نماینده مردم ساری در مجلس:

جهاددانشگاهی در مدیریت استان بیشتر دیده شود

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۱ کد : ۵۸۱۵۴ عمومی
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: فعالیت‌ها در جهاددانشگاهی بسیار متنوع است و این نهاد باید در مدیریت اجرایی استان بیشتر دیده شود.
جهاددانشگاهی در مدیریت استان بیشتر دیده شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی مازندران، منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، امروز 23 خردادماه در نشستی با رییس جهاددانشگاهی مازندران، با اشاره به تنوع فعالیت‌ها در جهاددانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد باید در مدیریت اجرایی استان بیشتر دیده شود که این مهم نیازمند ایفای نقش بیشتر در شوراهای سیاست‌گذاری دستگاه‌های مختلف اجرایی است.

زارعی با اشاره به وجود 17 هزار هکتار آبندان و ظرفیت مناسب استان در جمع‌آوری تا یک میلیارد متر مکعب آب، افزود: متوسط میزان جمع‌آوری آب سطحی در کشور 50 درصد است اما این رقم در مازندران 10 درصد می باشد و در حال حاضر فقط به جمع‌آوری 200 میلیون متر مکعب بسنده شده است.

وی با بیان اینکه، بدترین وضعیت آبی را در استان داریم، تصریح کرد: میانکاله مازندران در کنار دریا در حال خشک شدن است و هیچ کارگروهی نیز برای برون رفت این تالاب بین‌المللی از مشکلات، تشکیل نشده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در خانه ملت ادامه داد: 35 درصد ازمراکز تولید دام و طیور استان غیرفعال شده اند و از 40 مرکز دام سنگین بالای 50 رأس در استان در حال حاضر فقط شش مرکز فعالیت دارند.

وی در پایان درباره لزوم افزایش کیفی و کمی برنج پرمحصول شمال، بهبود وضعیت کشت، حل مساله مرغ لاین مازندران، توجه به پژوهش در حوزه گردشگری، توجه به رقابت و ارزش افزوده در زمینه مرکبات و توجه ویژه به تغییرات ملموس در حوزه اجتماعی استان را از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط خواستار شد.

ورود در مسایل بر زمین مانده مأموریت جهاد دانشگاهی است

در ادامه محمدرضا یوسفی مهر سرپرست جهاددانشگاهی مازندران، با اشاره به نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاددانشگاهی به میزبانی مجلس شورای اسلامی در 13 اسفندماه 1401، گفت: در این نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگی جهاددانشگاهی به نمایش درآمد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی مأموریت دارد تا در زمینه موضوعات و مسائل بر زمین مانده کشور ورود کند، افزود: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، غنی‌ترین بانک زیستی کشور است که با هدف فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک و آشنایی با دستاورد های علمی و دانش فنی جدید فعال، خدمات ارزنده‌ای به کشور ارائه می‌کند.

سرپرست جهاددانشگاهی مازندران، با بیان اینکه جهاددانشگاهی مازندران در زمینه فرهنگی با سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و بازارکار به انعکاس اخبار و رصد فعالیت‌های استان نقششاخص و قابل قبولی را در سطح کشور دارد، اظهار کرد: مرکز انتشارات جهاددانشگاهی(ایسبا) در حوزه چاپ و نشر کتب دانشگاهی فعالیت می کند. پژوهشگران مرکز  افکار سنجی(ایسپا) در بخش مطالعات فرهنگی و اجتماعی و  نظرسنجی و پیوست اجتماعی طرح‌های عمرانی در سطح استان خدمت می‌کنند.  سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی وظیفه انجام فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها را برعهده دارد.

وی افزود: در حوزه دانشجویان، اخیرا برای یازدهمین سال، مسابقه ملی مناظره دانشجویی برگزار شد که تیم «شهید دیالمه» نماینده استان مازندران رتبه اول مسابقات مناظرات دانشجویی را در بین ۳۸۷ گروه دانشجویی از سراسر کشور از آن خود کرد.

یوسفی مهر گفت: برگزاری مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای و اردوی ملی ایران مرزپرگهر از دیگر فعالیت‌های سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه‌های استان است.

وی با اشاره به نقش تسهیلگری جهاددانشگاهی در اشتغال، ادامه داد: این نهاد در سازمان تجاری‌سازی فن‌آوری و اشتغال (ستفا) با اجرای طرح ملی اشتغال زنان سرپرست خانوار و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گام مهمی در راستای پایدارسازی مشاغل برداشته و اکنون با انجام پروژه ایجاد و ساماندهی سامانه بازارهای استان، برگزاری جشنواره‌ها و فن‌بازار در حوزه‌های مختلف توانست مصوبه راه‌اندازی مرکز پایدارسازی مشاغل خرد و خانگی مازندران را از استانداری دریافت کند.

یوسفی مهر با اشاره به فعالیت پژوهشی جهاددانشگاهی، افزود: جلبک اسپیرولینا محصولی دانش‌بنیان است که دانش فنی تولید آن از ابتدا با فعالیت متخصصان همین نهاد استخراج و تدوین شد و اکنون تولید این محصول به مرحله نیمه صنعتی رسیده، اما علی رغم فناورانه و دانش بنیان بودن این محصول جهاددانشگاهی مجوزی را برای تجاری سازی از سوی مراجع ذی ربط مصوب نشده است.

وی با اشاره به برگزاری آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی استان توسط معاونت آموزشی این نهاد، ادامه داد: در حوزه آموزشی مرکز علمی کاربردی بابل، در مقطع کاردانی و کارشناسی در رشته‌های دهیاری و امور شوراها، مددکاری اجتماعی، تربیت مربی پیش دبستانی، فناوری اطلاعات و ... دانشجو می‌پذیرد و در شش شهرستان نیز با استقرار هفت مرکز، آموزش‌های عمومی و تخصصی کوتاه مدت را با رویکرد مهارت محور برگزار می‌کند.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی نماینده ساری و میاندو رود


نظر شما :