دفتر نخستین رویداد قرآنی «مشکلگشا» با معرفی برگزیدگان بسته شد
به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی، مراسم اختتامیه نخستین رویداد مشکلگشا با موضوع چالشهای عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران و راهکارهای نوآورانه برای فائق آمدن بر چالشهای موجود، دوشنبه ۲۳ خرداد، به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
کامیار محبوبیان مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در این مراسم با بیان این که نخستین رویداد مشکلگشا به بررسی موضوع چالشهای عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران که یکی از مطالبات جدی رهبر انقلاب اسلامی است و همچنین راهکارهای نوآورانه برای فائق آمدن به چالشهای موجود حول این موضوع از سال گذشته آغاز و با ارایه طرحهای برتر برگزار شد، گفت: طی چندماه گذشته و از زمان افتتاحیه این رویداد فضایی ایجاد شد تا ارایه دهندگان طرح بر روی ایدههای خود کار کنند. در این مدت ۸ ایده نهایی و به پایداری رسیدند تا برای ارایه آماده شوند. هرچند آنچه که در مورد این رویداد انتظار بیشتری داشتیم و با آنچه که دیدیم فاصله داشت، اما خوشحالیم که خیلی با هدف انحراف نداشت و همین که در مسیر بود جای خوشحالی دارد و بنابراین امیدواریم برای سال آینده با برطرف کردن نقصها شاهد رویداد پرقدرتتری باشیم.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در ادامه به بحث داوری این رویداد هم اشاره کرد و گفت: داوری در این مرحله توسط مرضیه گرامی مدیر مرکز رشد سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و محمد پارسائیان مدیر مرکز مطالعات میانرشتهای قرآن سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور انجام میشود. برهمین اساس با ۸ فاکتور شامل نوآوری و خلاقیت (بدیع بودن و ابتکاری بودن، ساده بودن اجزاء ایده)، قابلیتهای تیمی (پشتیبانی تیم از ایده، ارزیابی میدانی انجام شده توسط تیم، مشارکت اعضاء در تولید MVP)، دقت به منابع لازم و نحوه تامین سرمایه، شاخصهای ریسک، استفاده از موضوع رویداد در طرح، قابلیت تولید محصول و رعایت استانداردهای فنی، اجرایی بودن طرح و در نهایت نحوه ارائه ایدهها بررسی و امتیازدهی میشود و نهایتا جمعبندی می شوند.
در ادامه این مراسم نوبت به ارایه طرحها و ایدههای منتخب شد که بر اساس قرعه نمایندگان هر گروه به ارایه پرداختند. بر همین اساس تیم «الزهرا» به عنوان اولین ارائه دهنده کار خودش را با طرح «نرمافزار حفظ و تثبیت» آغاز کرد. جامعه هدف این طرح دانشجویان و جوانان علاقهمند به حفظ قرآن که در راه حفظ با مشکلاتی رو به رو هستند، بیان شد.
تیم دوم «دائره المعارف علوم قرآنی» بود که با ایده سایت (پیشرو) و اپلیکیشن تعاملی و هوشمند حفظ قرآن کریم با تمرکز بر روی هوش مصنوعی و شبکه و اینترنت و قابلیتهای پیشرفته سمعی و بصری شبکهها ارایه شد. این ایده نیز با هدف ایجاد سهولت در حفظ قرآن کریم و تثبیت آن از طریق مرور و تمرین با استفاده از فنآوریهای نوین سختافزاری و نرمافزاری بهویژه هوش مصنوعی و سامانههای تعاملی مبتنی بر شبکه و اینترنت با قابلیتهای پیشرفته متنی و صوتی و تصویری قابل دسترس عموم مردم ارایه شد. از قابلیتهای این ایده پوشش تمام ردههای سنی جامعه از ۴ سال به بالا با تمرکز بیشتر روی نابینایان و معلولان بود.
