به همت سازمان جهاددانشگاهی گیلان و حوزه هنری استان

عصر خاطره «مهر بان» برگزار شد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۴ کد : ۵۶۴۴۷ فرهنگی
به مناسبت گرامیداشت هجدهمین سالگرد شهادت شهید ناصر پیروی، شهید مبارزه با مفاسد اقتصادی ویژه برنامه عصر خاطره با جنگل‌بانان و محیط‌بانان با عنوان «مهر بان» توسط سازمان جهاددانشگاهی گیلان و با مشارکت ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست استان و حوزه هنری گیلان با حضور جنگل‌بانان و محیط‌بانان گیلانی و مسئولین در سالن همایش‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.
عصر خاطره «مهر بان» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی گیلان، از سوی سازمان جهاددانشگاهی گیلان و با همکاری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست استان و حوزه هنری گیلان، عصر خاطره «مهر بان» با حضور محیط بانان و جنگلبانان گیلانی و همزمان با هجدهمین سالگرد شهادت شهید «ناصر پیروی»، شهید انفال و نخستین شهید مبارزه با مفاسد اقتصادی در سالن همایش های اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان برگزار شد.

حمید نصری، مدیرکل اسبق منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در این مراسم، با اشاره به شهادت شهید پیروی در دوران مسئولیت خود به عنوان مدیرکل، اظهار کرد: یکی از سوره های قرآن به نام انفال است و لذا دست درازی به انفال خیانت به این امانت الهی محسوب می شود.

وی با بیان این که شهید پیروی روحیه جهادی و انقلابی دانست و مصداق بارز «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» بود، تصریح کرد: شهید پیروی با مردم و همکارانش بسیار رئوف بود، اما در مقابل زیاده خواهان در هر لباس و مقامی مقابله می کرد.

مدیرکل اسبق منابع طبیعی گیلان، با اشاره به حضور شبانه روزی شهید پیروی در عرصه های ملی جهت حراست و پاسداری از انفال، خاطرنشان کرد: شهید پیروی با اعتقاد کار می کرد و به منابع طبیعی عشق می ورزید، اما متاسفانه ناجوانمردانه به شهادت رسید.

نصری، شهید پیروی را شهید راه انفال دانست و گفت: شهید پیروی در راه خدا و برای اجرای قانون به شهادت رسید و پیکرش چند روز پس از شهادت پیدا شد.

وی با بیان اینکه امروز جنگلبانان شهید و مجروح زیادی داریم، عنوان کرد: شهید پیروی اولین شهید حوزه منابع طبیعی کشور است که «شهید» نام گرفت و لذا جنگلبانان و محیط بانان ما راه شهید پیروی را ادامه دهند و از انفال که به عنوان امانتی که به آنان سپرده شده، حفاظت کنند.

سیدیوسف مرادی، مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه سال گذشته پدرم به عنوان تنها شهید محیط زیست کشور در دوران دفاع مقدس معرفی شد، اظهار کرد: دعای خیر حیات‌وحش توفیق شهادت را نصیب شهدای محیط زیست و منابع طبیعی کرده، شهید مرادی‌ها و شهید پیروی‌ها نیازی به تجلیل ندارند بلکه چنین مراسم‌هایی را برگزار می‌کنیم تا به همه همرزم‌های شهید پیروی، پدرم و شهدای جنگل‌بان و محیط‌بان بگوییم که ما شما را فراموش نمی‌کنیم و قدردان ایثار و تلاش‌های شما هستیم.

وی با بیان اینکه برگزاری بزرگداشت یاد و خاطره شهدا امنیت ملی را تقویت می‌کند، افزود: باید برای شهید پیروی‌ها یادمان احداث کنیم، زیرا این شهدا با ایثار و شجاعت از جان خود برای صیامت از محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی گذشتند.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی با بیان این که جنگل‌بانان و محیط‌بانان پلیس امنیت زیستی هستند و از سرمایه‌های ملی حراست می‌کنند، تصریح کرد: بیش از ۱۴۰ محیط‌بان و جنگل‌بان در کشور در راه صیانت از منابع طبیعی جان باخته‌اند، میطلبد که این بزرگواران را به عنوان شهدای انفال معرفی کنیم، جشنواره شهید پیروی را در حوزه هیرکانی برگزار می‌کنیم و به زودی یادمان این شهید در محل شهادتش نصب خواهد شد، همچنین پیگیر مختومه شدن پرونده شهید رشید غفاری، دیگر شهید گیلانی حوزه انفال پس از دو دهه هستیم.

جنگلبانان فریدون یونس زاده و رمضان بخشش و محیط بانان حسن کاظمی، یعقوب رخش بهار، محمد تقی پور و علی ربیعی به بیان خاطرات تلخ و شیرین خود در امر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست پرداختند.

به گفته این جنگلبانان و محیط بانان، درختان سربازان وطن هستند که از آب و خاک و حتی هوا حراست می کنند، اما گاهی عملکرد انسان ها در حد ارزش و اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست نیست.

شایسته یوسفی، همسر شهید پیروی نیز از سوی آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اهدای یک جلد قرآن مورد تجلیل قرار گرفت.

کلید واژه ها: سازمان جهاددانشگاهی گیلان


نظر شما :