جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار کرد

نقش اتحادیه‌های صنفی در تسهیل مشاغل خانگی: اتحادیه خیاطان

۰۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۳ کد : ۵۷۴۳۵ آموزش و کارآفرینی
در هجدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی به بررسی نقش اتحادیه‌های صنفی در تسهیل مشاغل خانگی: اتحادیه خیاطان پرداخته شد.
نقش اتحادیه‌های صنفی در تسهیل مشاغل خانگی: اتحادیه خیاطان

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، هجدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، روز دوشنبه ۱ خردادماه با سخنرانی اکبر صدقی، رئیس اتحادیه صنف خیاط زنانه و مردانه تهران و حومه با عنوان "نقش اتحادیه‌های صنفی در تسهیل مشاغل خانگی: اتحادیه خیاطان" برگزار شد.

در این نشست صدقی با اشاره به بیش از 80 سال فعالیت این اتحادیه در حوزه خیاطی گفت: اتحادیه خیاطان تهران با فراهم‌کردن خدماتی مانند برگزاری کلاس­‌های آموزشی با بالاترین کیفیت و شهریه‌­های بسیار پایین، معرفی اعضای اتحادیه به شهرداری­‌ها جهت در اختیار قراردادن مکان­‌های مناسب جهت فعالیت مانند سراهای محله، صدور جواز فعالیت در مدت‌زمان کوتاه و ارائه مشاوره‌های تخصصی کسب‌وکار جهت ورود به بازار، توانسته است کمک فراوانی به اعضا و متقاضیان بخش مشاغل خانگی ارائه دهد و امید است با همکاری سایر نهادهای ذی‌­ربط، نقش اتحادیه در این زمینه پررنگ‌تر شود.

وی نوسانات اقتصادی را به‌عنوان یکی از چالش‌­های مهم پیش روی فعالین بخش خیاطی برشمرد و افزود: در گذشته مواد اولیه از حیث تأمین و توزیع در اختیار اتحادیه قرار داشت که در حال حاضر با خارج‌کردن این بخش از حیطه اختیارات اتحادیه، مشکلات زیادی در جهت تأمین پارچه، نخ و سایر مواد اولیه برای اعضای اتحادیه در این بخش به وجود آمده است. مسائل مربوط به اماکن مسکونی یکی دیگر از چالش‌هایی است که فعالین بخش خیاطی به‌ویژه افرادی که در بخش سری‌دوزی فعال‌اند با آن مواجه هستند. چراکه خیاطی از جمله مشاغلی است که به علت استفاده از ماشین‌آلات و چرخ‌های خیاطی، منجر به اعتراض همسایگان می‌شود. در این زمینه اتحادیه در حال برگزاری نشست‌های مختلف و انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری‌های مناطق است تا محدودیتی جهت فعالیت مشاغل خانگی در فضای مسکونی به وجود نیاید.

رئیس اتحادیه خیاطان تهران مشکل پیداکردن بازار جهت فروش محصولات تولید شده را یکی از چالش‌های پیش‌روی خیاطان به‌ویژه در بخش مشاغل خانگی معرفی و تصریح کرد: جهت حل این مشکل، اتحادیه در ابتدا با ارائه مشاوره‌های تخصصی، افراد را به سمت تولید در قسمت‌های اشباع نشده بازار سوق می‌دهد و از سوی دیگر با معرفی افراد تازه‌کار به تولیدکنندگان عمده و کمک در زمینه شبکه‌سازی، امکان فعالیت به‌صورت مزدی‌دوزی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا در مراحل اولیه فعالیت با چالش‌های بازار مواجه نشوند.

صدقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع که مدرک دیپلم خیاطی صادر شده توسط اتحادیه خیاطان دارای اعتبار بسیار بالا حتی در سطح بین­‌المللی است گفت: بااین‌وجود برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در زمینه خیاطی علاوه بر گواهی مهارت، به تجهیزات و مواد اولیه‌ای نیاز است که همه افراد توان تأمین آن را ندارد. در این زمینه اتحادیه در حال رایزنی با یکی از کارخانه‌های تولیدکننده تجهیزات است تا تسهیلاتی را جهت تهیه ابزارآلات در اختیار اعضای اتحادیه قرار دهد. همچنین از دولت انتظار می‌رود با ورود در این زمینه به اتحادیه کمک کند تا مواد اولیه را به قیمت پایین و به میزان مناسب در اختیار داشته باشد و بین تولیدکنندگان توزیع کند. ارائه وام با درصد سود بازپرداخت کم و همچنین ارائه وام‌های کوچک توسط بانک‌ها نیز از جمله دیگر حمایت‌هایی است که می‌تواند به خیاطان کمک زیادی کند.

رئیس اتحادیه صنف خیاط زنانه و مردانه تهران و حومه در پایان سخنان خود گفت: افراد علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت اتحادیه، تماس تلفنی و برقراری ارتباط با کارشناسان و یا مراجعه حضوری به دفتر اتحادیه اطلاعات موردنیاز خود را در زمینه آموزش‌های موجود، تسهیلات، حوزه‌های فعالیت و ورود به بازار کسب کنند.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)


نظر شما :