سومین تیم ارایه دهنده «جویا» بود که ایده پلت فرم آنلاین جستوجوی خدمات قرآنی را ارایه کرد. جویا یک پلتفرم آنلاین جستوجوی خدمات قرآنی اعم از مؤسسات آموزشی، دارالقرآنها، مساجد، حسینیهها و ... است که با ارایه خدمات مقایسهای با ویژگیهای نزدیکترین فاصله مکانی، ارزانترین قیمت و رزومه بهتر مربیان درصدد تامین نیاز بازار تقاضای خدمات قرآنی است. این برنامه با تسهیل فرآیند جستوجوی خدمات آموزشی قرآن در دستهبندیهای مشخص با فیلترهای دقیق در یافتن خدمات مورد نظر نقش مهمی را ایفا میکند.
چهارمین تیم ارایه دهند «ماهد» بود که با عنوان مؤسسه حفظ با قابلیتهای تسهیلگر برای حفاظ و نوگرایی در ساخت از خود دفاع کرد. راهاندازی مکانی خلاقانه و جامع برای حافظان قرآن کریم هدف ماهد است. این مکان در واقع یک مکان خلاقانه است به قابلیتها و ویژگیهای قرآنی و اسلامی است که نیاز حفاظ را نیز برطرف میکند.
گروه بعدی «میقات» بود که با ایده شبکه اجتماعی حفاظ ایده خود را ارایه داد. این ایده نیز با هدف تعامل بین حفاظ، به اشتراکگذاری تجربیات و همبستگی و حمایت حفاظ از همدیگر ارائه شد. مخاطبان این طرح نیز مربیان با تجربه، نوپا و مربیان دارای تکنیکهای خلاق و افراد و خانوادههای متقاضی حفظ بود.
تیم بعدی که جوانترین شرکتکننده را هم به خود اختصاص داده بود، «اتاق بازی آلا» بود که با ایده اتاق بازی قرآنی برای نوجوانان طرح خود را ارایه داد. این ایده با هدف ضرورت کار قرآنی برای نوجوانان که در دورهای با روحیات و شرایط خاص هستند، استقلال طلبی، علاقه به حضور در گروه همسالان، علاقمند به تعامل و بازی، عدم تمرکز برای مدت طولانی بر یک موضوع و دغدغه والدین برای وجود دوستان خوب و تفریحگاههایی با محیط سالم برای نوجوانان خود ایجاد شد.
تیم بعدی «خیزش ۱۰ میلیونی حافظان قرآن کریم» بود که طرح خود را با همین عنوان ارائه داد. این طرح به صورت برگزاری مسابقه اجرا میشود و مخاطبان این ایده نیز در قدم اول تمام بانوان و دختران شهر اراک، بدون محدودیت سنی و در ادامه تمامی افراد در کل کشور، اعم از آقا و خانم با هر سن و هر شرایطی عنوان شد.
تیم پایانی این مراسم «شفق» بود که ایده خود را با عنوان داستان تعاملی در قالب اپلیکیشن با محوریت حفظ موضوعی ارائه دادند. براساس این ایده طراحی یک اپلیکیشن بازی با محتوای آموزشی جذاب با هدف آموزش غیر مستقیم در قالب داستان تعاملی، ایجاد قابلیت اجرای آفلاین تمام بخشهای برنامه با روش پلکانی یعنی افزودن قابلیتهای بیشتر و به روزرسانی برنامه در هر مدت زمان مشخص ساخته خواهد شد.
در پایان ارایه ایدهها و پرسش و پاسخ، هیئت داوران به این نتیجه رسید که همه ایدهها در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی مستقر شوند. بر همین اساس سه تیم میقات، الزهرا و ماهد به عنوان پیشرو انتخاب شدند. تیم پنجم جویا اعلام و مقرر شد در بستر مسجدکالا ایده خود را ادامه دهد. تیم چهارم اتاق بازی آلا و تیم سوم دایرةالمعارف قرآنی معرفی شد و در نهایت تیم خیزش رتبه دوم و تیم شفق مقام اول نخستین رویداد مشکلگشا را به خود اختصاص دادند.
یادآور میشود جوایز این رویداد به این شکل است به ازای هر ۱۰ گروه ۵۰ میلیون تومان حمایت مالی برای تولید محصول گروه برگزیده ارایه می شود. همچنین تمامی گروههای توانمند شرکتکننده، در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی استقرار پیدا خواهند کرد.
رویداد ملی مشکلگشا از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی از مراکز تابعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاددانشگاهی با همکاری وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.
نظر شما :