از سوی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی تشریح شد؛

جزئیات برگزاری« نشست تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی»

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۹ کد : ۵۷۰۱۰ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی جزئیات برگزاری« نشست تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی» را تشریح کرد.
جزئیات برگزاری« نشست تخصصی آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در راستای برگزاری «کنگرۀ ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور»، که با حمایت  وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری و توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و با مشارکت دانشگاهها و سازمانها و مراکز علمی در اردیبهشت و خرداد سال جاری برگزار می شود، ماموریت برگزاری نشست تخصصی: آموزش عالی اشتغال آفرین و هدفمند در پرتو طراحی نظام هدایت شغلی به جهاددانشگاهی واگذار شده است. این نشست توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در ۳ خرداد ماه سال جاری برگزار در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد.

دکتر محمد محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی  با اشاره به سوابق  و تجارب این نهاد در زمینه هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان، افزود: ۷ ماموریت از سند نقشه جامع علمی کشور به جهاد دانشگاهی محول شده است که یکی از ماموریتها «سامان دهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش آموختگان در حوزه های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذی ربط» می باشد. در این راستا جهاد دانشگاهی  ابتدا اقدام به ترسیم نقشه راهی نمود که در این طرح ۸ گام اجرایی برای عملیاتی نمودن این ماموریت پیش بینی شده است. گام اول بررسی و مطالعه وضعیت ههدایت شغلی در آموزش عالی و تدوین الگوی مراکز هدایت شغلی در دانشگاهها بود که با حمایت سازمان برنامه و بودجه این کار مطالعاتی انجام گرفت که در نهایت منجر به تدوین الگوی نظام جامع هدایت شغلی شد. این الگو با بررسی وضعیت موجود و بررسی تجارب کشورهای مختلف و همچنین با برگزاری جلسات متعدد نخبگی و … نهایی شد و به صورت پایلوت در دانشگاه علم و فرهنگ در قالب “مرکز هدایت شغلی دانشجویان و دانش‌آموختگان “پیاده سازی گردید.

دکتر غفوریان تصریح کرد: خدماتی مانند ارزیابی و استعدادسنجی توانایی ها، استعدادها  و علایق شغلی دانشجویان، به صورت انجام مصاحبه و یا استفاده از تست های استانداردسازی شده روانشناسی و شخصیت شناسی  راهنمایی و  کمک به دانشجویان در انتخاب مسیر درست شغلی و زندگی شغلی مناسب، شناسایی کارآفرینان بالقوه (دانشجویان) در دانشگاه و ارائه مشاوره‌های لازم به آنها جهت قرارگرفتن در مسیر صحیح شغلی، تهیه کارنامه شغلی برای هر یک از دانش آموختگان، برگزاری تورهای شغلی ، برگزاری رویدادها و جلسات و نشست های عمومی و تخصصی با حضور کارآفرینان استانی ، ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه های مختلف از تبدیل یک ایده به کسب و کار، برگزاری کارگاه های اموزشی و نمایشگاه های کسب و کار دانشجویی از جمله فعالیت های این مرکز بود. در پایان عملکرد این مرکز آسیب شناسی شده و بعد از تحلیل و سنجش نقاط ضعف و قوت آن نتیجه حاصله به صورت یک الگوی جامع و فرایندی ارائه گردید.

دکتر محمد محسن غفوریان در ادامه افزود: مقوله هدایت شغلی علاوه بر وظیفه ی همسو کردن علائق و استعدادهای دانشجویان برای برنامه ریزی صحیح و هدایت مسیر شغلی و تحصیلی ایشان ، با ارتباط با صنعت و شرکت ها سعی در پرکردن خلا بین دانشگاه و صنعت دارد.

