در سفر رییس جهاددانشگاهی به استان فارس انجام گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس شاهچراغ(ع)/ این نهاد در همه عرصه‌ها پیشتاز بوده است

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۵ کد : ۵۶۸۲۰ عمومی تاپ خبر
با حضور رییس جهاددانشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) به‌منظور برقراری و گسترش تعاملات و همکاری‌های مذهبی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و بهره‌گیری از امکانات موجود منعقد شد. همچنین اداره کل تبلیغات اسلامی و جهاددانشگاهی واحد فارس نیز تفاهم‌نامه همکاری در زمینه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت قرآن و عترت، امضا و مبادله کردند.
امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس شاهچراغ(ع)/  این نهاد در همه عرصه‌ها پیشتاز بوده است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در ادامه سفر رییس جهاددانشگاهی و هیئت همراه به استان فارس با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) منعقد شد.

این تفاهم‌نامه به‌منظور  برقراری و گسترش تعاملات و همکاری‌های مذهبی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و بهره‌گیری از امکانات موجود بین حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) (شاهچراغ) و امیرحسین استقلال رییس جهاددانشگاهی استان فارس شنبه 23 اردیبهشت‌ماه امضا شد.

جهاددانشگاهی در همه عرصه‌ها پیشتاز بوده است

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیه‌السلام، در دیدار رئیس جهاددانشگاهی و هیئت همراه، گفت: جهاددانشگاهی جزو شجره‌های طیبه نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر کلانتری بابیان اینکه بخش اعظمی از نیروهای انقلابی در جهاددانشگاهی پرورش‌یافته‌اند، گفت: می‌توان مدعی بود که ریشه نهادهایی که در انقلاب ایجاد شد و رشد پیدا کرد و آثار گران‌قدری به دنبال داشت، همین جهاددانشگاهی است.

وی اضافه کرد: شاید یکی از دستاوردهای انقلاب، به لحاظ روشی، این است که عده‌ای از جوانان دانشگاهی حرکتی را انجام داده و تشکیلاتی راه انداختند و همراه بازمان حرکت خود را ادامه دادند و در این مسیر هم به لحاظ علمی، هم به لحاظ فرهنگی درخشش‌های فراوانی داشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه، با یادآوری اینکه جهاددانشگاهی نهادی متکی‌به‌خود است که برپایه تلاش‌ها و دستاوردهایش، پیشرفت کرده است، گفت: هر آنچه جهاددانشگاهی کسب کرده، به همت بچه‌های انقلابی بوده است.

حجت‌الاسلام کلانتری اضافه کرد: جهاددانشگاهی همیشه پیشتاز بوده، این موضوع را می‌توان در خبرگزاری‌ها دید، کسی آن زمان گمان نمی‌کرد که با جنگ رسانه‌ای همه‌جانبه مواجه شویم، اما جهاددانشگاهی حرکت و ایسنا و ایکنا را ایجاد کرد که هر یک در جایگاه و کارکردهای خود، منحصربه‌فرد است.

وی ضمن اشاره به ایجاد پژوهشکده‌های متعدد در حوزه‌های مختلف توسط جهاددانشگاهی، به نیکی از دکتر سعید کاظمی و آشتیانی به‌عنوان دانشمندان برجسته و از بنیان‌گذاران حرکت این نهاد انقلابی یاد و خاطرنشان کرد: آن افراد چقدر عظمت داشتند که مقام معظم رهبری بارها از ایشان به نیکی یادکرده‌اند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) ضمن یادآوری اینکه جهاددانشگاهی نهادی مقدس محسوب می‌شود که به برکت انقلاب اسلامی شکل‌گرفته و به بالندگی و ثمر دهی خوبی رسیده است، گفت: خبر انتصاب آقای دکتر مسلمی‌نائینی که سابقه درخشانی در عرصه‌های علمی دارند، موجب مسرت ما شد، زیرا فردی دانشمند، مومن و متعهد در این مسند قرارگرفته است.

