محفل شعر یادبود «استادان سفر کرده» برگزار شد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴ کد : ۵۶۷۵۸ فرهنگی
محفل شعر «استادان سفر کرده»؛ یادبود استاد عباسعلی براتی‌پور، استاد محمدجواد محبت و استاد ابوالقاسم حسین‌جانی با حضور جمعی از شعرای برجسته کشور در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
محفل شعر یادبود «استادان سفر کرده» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ علیرضا قزوه، شاعر آئینی و رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در آغاز این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این استادان شاعر گفت: این سه بزرگوار، سه نفر از پیشکسوتان شعر انقلابند که الان جای آن‌ها خالی است. پیشتر از بقیه مهندس ابوالقاسم حسینجانی عرصه دنیا را به سمت آخرت طی کرد و سفر آخرت را برگزید، بعد استاد محبت و اخیراً هم استاد براتی‌پور نازنین.

قزوه ضمن یادآوری اینکه استاد حسینجانی و استاد براتی‌پور با یک فوت ناگهانی ما را ترک کردند، اضافه کرد: استاد محبت هم که از بزرگان و پیشکسوتان شعر انقلاب هستند، با مقداری بیماری و رنج دنیا را ترک کردند. این سه نفر به حق معلمان شعر انقلاب بودند.

رضا اسماعیلی، شاعر، پژوهشگر و مدرس ادبیات در ابتدای صحبت‌های خود در این مراسم ضمن تأکید بر اینکه استاد محبت بسیار مقید بود محبتی که در حق او می‌شود را به هر نحوی جبران کند، به بیان خاطره‌ای از استاد محمدجواد محبت پرداخت و گفت: سال‌ها پیش، استاد محبت با منزل ما تماس گرفت و از من خواست کتابی از یک ناشر تهرانی که در کرمانشاه پیدا نکرده بود را پیدا و با پست برای او ارسال کنم که بنده هم به دیده منت پذیرفتم.

وی ادامه داد: چند روز بعد کتاب را -که چند جلدی هم بود- در یکی از کتابفروشی‌های روبه‌روی دانشگاه تهران پیدا، خریداری -و برای اینکه سریعتر به دست استاد برسد- با پست پیشتاز به آدرس منزل استاد در کرمانشاه ارسال کردم. حدود یک هفته تا ۱۰ روز بعد استاد محبت مجدد با منزل ما تماس گرفت و ضمن تشکر از ارسال کتاب‌ها، آدرس دقیق پستی منزل ما را جویا شد. یکی دو هفته بعد از این ماجرا یک روز پستچی در خانه ما را زد و گفت یک بسته دارید که باید بیاید دم در تحویل بگیرید، وقتی رفتم دیدم استاد محبت در ازای کار کوچکی که من انجام داده بودم، یک دبه روغن اصل کرمانشاهی پست کرده بود. مقید بود اگر کسی کاری برای او می‌کند چندبرابر جبران کند و بامحبت بود.

رضا عبدالهی، از شاعران حاضر در محفل یادبود «استادان سفر کرده» در کنار نغمه مستشار نظامی و مسعود علوی‌راد به صحبت پیرامون این سه شاعر پرداخت و گفت: شعر انقلاب اسلامی دریادلانی از طیف‌های مختلف دارد + فیلمبه مناسب هفته بزرگداشت مقام معلم، خبرگزاری ایکنا با همکاری گروه بین‌المللی هندیران و به منظور گرامیداشت نام و یاد سه شاعر فقید و معلم شعر معاصر، استادان زنده‌یاد؛ ابوالقاسم حسینجانی، محمدجواد محبت و عباسعلی براتی‌پور نشستی ادبی با حضور و شعرخوانی علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، رضا عبدالهی، نغمه‌ مستشارنظامی، سیدمسعود علوی، عباس کریمی‌عباسی و سید ضیاء حسینی برگزار کرد.

وی عنوان کرد: هر سه از اجله و اکابر روزگار بودند و بنده از هر سه بزرگوار خیلی آموختم. دوستی‌هایی که ما با این بزرگواران به‌ویژه ادیب بافضیلت و صاحب عرفت، جواد محبت داشتم، به سال‌های ۵۴ و آن حوالی برمی‌گردد. آن زمان من یک جوان ۲۴ یا ۲۵ ساله بودم که جواد محبت در «تهران مصور» یا مجله «جوانان» آثار خود را به زیور طبع آراسته و روانه بازار فرهنگ و ادب می‌کرد. البته بعد از انقلاب هم هرازگاهی به تهران می‌آمدند اما دیدارها کمتر بود.

کلید واژه ها: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور


نظر شما :