وی افزود: دانشگاه یکی از مهمترین نهاد های مؤثر در جهت شناخت و درک توسعه علمی و همچنین، توانمندسازی و تربیت نیروی کار تخصصی ماهر و متناسب با نیازهای هر جامعه ای است. دانشگاه ها نیاز است که همگام با تغییرات جهانی با گفتمان علم و فناوری و گذار به اقتصاد دانش محور، اهداف و رسالت خود را بازتعریف نمایند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه صاحب‌نظران معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل بیکاری دانش‌آموختگان عدم مهارت و توانایی لازم وی برای ورود به بازار کار است یادآور شد: ارائه خدمات تخصصی مشاوره شغلی و بازار کار به دانشجویان و دانش آموختگان جهت یافتن فرصت‌های شغلی بهتر و معرفی جویندگان کار فاقد مهارت به مراکز مهارت آموزی دانشگاهی، توجه ویژه به دوره های کارورزی و کارآموزی از جمله وظایف این مراکز به شمار می‌رود و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ تعداد بیشتری از مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها فعال شود .

دکتر غفوریان در توضیح بررسی وضعیت کنونی هدایت شغلی در دانشگاههای دنیا افزود: در بررسی های صورت گرفته نکته قابل تاملی که درباره وضعیت هدایت شغلی دانشگاه‌های ایرانی به نسبت دنیا می توان به آن توجه کرد این است که در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی و حتی برخی دانشگاه‌های آسیایی این خدمات به صورت متمرکز و تنها توسط یک مرکز تخصصی، منسجم و متولی در دانشگاه به صورت یکسری خدمات شغلی ارائه می‌شود، اما در دانشگاه‌های کشور ما در حال حاضر این وضعیت وجود ندارد و خدمات به صورت اجرای طرح های پراکنده  و یا در قالب مراکزی که خیلی مورد توجه مسئول دانشگاه و خود دانشجو قرار نمی گیرد و اهمیت و ضرورت آنها هنوز جا نیافتاده اجرا می شود.  در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا این خدمات را به صورت غیرحضوری و حضوری و هدفمند ارائه می شود اگر توجه کرده باشید این خدمات نمها در بخشی از سایت های دانشگاه‌های داخلی به صورت مختصر  توضیح داده شده و در این حد بسنده می‌کنند و دانشجو، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان نمی‌دانند برای دریافت این خدمات از کجا باید شروع کنند و علی‌رغم اینکه برخی نوآوری‌ها در خدمات شغلی دانشگاه‌های ایرانی وجود دارد اما باید اعتراف کرد که از لحاظ تنوعی هنوز از دانشگاه‌های مطرح دنیا عقب هستیم.

در پایان این گفتگو دکتر غفوریان در خصوص اهداف و تشریح روند برگزاری نشست افزود:با توجه به اهمیت و ضرورت توجه جدی دانشگاه های ما به یک مدل مهندسی و باز تعریف مجدد کارکردهای خود با هدف هماهنگی و همگامی با تحولات جهانی و همچنین نظر به تجارب موفق جهاد دانشگاهی در این زمینه، جهاد دانشگاهی تصمیم گرفت که در این زمینه در جهت همکاری با موسسه پژوهش و  برنامه ریزی آموزش عالی در این کنگره ملی در این مقوله ورود نماید.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه هدف از این نشست ایجاد هم‌افزایی، همفکری، انتقال تجربه، ظرفیت سنجی، تبیین سیاستگذاری های نظارتی و کاربردی، مبادله اطلاعات توسط اساتید نخبگان و مسئولان این حوزه است خاطرنشان کرد:  این نشست در قالب سه پنل تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی و خبرگان این حوزه و درقالب محورهای زیربرگزار می گردد؛

بازتعریف کارکردهای آموزش عالی و مسئولیت آن در موضوع اشتغال پذیری دانش آموختگان
نقش هدایت شغلی در بسترسازی برای تسهیل اشتغال دانش آموختگان
تجارب زیسته دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کمک به اشتغال دانش آموختگان
( در زمینه توسعه هدایت شغلی در دانشگاه ها)
وی در پایان گفت: انتظار می رود که در نشست پیش رو نتایج موثری در قالب بسته های سیاستی و کاربردی در رابطه با توسعه هدایت شغلی در دانشگاه ها حاصل شود. ضمن اینکه با بکارگیری مؤثر و کارآمد این نتایج کمک شود تا فرایندهای توسعه مسیر شغلی و هدایت شغلی در دانشگاه های کشور بهبود یافته و استفاده بهینه از نیروی انسانی متخصص و سازماندهی و برنامه‌ریزی به منظور هدایت آنها برای دست یابی به اهداف دانشگاه میسر شود.


نظر شما :