به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان؛

اولین دوره مسابقات موت کورت ملی کیفری - جنایی برگزار شد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۰ کد : ۵۷۱۸۵ فرهنگی
به همت کانون دادبان سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان گیلان و با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و اندیشکده نظام مسائل کشور و موسسه مشاهیر دانش، اولین دوره مسابقات ملی «موت کورت» کیفری جنایی با محوریت پرونده قتل برگزار شد.
اولین دوره مسابقات موت کورت ملی کیفری - جنایی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی گیلان دکتر حمیدرضا مسکنی رییس سازمان جهاددانشگاهی گیلان در مراسم اختتامیه مسابقات، جهاد دانشگاهی را مساوی فعالیت های با نشاط فرهنگی - اجتماعی دانشجویی دانست و اظهار کرد: قشر دانشجو قشر پر انرژی است که توانی بی نهایت دارد و همواره برای تجربه اندوزی تلاش می کند.

وی با بیان این که دانشجویان باید خودشان را به تیغه های برنده علم مجهز کنند، افزود: هر دانشجو یک موتور پر قدر با تیغه های آب دیده از دانش است و این تیغه ها باید در مسیر خودش حرکت کند و به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی گیلان نتیجه حرکت علمی دانشجویان را چیزی جز عدالت و آبادانی کشور ندانست و عنوان کرد: رهبر انقلاب آرمان های دانشجویی را دارای سه رکن علم آموزی، عدالت خواهی و آزادی خواهی می دانند و لذا در علم حقوق هر سه رکن وجود دارد؛ این در حالی است که در علوم مختلف یکی از این سه رکن پر رنگ تر است.

مسکنی، علم و عدالت و آزادی را جزء جدایی ناپذیر دانش حقوق دانست و متذکر شد: همه افرادی که در مسیر علم و دانش حرکت می کنند، عهده دار مسئولیت هستند، اما دانش آموختگان رشته حقوق قطعا مسئولیت سنگین تری خواهند داشت.

وی با بیان این که دانشجویان رشته حقوق در آینده نه چندان دور در سنگر عدالت خواهی و عدالت محوری قرار می گیرند، گفت: سنگر عدالت خواهی از بهترین سنگرها در کشور ماست.

رییس سازمان جهاددانشگاهی گیلان ضمن قدردانی از همکاری دادگستری استان جهت کمک به آب دیده تر شدن دانشجویان حقوق، بیان کرد: دانشجویان رشته حقوق در آینده به لشکری خواهند پیوست که وظیفه اصلی آن حراست از عزتمندی و پایداری ملت بزرگ ایران است.

سیده فاطمه شفیعی سرپرست معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی گیلان ، با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقات موت کورت کیفری - جنایی در استان گیلان، اظهار کرد: آنچه که زندگی ما را رقم می زند انتخاب ها و تصمیم گیری های ماست.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان، علت بسیاری از تصمیم های غلط ما را غفلت در تشخیص درست انتخاب های جایگزین دانست و تصریح کرد: اگر از ما بپرسند در این دنیا به دنبال چه هستیم و چه هدفی از زندگی داریم؛ در نگاه واقع بینانه پاسخ می دهیم ما به دنیا آمده ایم که زندگی کنیم و زندگی چیزی جز همین فعالیت های روزمره نیست. در این میان، دیگری جایگاه ویژه ای در معنادهی یا معنازدایی از کارهایی که انجام می دهیم دارد؛ چراکه تمام فعالیت های ما با دیگران رقم خورده و همواره در تعامل سازنده یا مخرب با دیگران هستیم و اگر دیگرهای زندگی مان از گفتار، رفتار و افکار ما در امان باشند و ما را یاری گر خود و نه آزاردهنده بشناسند زندگی را زندگی کرده ایم.

شفیعی، با بیان این که کانون دادبان سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گیلان فراخوان اولین دوره موت کورت ملی کیفری - جنایی با موضوع پرونده قتل را از ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی آغاز کرده است، گفت: فرصتی فراهم شده تا دانشجویان حقوق و کارآموزان وکالت و قضاوت را به تمرین عملی آنچه آموخته اند فرا بخوانیم.

وی بیان کرد: طی یک ماه گذشته شاهد تلاش ها، رایزینی ها، پیگیری ها و چالش های بیش از پیش شرکت کنندگان بودیم و اکنون به ایستگاه مسابقات حضوری رسیده ایم.

