به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی؛
چهارمین دوره طرح ملی «فصل سخن» در استان مرکزی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، نشست نقد و بررسی کتاب «شیوههای تولید بافت» به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی در قالب چهارمین دوره طرح ملی فصل سخن برگزار شد. در این طرح با تشکیل سلسله نشستهایی، با هدف ایجاد و گسترش فضای نقد و گفتوگو و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه، تازه ترین کتب علوم انسانی، نقد و بررسی میشود.
عبدالحسین اخوان پیشکسوت و کارشناس فرش در این نشست، اظهار کرد: من از شش سالگی در کار فرش بودم چراکه تمام خانوادهام از تولیدکنندگان مطرح فرش بودند و چندین دهه است که به فرش دستبافت عشق میورزم و عمر خود را برای گسترش فرش دستبافت گذاشتهام.
اخوان با بیان این که در گذشتههای نه چندان دور یکی از قطبهای اصلی تولید فرش، اراک بوده است، گفت: در گذشته فرش اراک به حدی مشهور بود که تبریزیها به اراک آمدند و تولید فرش را آغاز کردند. اکثر روستاهای اراک فرشبافی میکردند و فرش هر روستا با روستاهای دیگر متفاوت بود.
وی با اشاره به مسئولیت چندین دههای خود در شرکت فرش کشور، گفت: به دلیل مسوولیت و عشق و علاقهام با تمام فرشهای دستبافت ایرانی آشنایی کامل دارم ولی به جرأت میتوانم بگویم که فرشهای دستبافت استان مرکزی در ایران و جهان بینظیر است.
وی در خصوص کتاب «شیوههای تولید بافت» نوشته علی رنجبر و فاطمه غنیپور خندابی که توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسیده است، تصریح کرد: این کتاب باید چندین جلد داشته باشد زیرا هر حوزه فرش مباحث فراوانی دارد و باید بیشتر به آن پرداخته شود. اینکه میگویند ۸ هزار قالیباف در استان مرکزی وجود دارد درست نیست و عدد بسیار کمتر از این مقدار است. اگر اکنون به فرش دستبافت اراک نپردازیم تا ۱۰ سال آینده باید فاتحه فرش اراک را بخوانیم و با این وضع، دیگر تولیدکننده فرشی در اراک نخواهیم داشت.تالیف کتاب با توجه به نیاز جامعه بافندگان و دانشگاهیان
علی رنجبر یکی از مولفان این کتاب، با اشاره به اینکه این کتاب صرفا کتابی کلاسیک و دانشگاهی نیست و جنبه عمومی نیز دارد اظهارکرد: این کتاب را با توجه به نیاز جامعه بافندگان و دانشگاهیان نوشتیم و تمامی مطالب کاربردی و مهارتی هستند. بیشتر مطالب، حالت تدوین و تالیف دارد تا اینکه گردآوری باشد و تلاش داریم که در آینده این کتاب را تکمیل کنیم.
رنجبر با بیان اینکه در هیچ کتابی چنین مطالبی وجود ندارد، گفت: به عنوان مثال در این کتاب، ابعاد هر گره را با فرمول های محاسباتی بررسی و اندازه گیری کردیم و در کتاب ذکر کردیم. همچنین به منظور جامعتر کردن کتاب سعی کردیم از موضوعات ابتدایی مانند شکل و مواد و ابعاد بافت گرفته تا نهایتا مرمت، ترمیم، بازسازی، معایب و رفع معایب را در این کتاب بیاوریم.
فرش صرفا یک هنر نیست بلکه یک صنعت است
فاطمه غنی پور دیگر مولف این کتاب نیز اظهار کرد: از معضلات اساسی ما در فرش دستبافت استان این است که چند سالی است در این عرصه تغییراتی ندیدیم و نیازمند یک تحول اساسی در ارائه این محصول برای زنده نگه داشتن آن هستیم. پیشرفتی که در استان های دیگر در حوزه فرش دستبافت انجام شده در استان مرکزی شاهد نیستیم و افول وحشتناکی را در عرصه فرش بافی داریم که علت آن عدم شبکه سازی صحیح و منابع محدود در این حوزه است.
وی با اشاره به نبودن هیچگونه بیوگرافی و شجرهنامه ای از فرشهای استان مرکزی، گفت: فرش صرفا یک هنر نیست بلکه یک صنعت است و باید بیشتر به فرش دستبافت ایرانی توجه شود. این غفلت مسوولین است که برای نسل های آینده این میراث معنوی را حفظ نکرده و هیچ نوآوری و خلاقیتی برای احیای فرش دستبافت نداشتهاند. طبق تحقیقاتی که انجام دادیم در گذشته حدود ۲۵۰ نفر طراح فرش در استان مرکزی داشتیم که متاسفانه اکنون دو یا سه نفر هستند.
غنیپور با تاکید بر اینکه مسئولان باید بیشتر به فکر صنعت قالیبافی و حمایت از اعضای این قشر باشند، تصریح کرد: این قشر مظلوم واقع شده و مظلوم ترین قشری که با آنها مواجه بودهام جامعه بافندگان فرش دستبافت است، این در حالی است که کشورهایی مثل چین، بنگلادش و سنگاپور تمام توانشان را در حوزه صنایع خرد و مشاغل خانگی گذاشتهاند چراکه این صنایع، راهگشا و کاربردی هستند.
نظر شما :