در پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی انجام گرفت؛

برگزاری نشست «مُلک و ملکوت» با موضوع آموزه های الهی محیط زیست

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۱ کد : ۵۸۲۶۴ پژوهش و فناوری
نشست «مُلک و ملکوت» با موضوع آموزه های الهی محیط زیست در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی برگزار شد.
برگزاری نشست «مُلک و ملکوت» با موضوع آموزه های الهی محیط زیست

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان مهدی کاسی در نشست «مُلک و ملکوت» که با موضوع آموزه های الهی محیط زیست در پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه تمام موجودات عالم در ساحت ملک زیست می کنند، گفت: انسان تنها موجودی است که هم ساحت ملکی دارد و هم ساحت ملکوتی و همین ویژگی موجب شده با سایر موجودات متفاوت باشد.

وی هر پدیده و عمل زمینی را در ساحت ملک دانست و افزود: تمام علوم انسانی و تجربی و ریاضی و هر چیزی که با حس و جسم ارتباط دارد در ساحت ملک معنا پیدا می کند و لذا قوانین ملکی ثابت هستند.

این فعال فرهنگی با اشاره به آیات قرآن، قوانین و سنت های الهی در عالم را غیر قابل تغییر دانست و اظهار کرد: ساحت ملکوت اینگونه نیست و هر آن چیزی را که خداوند بخواهد در ساحت ملکوت اتفاق می افتد.

کاسی با بیان اینکه در ملک قوانین زمینی و در ملکوت قوانین الهی حاکم است، ادامه داد: ساحت دفاع مقدس ما یک ساحت ملکوتی بود و امروز محیط زیست ما نیز در ارتباط ملک و ملکوت تحقق پیدا می کند و لذا در همه طرح ها و ایده ها و برنامه های زیست محیطی باید خدا را در نظر بگیریم.

این گیلان پژوه، با اشاره به آیه «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الْأَرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»، خاطرنشان کرد: این آیه انسان را به یک آزمایش فرا می خواند تا نگاه ملکوتی ما را نسبت به نعمت های الهی از جمله محیط زیست بسنجد.

وی محیط زیست را از نعمت های الهی دانست که در روز قیامت مورد سوال قرار می گیرد و تصریح کرد: در آیات و روایات از محیط زیست به عنوان یکی از نعمت های بزرگ الهی یاد می شود و پیامبر اسلام(ص) زندگی بدون هوای پاکیزه، آب فراوان و زمین بارور را ناگوار می داند که سه مولفه اصلی محیط زیست بوده و نگاه ملکوتی رسول الله را نشان می دهد که در همه اعصار و قرون کاربرد دارد.

کاسی با اشاره به اهمیت کاشت درخت در کلام ائمه اطهار(ع)، خاطرنشان کرد: جنگل زدایی ها و افزایش گونه های مهاجم و آتش سوزی جنگل ها و... نتیجه عدم نگاه ملکوتی به محیط زیست است.

وی با بیان اینکه خداوند پاک است و پاکی ها را دوست دارد، اضافه کرد: باید از محیط زیست حفاظت کنیم و امروز بسیاری از وقایع طبیعی ناشی از نابودی محیط زیست و دستکاری اکوسیستم است که عمدتا غیر قابل جبران می باشد.

این فعال فرهنگی با تاکید بر لزوم لحاظ کردن اصول و ظرایف دینی در حوزه محیط زیست برای برنامه ریزی های شهری، یادآور شد: دین برای همه جوانب زندگی انسان برنامه دارد و لذا مردم باید این اصول را لمس کنند و به سمت الگوی توسعه بومی مبتنی بر فرهنگی ایرانی و اسلامی بروند، زیرا بدون توجه به زیست بوم فرهنگی نمی توان به توسعه رسید.

کاسی ریشه باغداری و باغچه داری را در ایران دانست که مبتنی بر آموزه های دینی و سازگار با بوم منطقه بود و اضافه کرد: امروز باید به سراغ آموزه های ایرانی - اسلامی محیط زیست برویم.

وی قنات را یکی از بزرگترین ابداعات مهندسی ایرانیان دانست که هیچ آسیبی به منابع آبی وارد نمی کند و گفت: قنات ها سدهای زیرزمینی هستند و ایران تنها کشوری است که قنات دارد؛ این مهندسی مبتنی بر نگاه ملکوتی بوده و به دنبال تسخیر محیط زیست نیست.

این گیلان پژوه، با اشاره به نگاه ملکوتی علما و شهدا به محیط زیست و موجودات زنده، اظهار کرد: طبق آموزه های دینی و سیره اهل بیت(ع)، نمی توانیم گیاهان و حیوانات را نادیده بگیریم و به هر بهانه ای آنها را نابود کنیم.


نظر شما :