مدنظر داریم، توضیح داد: گام اول پیش از سربازی است و در این راستا مشوق‌هایی برای کسانی که وارد خدمت سربازی می‌شوند در نظر گرفته‌شده است. برای کسانی که با داشتن مهارت وارد نیروهای مسلح می‌شوند نیز تلاش می‌کنیم در بخشی که مهارت دارند به کار گرفته شوند تا دوران سربازی به‌نوعی دوران کارآموزی برای آنها باشد.

وی افزود: در حین خدمت نیز آموزش‌های مهارتی در دو حوزه عمومی و تخصصی پیش‌بینی‌شده است. در حوزه آموزش‌های عمومی جهاددانشگاهی به‌عنوان محور کار مطرح‌شده و در این راستا خدمات مختلفی در کشور ارایه کرده است. 

معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح با یادآوری اینکه در کارگروه مشترکی با جهاددانشگاهی عناوین و سرفصل‌ها احصا شد و چهار مهارت موردنیاز برای حضور مؤثرتر افراد تشخیص داده شد، گفت: در قرارگاه بر این باوریم که مهارت‌های عمومی اصل است و مهارت‌های تخصصی را بدون مهارت‌های عمومی قبول نداریم، البته برای کیفی سازی مهارت‌ها نیز اقداماتی انجام داده‌ایم و برنامه تفصیلی نیز به‌زودی بازنگری می‌شود، تا در کنار آموزش‌های نظامی و رزمی، به‌صورت کیفی و اثربخش آموزش‌های مهارتی نیز ارایه شود.

وی با اعلام اینکه در راستای آموزش‌های حین خدمت قریب به ۱۴ هزار کارگاه شناسایی و توسط سازمان فنی حرفه‌ای کد استاندارد دریافت کرده، تصریح کرد: این کارگاه‌ها به‌صورت استادشاگردی اقدام به آموزش نیروهای وظیفه می‌کنند.

 سردار معظمی گودرزی با از هدف‌گذاری برای ایجاد صد مجتمع آموزشی با تمام اختیارات لازم برای یک مرکز آموزشی خبر داد و گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ موسسه فعال است و تا سال گذشته بیش از ۶۶۰ هزار نفر آموزش‌های مهارتی دریافت کرده و پس از برگزاری آزمون‌های صلاحیت، گواهی‌های مربوطه را دریافت کرده‌اند. 

وی ادامه داد: تا امروز ۲۵۰ هزار نفر از کارکنان وظیفه با وجود شرایط کرونا آموزش‌دیده‌اند و آموزش در نیروهای مسلح تعطیل نشده است.

معاون آموزش قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به تصویب و ابلاغ سند ملی مهارت و اشتغال کارکنان نظام‌وظیفه در کمیسیون عالی اشتغال در آبان ۱۴۰۰، گفت  برای پیاده‌سازی این سند فعالیت‌های متعددی باید انجام شود. گروه کاری تشکیل و ۱۴ وظیفه برای آن تدوین شد، ضمن اینکه همه دستگاه‌های آموزشی و حمایتی عضو این گروه کاری هستند تا بتوانند نیازسنجی واقعی هر استان را شناسایی و مهارت‌های مرتبط با آن را احصا کنند و بتوانند اشتغال هدفمند را بامهارت آموزی دنبال کنند. 

وی یادآور شد: در حوزه مهارت‌های تخصصی نیز جهاددانشگاهی برای ما یک ظرفیت است، گفت: تنوع جامعه هدف ما بالاست. در این راستا جلساتی داشتیم و تقاضا داریم کارگروه مشترک برای پیاده‌سازی مهارت آموزی در حوزه تخصصی نیز هرچه زودتر تشکیل شود.

سردار معظمی گودرزی به بیان انتظارات از جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: استفاده از تمام توان مراکز در نقاط کشور برای آموزش سربازان وظیفه، مشارکت جهاددانشگاهی در انجام مشاوره و هدایت شغلی، مشارکت در آموزش‌های تخصصی با احصا دوره‌های مهارتی اشتغال‌زا، توجه ویژه به کیفیت دوره‌های مهارتی و تبلیغ اقدامات انجام‌شده ازجمله این انتظارات است.


نظر شما :