حجت‌الاسلام کلانتری بابیان اینکه جهاددانشگاهی ظرفیتی بزرگ و جزو امیدهای کشور در حوزه علم و فناوری است، گفت: از افتخارات این نهاد، نکاتی است که مقام معظم رهبری در خصوص آن فرموده‌اند.

وی در ادامه بابیان اینکه جهاددانشگاهی فارس نیز همواره همراهی مناسبی با آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) داشته است، به اقدامات این نهاد در ارتباط با شهدای حرم اشاره و ضمن یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پاسداشت حرمت این شهدا، افزود: حضرت آقا درباره حادثه تروریستی حرم فرمودند که "مثل حادثه کربلا باید آن را زنده نگه داشت و هنرمندان تلاش کنند که این حادثه در تاریخ ماندگار شود..."

کلانتری با اشاره به ابعاد مهم فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حادثه حرم شاهچراغ(ع)، خاطرنشان کرد که خون‌های به‌ناحق ریخته شده در این حادثه، به‌کل کشور برکت داد و برای جهان پیامی روشن داشت.

او بابیان اینکه از سراسر جهان پیام‌هایی دراین‌ارتباط ارسال و کتاب‌هایی منتشر شد که در نوع خود کم‌نظیر بوده است، گفت: این خون‌های به‌ناحق ریخته شده قطعاً دل‌های سخت را تحت تأثیر قرارداد و آب سردی بر فتنه اخیر پاشید. هزاران مراسم در کشور و خارج کشور برای این شهدا برپا شد که بزرگ‌ترین آن در شیراز بود.

حجت‌الاسلام کلانتری خاطرنشان کرد: این از الطاف خداوند است که عده‌ای گلچین شده به دیدار حرم می‌آیند و شهید می‌شوند، خودشان به اوج می‌رسند و جامعه را معطر می‌کنند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، برای هرگونه همکاری با جهاددانشگاهی اعلام آمادگی کرد و با اشاره به انجام پژوهش و اقدامات علمی، گفت: اکنون در کتابخانه حرم بالغ‌بر 100 هزار جلد کتاب  در بخش‌های تخصصی مختلف وجود دارد، از طرفی موزه حرم نیز امکانی ارزشمند و بسیار غنی است.

حجت‌الاسلام کلانتری همچنین از بسترسازی برای ایجاد و راه‌اندازی موزه قرآنی در صحن حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: در آینده نزدیک این موزه افتتاح می‌شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیه‌السلام همچنین از فعال بودن بخش‌های مختلف منجمله بخش مشاوره در بحث خانواده یاد و اضافه کرد که امروز فعالیت‌های تولیت در ابعاد مختلف با تنوع فراوان در حال پیگیری و انجام است.

آمادگی کامل جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری‌ها با تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع)

رئیس جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و نظام اسلامی به‌ویژه شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، گفت: اعتقادداریم که به‌هیچ‌وجه نباید ارتباط با روحانیت کم‌رنگ شود، زیرا برکاتی در این ارتباطات وجود دارد که باید قدردان آن بود.

دکتر حسن مسلمی‌نائینی با اشاره به مأموریت‌های مختلف جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، گفت: این نهاد انقلابی، اقدامات متفاوتی در ابعاد مختلف انجام داده و دنبال کرده است.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت در حوزه فرهنگ اضافه کرد: در اساسنامه جهاددانشگاهی، فعالیت‌های فرهنگی جزو مهم‌ترین وظایف این نهاد است و همه پروژه‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد، زیرا اگر پروژه‌ای پیوست فرهنگی نداشته باشد ناقص است.

دکتر مسلمی‌نائینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع)، گفت: مقام معظم رهبری نمی‌گویند جنایت، می‌فرمایند حادثه پرشکوه، باید نسبت به این کلمات تأمل و در بخش بخش آنها دقت کرد. ایشان فرمودند در حوزه‌های فرهنگی و هنری بسیاری مسائل فراموش‌شده است.