فاطمه فدایی، مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گیلان و دبیر دبیرخانه اولین دوره مسابقات موت کورت ملی کیفری جنایی استان نیز، اظهار کرد: دانشجویان مهم ترین افرادی هستند که در تحولات فرهنگی و اجتماعی و پیشبرد اهداف نوآورانه کشور نقش اساسی دارند.

وی تصریح کرد: ضروری است فضایی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد تا بتوانند بیاموزند، توانمند شوند، توانایی هایشان را ارزیابی کنند و تجاربی ناب کسب نمایند تا برای آینده و فرصت های بزرگتر آماده نقش آفرینی شوند.

مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان این سازمان را خانه دانشجویان ایران دانست و متذکر شد: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی از سال ۷۷ به منظور ساماندهی مطلوب و ارتقای مشارکت دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور در زمینه های فرهنگی و اجتماعی و ‌علمی فوق برنامه ای تاسیس شد و امروز به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین تشکیلات دانشجویی ذیل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فعالیت می کند.

فدایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی را شبکه توانمندسازی دانشجویان ایران در بیانیه گام دوم انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: سازمان دانشجویان درگاه ورود نخبگان به زیست بوم نوآوری کشور است.

وی اضافه کرد: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با وجود بیش از سه مرکز مدرسه بازی پردازی خلاق، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و دبیرخانه ها و کانون های متفاوت به عنوان فراگیرترین شبکه دانشجویی در ۴۲ شعبه فعالیت می کند.

دبیر دبیرخانه مسابقات موت کورت ملی گیلان رسالت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی این استان را توانمندی سازی دانشجویان با هدف تربیت نیروی انسانی جوان، مومن، انقلابی، دانا، کاردان، پرتلاش، مسئولیت پذیر و همچنین امیدوار دانست و بیان کرد: تمام این موارد با مدیریت و راهبری خود دانشجویان انجام می شود.

وی یکی از شاخص ترین برنامه های سازمان دانشجویان را مسابقات ملی مناظره دانست که سابقه ۱۱ ساله دارد و متذکر شد: در سال ۱۴۰۲ و به همت کانون دادبان سازمان دانشجویان استان گیلان تصمیم گرفتیم مسابقه ای متفاوت را در سطح ملی تحت عنوان «موت کورت» برگزار کنیم و این نشان از توانمندی و تخصص محوری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گیلان دارد.

مسعود صحرایی، دبیر اجرایی اولین دوره مسابقات موت کورت ملی کیفری جنایی گیلان نیز در ادامه، با اشاره به برگزاری این دوره از مسابقات براساس نیازسنجی فضای دانشجویی در رشته حقوق، اظهار کرد: جای خالی موت کورت در استان احساس می شد، زیرا برای دانشجویان حقوق فضایی وجود نداشت که به صورت عملی بتوانند خودشان را ارتقا دهند.

دبیر اجرایی مسابقات موت کورت گیلان با اشاره به عدم ورود دانشجویان و کارآموزان وکالت و قضاوت به پرونده های جنایی، عنوان کرد: اولین دوره مسابقات موت کورت ملی گیلان را با موضوع کیفری و جنایی برگزار کردیم تا دانشجویان و کارآموزان با پرونده های جنایی بیگانه نباشند و لذا سطح علمی مسابقات را بالا بردیم و فراخوان ثبت نام تیم ها هم در فضای مجازی و هم از طریق دانشگاه ها اطلاع رسانی شد.

گفتنی است، تیم در مسابقات موت کوت که به معنی برگزاری دادگاه های شبیه سازی شده و تمرینی است شرکت کردند که گروه «به دادگران» با ۴۹۰ امتیاز از مجموع ۶۰۰ امتیاز حائز مقام اول شد و گروه «وکلای جوان اراک» با ۴۴۴ امتیاز مقام دوم را کسب کرد؛ دو گروه «دادبه» و «مرحوم بهمن کشاورز» نیز با ۴۲۳ امتیاز مشترکا مقام سوم را کسب کردند. همچنین آزاده پورحسینی به عنوان موتر برتر از سوی هئیت داوران معرفی شد.

کلید واژه ها: سازمان جهاددانشگاهی گیلان


نظر شما :