دستاوردی دیگر از استارتاپ های فعال جهاددانشگاهی؛

پایش سلامت چشم به وسیله هوش مصنوعی

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۱ کد : ۵۸۳۸۶ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
تیم استارتاپ «چشم یار» یکی از استارتاپ های فعال مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی (منش)جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در حوزه هوش مصنوعی و سلامت چشم است. این استارتاپ، سلامت چشم را بر اساس مجموعه فناوری های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی بهبود می بخشد.
پایش سلامت چشم به وسیله هوش مصنوعی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، مجموعه «چشم یار» یکی از استارتاپ های فعال جهاددانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و سلامت چشم است. این استارتاپ، سلامت چشم را بر اساس مجموعه فناوری های کاربردی در حوزه هوش مصنوعی بهبود می بخشد. اکنون نیز روی مجموعه تکنیک های پردازش تصویر و سایر روش های یادگیری ماشین اقداماتی انجام می دهد.

علیرضا عمومی مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی (منش) جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت:  "چشم یار" یکی از هسته های فناور مستقر در مرکز منش  و خروجی برگزاری "رویداد ایده بازار سلامت"در سال گذشته است.

 ما در این واحد فناور به دنبال این هستیم که بتوانیم با استفاده ازهوش مصنوعی، سلامت چشم را پایش و بیماری های چشمی را تشخیص  دهیم؛ تاکنون با این تکنولوژی تعداد زیادی بیماری چشمی تشخیص داده شده اند که میتواند ابزاری برای تشخیص و کنترل بیماریها و عفونتهای چشمی باشد.

همچنین  با وجود زیر ساخت ارایه خدمات درمان در منزل در مجموعه جهاد علوم پزشکی تهران این فنآوری مورد استفاده و در خدمات بیماران در قالب تلمدیسین و پزشکی از راه دور توسط اینترنت اشیا قرار می گیرد.
وی درباره نحوه پایش سلامت چشم بیماران و مراجعه کنندگان اظهار کرد: ابتدا تصاویر سطحی( تصاویری که از گوشی های هوشمند گرفته می شود) یا نیمه تخصصی و تخصصی( تصاویری که از شبکیه چشم گرفته شده اند) به روی اپلیکیشن یا وب اپلیکیشن بارگذاری می شود؛ سپس بیماری بیماران تشخیص داده شده و نتیجه آن نیز به چشم پزشک ارجاع داده می شود.

عمومی به اهمیت بکارگیری هوش مصنوعی در پایش سلامت چشم بیماران اشاره کرد و در این زمینه افزود: قطعا این کاربری و ابزار می تواند کمک بزرگی به جامعه پزشکی کند. 

عمومی بیان کرد: مطمعنا"  این واحد فناور، مسیر دشواری  را پشت سر گذاشته است که امیدواریم با جذب سرمایه گذار و حمایت از آن جهت ارتقا و توسعه  محصول بتوانیم  مدل ها و دیتاها را  بهتر مورد پردازش و بررسی قرار دهیم.

وی تاکید کرد: جنبه های مختلف این مساله باید درست مطرح شود تا بحث بیماری ها و تشخیص آنها دقیق تر صورت بگیرد. ما سعی کرده ایم با در نظر گرفتن این جنبه ها برای کاهش این خطاها، دقت تشخیص و نوع تصویربرداری ها را افزایش دهیم.

عمومی به دیگر مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: ما در این طرح سعی کرده ایم به وسیله این فناوری، بیماری های چشمی را تشخیص دهیم و نیاز حضور بیماران در بیمارستان و کلینیک های تخصصی را کمتر کنیم. با اجرای این طرح می توانیم به وسیله ارزان ترین تجهیزات، اینترنت و گوشی هوشمند، این سرویس را در محروم ترین نقاط ایران ارائه دهیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم با حمایت از پژوهشگران، نخبگان و بنیان گذاران استارتاپها بتوانیم سهم کوچکی در کاهش آمار مهاجرت متخصصان این حوزه به خارج داشته باشیم.


نظر شما :