وی ادامه داد: نباید اجازه داد که جنایت‌هایی که نسبت به ملت ایران روا داشته شده و افرادی که توسط منافقین شهید شده‌اند، فراموش شوند، به همین دلیل از جهاددانشگاهی فارس خواستیم که کل توان خود را متمرکز کند و از کل کشور هم خواسته‌ایم که اقدامات مختلفی در حوزه‌های گوناگون پیرامون این موضوع دنبال کنند.

دکتر مسلمی‌نائینی خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای تبیین ابعاد مختلف حادثه حرم مطهر شاهچراغ(ع) نباید فراموش شود؛ حتی باید برای کودکان تولید محتواهای متناسب در قالب انیمیشن و داستان، را در دستور کار داشت؛ نباید اجازه دهیم که این موضوع مانند جنایات منافقین، فراموش شود، باید بتوانیم نظریه مقام معظم رهبری، که یک نظریه بسیار علمی و مهم است را محقق کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی، نکات مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص این نهاد انقلابی و شخصیت‌های دانشمند برجسته‌ای نظیر مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی را مایه مباهات همه جهادگران دانشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: مرحوم کاظمی آشتیانی ، پرچم مباحث علمی در بعد سلول‌های بنیادی را در کشور برافراشتند و ما امیدواریم که بتوانیم این پرچم را همواره در اهتزاز نگه‌داریم.

دکتر مسلمی‌نائینی با یادآوری اینکه خبرگزاری ایکنا، اخبار و گزارش‌های خود را به 21 زبان منتشر می‌کند، یکی از ملزومات این خبرگزاری را توجه جدی به مصاحبه‌های اختصاصی باکسانی که در نقاط مختلف جهان پیام‌هایی برای حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) ارسال کردند، دانست.

رئیس جهاددانشگاهی همچنین لزوم توجه به بحث نخبگانی در موضوع شهدای حرم را یادآور و خواستار پررنگ کردن ابعاد شخصیتی و اقدامات افرادی نظیر شهید سید فرید‌الدین معصومی، شد.

دکتر مسلمی‌نائینی آمادگی کامل جهاددانشگاهی را برای توسعه همکاری‌ها در ابعاد علمی، پژوهشی و فرهنگی با تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) یادآور شد.

ورود جهاددانشگاهی فارس برای تولید محتواهای مناسب برای فضای چندرسانه‌ای

رئیس جهاددانشگاهی فارس نیز در سخنان کوتاهی، به معرفی این نهاد و اقدامات آن در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، پژوهشی و آموزشی در این استان پرداخت.

امیرحسین استقلال با اشاره به همکاری مناسب جهاددانشگاهی فارس با تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیه‌السلام، خاطرنشان کرد که از سال گذشته همکاری‌ها به‌ویژه در مباحث فرهنگی گسترش‌یافته است.

استقلال با اشاره به اقدامات جهاددانشگاهی در ارتباط با حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، گفت: تا قبل از سالگرد آن حادثه، سه عنوان کتاب منتشر و سه جشنواره در بخش‌های دانشجویی، ادبیات کودک و دانشگاهی، برگزار می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین از همکاری این نهاد با مجموعه تولیت حرم در مباحث طراحی المان مناسب برای قبور شهدای حادثه تروریستی و برگزاری برنامه‌های قرآنی به‌عنوان اقداماتی که تاکنون اجرایی شده است، یادکرد.

استقلال در ادامه، ورود جهاددانشگاهی فارس برای تولید محتواهای مناسب برای فضای چندرسانه‌ای را هم یادآور شد.

