مشاور امور بانوان رییس جهاددانشگاهی:

استفاده از فناوری‌های نوین فعالیت بانوان را در عرصه‌های مختلف مهندسی هموارتر می‌کند

۰۳ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۹ کد : ۵۸۵۵۶ عمومی تاپ خبر
دکتر یزدان فر با اشاره به ورود دستاوردهای جدید علمی و ظهور و بروز تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی در عرصه‌های مهندسی گفت: با استفاده از این تکنیک ها مسیرهای بهتری برای فعالیت بانوان در حوزه های تخصصی مهندسی گشوده می شود که لزوم حضور فیزیکی در شرایط نامساعد برای بانوان را به حداقل رسانده و موفقیت های بیش از پیش آنان در این عرصه را رقم خواهد زد.
استفاده از فناوری‌های نوین فعالیت بانوان را در عرصه‌های مختلف مهندسی هموارتر می‌کند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر نجمه یزدان فر مشاور امور بانوان رییس جهاددانشگاهی و رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران، به مناسبت دوم تیرماه، روز جهانی زنان مهندس عملکرد و نقش زنان مهندس در توسعه کشور را مثبت و افتخار آمیز دانست و گفت: جهاددانشگاهی را می توان یکی از پیشتازان فعالیت در حوزه های پژوهش دانش بنیان رشته های مهندسی دانست که همواره کوشیده است با جذب، تربیت و به کارگیری نخبگان دانشگاهی و ایجاد ارتباط موثر با صنعت، به حل مسایل و مشکلات صنایع کشور اهتمام ورزد. این نقش به ویژه در صنایع تحریمی که بخش عظیمی از آن را نیازمندی های مهندسی تشکیل می دهند، مشاهده می شود.

وی افزود: برخی از این موارد عبارتند از تیم های تخصصی مهندسی شیمی و شیمی که مسئولیت تدوین دانش فنی و طراحی تجهیزات تولید مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع تولیدی پوشاک، دارو، کشاورزی، غذایی و ... را دنبال می کنند، مهندسی مکانیک و صنایع که طراحی و ساخت ماشین آلات عظیم صنعتی مورد مصرف صنایع مادر را برعهده دارند و مهندسی برق و کامپیوتر و ... که در حوزه های الکترونیک، انرژی ، IT ، مخابرات و ... فعالیت می کنند.

دکتر یزدان فر تصریح کرد: نیمی از بدنه تخصصی جهاددانشگاهی را دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم پایه و مهندسی تشکیل می دهند و از این تعداد بیش از ۶۰۰ نفر از نیروهای زبده و فناور، دانش آموختگان خانم رشته های مهندسی هستند که به عنوان عضو هیات علمی و یا کارشناس زبده پژوهشی دوشادوش آقایان در پروژه های عظیم ملی نقش آفرینی می کنند و اخبار موفقیت های آنان همه روزه در رسانه های مختلف بازتاب داده شده و موجب افتخار خانواده جهاددانشگاهی و جامعه ایران و ایرانی هستند.

وی همچنین روند اشتغال بانوان مهندس را رو به افزایش می داند و می گوید: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی که همواره و در عمل داعیه دار نخبه پروری و شایسته سالاری بوده است افتخار دارد که ۴۰ درصد بدنه تخصصی فنی و مهندسی خود را به بانوان پرتلاش و فناور این حوزه اختصاص داده است و به این انتخاب می بالد.

مشاور امور بانوان ریاست سازمان جهاددانشگاهی افزود: شرایط جامعه و اهتمام همه ارکان و آحاد جامعه برای توسعه و شکوفایی اقتصادی، حضور فعال و تلاش خستگی ناپذیر همگان بویژه فارغ التحصیلان متخصص دانشگاهی و نخبگان فناور از جمله مهندسین را می طلبد و قطعا سهم بانوان مهندس نیز روزبروز افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این که زنان مهندس برای فعالیت در حوزه های تخصصی با چه مشکلات عمده ای مواجه هستند و برای رفع آن ها چه باید کرد؟ گفت: :اگر چه رشته های مهندسی در ظاهر، تخصص هایی مردانه و سنگین و دشوار برای بانوان به نظر می رسند، اما به جرات می توان گفت ظرافت ها و ویژگی های پایه این علوم نیاز به قدرت استدلال، خلاقیت و حتی قدرت تخیل عمیق برای موفقیت در طراحی ها دارد که می توان گفت بانوان در این خصوصیات سرآمدند. 

دکتر یزدان فر ادامه داد: البته دشواری برخی از مراحل اجرا در مناطق عملیاتی خاص، نکته غیر قابل انکاری است که راه حل آن، کار تیمی و حضور همزمان آقایان و خانم های مهندس و تقسیم کار متناسب با توان فیزیکی افراد است.

دکتر یزدان فر تصریح کرد: نکته حایز اهمیت دیگر ورود دستاوردهای جدید علمی و ظهور و بروز تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی در عرصه های مهندسی است. چه بسا با استفاده از این تکنیک ها مسیرهای بهتری برای فعالیت بانوان در حوزه های تخصصی مهندسی گشوده شود که لزوم حضور فیزیکی در شرایط نامساعد برای بانوان را به حداقل رسانده و موفقیت های بیش از پیش آنان در این عرصه را رقم خواهد زد.

وی در گفت و گو با قدس آنلاین، به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت:  ایشان همواره بانوان دانشمند و فناور را تشویق می کنند و بانوان تحصیلکرده و فعال را مایه­ ی افتخار جامعه­ اسلامی می ­دانند. اشتغال و فعالیت اجتماعی بانوان در دیدگاه ایشان نه تنها مقبول، بلکه موکد است، اما مشروط به اینکه با طبیعت زنانه و نقش آنها در خانواده سازگار باشد، یک بانوی تراز و متخلق به سبک زندگی اسلامی-ایرانی (که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است) می تواند و باید همانگونه که در محیط کار یک متخصص و مهندس موفق و اثر گذار و خلاق است در خانواده با لطافت و رحمت و اخلاق فاطمه (س) گونه پایه گذار خانواده ای خوشبخت و تربیت فرزندانی صالح و فرهیخته و نسلی توانمند برای ساختن آینده ای بهتر باشد.


نظر شما :