قائم مقام جهاد دانشگاهی:

برنامه هفتم جهاددانشگاهی افق گشا تعریف می‌شود

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۸ کد : ۵۷۱۲۷ عمومی تاپ خبر
قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی گفت: بر اساس تجربیات و شناختی که از برنامه‌های قبلی جهاددانشگاهی و همچنین برنامه هفتم توسعه داریم، به دنبال این هستیم که برنامه هفتم جهاددانشگاهی را افق گشا و عملیاتی تعریف کنیم.
برنامه هفتم جهاددانشگاهی افق گشا تعریف می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان دکتر حسن فارسی در خصوص ظرفیت‌های سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان، اظهار کرد: با توجه به بررسی‌هایی که از ظرفیت‌ها و نیازهای استان گیلان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و اشتغال داشته ایم، جهاد دانشگاهی گیلان با پتاسیل‌های خود می‌تواند نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در نقشه فرهنگی، علمی و فناورانه استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در استان گیلان یک ظرفیت منحصر به فرد است و در جهاددانشگاهی چنین مجموعه‌ای با این ظرفیت و پتانسیل نداریم، افزود: پژوهشکده محیط زیست علاوه‌بر پاسخگویی به نیازهای استان این امکان را دارد که با همکاری بین واحدی که درصدد تقویت و گسترش آن هستیم، در استان‌های دیگر هم نقش آفرینی جدی و تعیین‌کننده داشته باشد.

قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی در پاسخ به این سوال که برای فعالیت‌های فناورانه در جهاد دانشگاهی چه افقی ترسیم شده است؟ گفت: به طور کلی در نگاهی تحولی در نظر داریم با شاخص های مختلف این حوزه، ارزیابی دقیقی از وضعیت خودمان در علم و فناوری کشور داشته باشیم. اما فعلا در حوزه پژوهش‌های فناورانه تعدادی طرح‌های فناورانه از گذشته داریم که برخی به اتمام رسیده و تعدادی هم در دست اجرا هستند و نیازمند سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی است تا به سرانجام برسد، یکی از توجهات هم این است که ارزیابی دقیق و درستی از طرح‌های فناورانه که اجرا شده و در دست اجراست داشته باشیم، تا بهتر بتوانیم موارد نیمه تمام‌ را به اتمام رسانده و برای فعالیت های جدید برنامه‌ریزی کنیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در خصوص نقش فعال جهاد دانشگاهی در پذیرش ماموریت در برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: در حال حاضر آنچه در دستور کار قرار دارد این است که در برنامه هفتم توسعه در حوزه پژوهش و فناوری، فرهنگی، کارآفرینی و تجاری‌سازی نقش تعیین‌کننده‌ای برای جهاد دانشگاهی تعریف کنیم و جایابی خوبی برای جهاددانشگاهی در برنامه هفتم توسعه کشور داشته باشیم که طبیعتا بر اساس تجربیات و شناختی که از برنامه‌های قبلی جهاد دانشگاهی و همچنین برنامه هفتم توسعه داریم، به دنبال این هستیم که برنامه هفتم جهاد دانشگاهی را افق گشا و عملیاتی تعریف کنیم و بتوانیم اثربخشی جهاد دانشگاهی را در کشور بالا ببریم.

وی ادامه داد: کشور به جهاد دانشگاهی نیاز دارد و با توجه به ظرفیت‌های این نهاد، انتظار این است که از ناحیه دستگاه‌های ذیربط کشور به جای نگاه به بیرون،به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی به‌عنوان یک ظرفیت بومی و برآمده از توانمندی‌های دستگاه مولود انقلاب بیشتر توجه شود تا جهاد دانشگاهی هم بتواند در عرصه‌های مختلف،به ویژه حوزه فناوری طرح‌های فناورانه و فرهنگ نقش بهتری ایفا کند.

فارسی در پاسخ به این سوال که تعامل مجلس شورای اسلامی و جهاد دانشگاهی چگونه است؟ بیان کرد: تعامل خیلی خوبی با مجلس شورای اسلامی داریم و درک متقابلی وجود دارد؛ ظرفیت‌ها و اختیارات مجلس را می‌دانیم، نمایندگان محترم هم از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی شناخت خیلی خوبی دارند، لذا این درک متقابل و فهم خوبی که وجود دارد، بهترین سرمایه است تا بتوانیم برای آینده جهاد دانشگاهی برنامه‌ریزی کنیم و از کمک‌های مجلس نیز بیشتر بهره‌مند شویم، آگاهان به ظرفیت های ما کاملا وقوف دارند هر حمایتی از جهاددانشگاهی قطعا آورده چند برابری دارد.

قائم مقام رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: طبیعتا انتظار ما این است که با توجه به ظرفیت‌های کلان و ملی جهاددانشگاهی نمایندگان کمک کنند شبکه‌های ملی در موضوعات مختلف را تشکیل داده و تقویت کنیم، تا به عنوان مثال بتوانیم از ظرفیت‌های پژوهشکده‌های نظیر پژوهشکده محیط زیست و پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در گستره ملی بهره‌مند شویم، لذا اگراین پتاسیل‌ها را با حمایت دولت و مجلس به صورت شبکه‌ای در نظر بگیریم می‌توانیم اثر بخشی خوبی در عرصه‌های مختلف و از جمله درحوزه اشتغال و کارآفرینی داشته باشیم. 

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی تاکید کرد: با توجه به انتظاراتی که از نهاد انقلابی جهاددانشگاهی وجود دارد و امیدی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهاددانشگاهی و جهادگران این نهاد دارند، امیدواریم ما هم بتوانیم به بهترین شکل ممکن به این مطالبات لبیک بگوییم و بتوانیم عاملین خوبی برای سیاست‌های کلان و برنامه‌های کشور باشیم؛ در این راستا هم‌افزایی، همدلی و انسجام مقدمه کارهای بزرگ در جهاددانشگاهی است که ان‌شاءالله در همه بخش‌های جهاد و از جمله مراکز جهاد در استان‌ها وجود داشته باشد و بتوانیم با هم‌افزایی و همدلی کارهای بزرگ، پیشرونده و دشمن شکنی را برای کشور انجام دهیم و بتوانیم برخی مشکلات را رفع کنیم.


نظر شما :