محورهای همکاری جهاددانشگاهی و آستان مقدس شاهچراغ(ع)

از  محورهای این تفاهم‌نامه می‌توان به همکاری و همیاری در زمینه تبلیغ و ترویج معارف قرآنی و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام و به‌ویژه حضرت احمدبن الموسی الکاظم(ع)، فرهنگ زیارت و آرمان‌ها و گفتمان انقلاب در سطح ملی، همکاری و تعامل در راستای الگوسازی و شبکه‌سازی در حوزه‌های تخصصی فرهنگی با رویکرد دینی و انقلابی، همکاری و هم‌افزایی در زمینه‌های فرهنگی و تبلیغی در سطح کشور، استفاده از تولیدات فرهنگی و هنری طرفین با حفظ حقوق مادی و معنوی، همکاری و مشارکت در تولید آثار هنری در راستای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی و همکاری در برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و جشنواره‌ها در موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هنری اشاره کرد.

همکاری در برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی در موضوعات مهم موردنیاز جامعه و به‌ویژه زائرین و مجاورین با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، اماکن تفریحی و اردوگاهی حرم، همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی هنری مانند کتب و محصولات فرهنگی و آثار هنری، تهیه و تألیف کتب و نرم‌افزارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و بازی‌های رایانه‌ای، اشتراک نشریات، مطالعات، کتب، محصولات فرهنگی و رسانه‌ای منتشره دو مجموعه، ایجاد سازوکار همکاری رسانه‌ای و فراهم کردن زمینه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است.



گفتنی است در حاشیه این مراسم رییس جهاددانشگاهی و هیات همراه با زیارت حرم مطهر شاهچراغ(ع) بر سر مزار شهدای  حادثه حمله تروریستی حرم شاهچراغ حضور یافتند و با اهدای شاخه گل و قرائت فاتحه به این شهدا ادای احترام کردند.


امضای تفاهم‌نامه بین جهاددانشگاهی فارس و سازمان تبلیغات اسلامی استان
 

همچنین طی نشستی با حضور رئیس جهاددانشگاهی ، اداره کل تبلیغات اسلامی و رییس جهاددانشگاهی واحد فارس، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت قرآن و عترت، امضا و مبادله کردند.

شامگاه جمعه ۲۲ اردیبهشت در حاشیه سفر رئیس جهاددانشگاهی به شیراز، تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی در حوزه‌های قرآن و عترت به امضای امیرحسین استقلال رییس جهاددانشگاهی واحد فارس  و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن قانع مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان فارس رسید.

دکتر حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی در این جلسه، بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین وظایف این نهاد انقلابی، مباحث فرهنگی با بنیان علمی و دانشگاهی و نخبگانی است، نه فرهنگ عمومی، گفت: از گذشته اقدامات اثربخشی در حوزه‌های علمی و پژوهشی توسط جهاددانشگاهی اجرایی شده است و اکنون اقدامات اثرگذار در حوزه فرهنگ بیشتر مدنظر قرار دارد.

دکتر حسن مسلمی نائینی با یادآوری اینکه امروز نیازمند بررسی عالمانه اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی چهار دهه گذشته هستیم، گفت: باید نقاط ضعف را به شکلی علمی احصاء و برای رفع آنها اقدام کنیم و از دیگر سو، به دنبال تقویت نقاط قوت در برنامه‌های فرهنگی باشیم.

دکتر مسلمی نائینی با تصریح اینکه جهاددانشگاهی از معدود نهادهای دارای توان ارزیابی علمی است، گفت: جهاددانشگاهی در این مسیر، هم از توان علمی و تخصصی داخلی، هم از سایر ظرفیت‌های موجود در دیگر نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی، استفاده کرده است.

وی بابیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی از مراکز مهم فرهنگی کشور محسوب می‌شود و مبادله تفاهم‌نامه بین جهاددانشگاهی و این سازمان، امکان ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر را فراهم و تقویت خواهد کرد، گفت: این اقدام که از شیراز به‌عنوان حرم سوم اهل‌بیت(ع) کلید خورد، می‌تواند الگویی قابل تسری در سراسر کشور شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس نیز در این نشست، با اشاره به اینکه رئیس جهاددانشگاهی فارس یکی از ذخایر نخبگانی این استان محسوب می‌شود، گفت: طی چند ماه اخیر شاهد جهش و پویایی در فعالیت‌های این نهاد انقلابی در فارس بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام قانعی بابیان اینکه فضای نخبگانی بر جهاددانشگاهی حاکی بوده است، ورود این نهاد به حوزه مدیریت فرهنگی با نگاهی عمیق و علم محور را همسو با منویات مقام معظم رهبری در این خصوص دانست و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی فارس در مدیریت فرهنگی و عرصه علمی این حوزه ورود داشته و با معاضدت جهاددانشگاهی امیدوار به تأثیرگذاری عمیق هستیم.

قانعی با اشاره به اینکه برش استانی برای ۲ سند ملی برای اولین بار در فارس تهیه و تدوین و اجرایی شده است، گفت: سندهای مهندسی فرهنگی و تحول بنیادین، اسنادی بالادستی است که برش استانی آنها با اهتمام ویژه مسئولان ارشد فارس تهیه، تدوین و اجرایی شده است.

او با یادآوری اینکه برنامه‌های ویژه‌ای در قالب برش استانی سند مهندسی فرهنگی در سال جاری برای جهاددانشگاهی پیش‌بینی‌شده است، گفت: آموزش‌وپرورش فارس با داشتن ۹۶۰ هزار دانش‌آموز، ۶۳ هزار معلم و ۵ هزار مدرسه دارد و با در نظر گرفتن والدین بالغ‌بر دوسوم جمعیت استان را شامل می‌شود.

قانعی بابیان اینکه شیراز طی روزهای اخیر میزبان هشت رویداد بین‌المللی بوده است، این موضوع را نشان‌دهنده ظرفیت این شهر در ابعاد مختلف دانست و گفت: در زمینه افکار سنجی در مباحث فرهنگی و اجتماعی، پروژه‌های خوبی قابل احصاء و دنبال کردن است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، جهاددانشگاهی را نهادی با ظرفیت‌های عظیم علمی در زمینه‌های مختلف منجمله مباحث فرهنگی دانست و تاکید کرد که با توجه به رویکردهای جدید مدیریتی، این نهاد توان و امکان ورود، فعالیت و همکاری در بخش‌های مختلف به‌ویژه مدیریت فرهنگی را دارد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس نیز در این نشست با اشاره به ابعاد مختلف مأموریتی این نهاد انقلابی، در بخش‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی، گفت: جهاددانشگاهی یک ظرفیت مناسب در حوزه‌های مختلف به‌ویژه فرهنگی است.

امیرحسین استقلال بابیان اینکه جهاددانشگاهی و سازمان تبلیغات اسلامی، ۲ نهاد مولود انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند که هر یک در حوزه‌های مأموریتی خود فعالیت‌های خوبی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند، گفت: قرابت و نزدیکی این ۲ نهاد، زمینه را برای برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های اثرگذار فراهم کرده است.

استقلال با یادآوری اینکه سازمان تبلیغات اسلامی، مسئولیت‌های بلندی در تعمیق معارف اسلامی و قرآن و حوزه فرق و ادیان بر عهده دارد، گفت: جهاددانشگاهی نیز با بهره‌گیری از نیروهای جوان، متخصص و متعهد، کارآمد خود در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را اثبات کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به فعالیت چهار خبرگزاری ذیل این نهاد، گفت: در بخش فرهنگی، علاوه بر خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا، سینا و بازارکار، سازمان دانشجویان، سازمان قرآنی، مرکز افکارسنجی (ایسپا)، سازمان انتشارات و ... را دارد.

در این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی و جهاددانشگاهی استان فارس، با هدف توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی با محوریت قرآن و عترت، به امضای حجت‌الاسلام قانع و امیرحسین استقلال رسید و مبادله شد.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی واحد فارس دکتر مسلمی نائینی


نظر شما :