سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی تشریح کرد:
آموزههای اصیل حقوق شهروندی در بیانیهی «گام دوم» رهبر معظم انقلاب
به گزارش روابط عمومی واحد آذربایجان غربی، دکتر امین رستم زاده سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی که صبح امروز در سالن اجتماعات مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی ارومیه برگزار شد اظهار کرد: 520 نویسنده بعنوان پژوهشگر مقالات خود را بصورت انفرادی و مشترک به این همایش ارسال کرده بودند که از این تعداد در مجموع 43 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و پایین تر و 57 درصد در مقطع دکترا و دانشجوی دکتری هستند.
رستم زاده گفت: وابستگی علمی 52 درصد ارائه دهندگان مقالات دانشگاه های خارج استان و 48 درصد بومی دانشگاه های استان بودند.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت:در این دوره از همایش 58 درصد اعضای کمیته علمی و داوران از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاههای خارج استان و 42 درصد نیز از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاههای داخل استان داوری مقالات را بر عهده داشتند.
وی با اشاره به ترکیب مختلف پژوهشگران شرکت کننده در این دوره از همایش اظهار کرد: 65 درصد از ارائه دهندگان مقاله از رشته های مختلف علوم انسانی بوده و 35 درصد نیز از حوزه های فنی و مهندسی و سایر علوم بودند که این خود نشان از ارتقای جایگاه حقوق شهروندی در بین علوم مختلف علوم انسانی و سایر رشته های فنی و مهندسی با رویکرد بین رشته ای دارد.
دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه حقوق شهروندی امروزه از ضرورتها و اولویتهای هر کشوری تلقی میشود اظهار کرد: کلیدی ترین عنصر توسعه یک جامعه، شهروندان آن محسوب می شود و باید به کیفیتی آموزش و تربیت شوند که از دانش، نگرش و مهارتهای گوناگون برخوردار باشند
وی ادامه داد: دانش عمومی مردم و ضریب پردازش فکری مردم یک جامعه رابطه اثرگذاری بر میزان مشارکت مردم و ارتقاء مسولیت اجتماعی اشان دارد و سبب نقش آفرینی هر چه بیشتر مردم در فعال سازی عناصر توسعه و پیشرفت یک کشور می شود.
وی با اشاره به اینکه اعلامیه حقوق بشر و شهروندی فرانسه در سال 1789 جزء اولین اسناد این حوزه تلقی میشودگفت:سه دیدگاه را میتوان در خصوص حقوق بشر و شهروندی قائل شد که در رویکرد اول نگرش عمومی یک کشور بر کل کشورها غالب است و به الگوی آمریکایی یا هانتینگتون معروف است.
دبیر علمی همایش ادامه داد: در رویکرد دوم و از منظر رویکرد مدرنیستها بنیادهای حقوق شهروندی جهان شمول بوده و قایل به تفکیک حقوق بشر و شهروندی نیستند و سخن گفتن از حقوق بشر مربوط به یک کشور و جامعه را ناصحیح میدانند که پست مدرنها در مقابل این رویکرد قرار داشته و بر مولفههای بومی منطقهای و ارزشها و فرهنگهای اجتماعی هر جامعه تاکید داشته و معتقدند نمیتوان یک نسخه را برای همه پیچید
وی با اشاره به اینکه تفاوتهای بین حقوق بشر و شهروندی وجود دارد خاطر نشان ساخت : آموزههای حقوق بشری منبعث از فطرت انسان است و در تمامی ادیان الهی کرامت انسانی بیبدیلترین مولفه وحیانی تلقی میشود و انسان درنگاه قرآن از کرامت و شرافت ذاتی برخوردار است.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ادامه داد: این کرامت یک امر حقیقی است نه اعتباری یعنی انسان به صرف انسانی بودنش از شرافت و کرامت برخوردار است که این مهم یکی از مهمترین تجلی گاههای حقوق بشری اسلامی میباشد و زمانیکه پذیرفتیم انسان دارای جوهری کریم است باید حریت، امنیت و برابری، استقلال و... انواع حقوق او را نیز محترم شمرده و بپذیریم
دکتر رستم زاده گفت: اساس حقوق بشری در قرآن بر محور حق کرامت، حیات، آزادی و عدالت ابتناء گردیده است
وی با اشاره به آیههای 27، 28 و 59 سوره نور و آیه 12 حجرات و آیه 64 غافر،10 و 9 النباء بیان کرد: بهره مندی از آرامش در این آیهها حق هر انسانی قلمداد شده و هرگونه مداخله در امور داخلی آنان منع شده است و براساس آیه 6 توبه و آیه 75 و 100 نساء: افراد جامعه صرف نظر از دین و عقیده خود حق پناهندگی دارند و آیه 56 عنکبوت حق برخورداری از تابعیت را یک حق پذیرفته شده تلقی کرده است.
دبیر علمی همایش با اشاره به مبنای نظری حقوق بشر اسلامی گفت: هدف و غرض خلقت خداوند کمال یافتن هر ناقص است و فطرت انسان با لذاته عاشق کمال و خیر است و این عشق به کمال پایانی ندارد و به هر مرتبه ای که ارضاء می شود طلب بالاتر از آن را می نماید و آرامش در کمال فقط با خدایی شدن نهایی میشود.
دکتر رستم زاده ادامه داد: در فلسفله اسلامی، انسان و حقوق بشری انسانی برگرفته از دو یقت جوهری مادی وروحانی است که باید هر دوی این حقیقت وجودی انسان اغنا گردد و با تمام شدن جسم روح به کمال خویش ادامه می دهد و در واقع انسان تا رسیدن به سعادت دایم در حال سیر به سمت عشق به خوبی و کمال است لذا در فلسفه اسلامی به انسانی بهاء و ارزش داده می شود که ضمن مد نظر قرار دادن تمامی ابعاد مادی و روحانی زندگی اش در پی رسیدن به کمال مطلق است و نه محدود و محصور در این دنیای مادی.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: در حقوق اسلامی حقوق بشر وشهروندی با تبیین بر مبنای خدامحوری بستر ساز متعالی ترین حقوق برای انسان ها است .
وی گفت: در بعضی از مبانی حقوق شهروندی غیر اسلامی این حقوق بیانی حق گرا دارد یعنی پیش و بیش از آنکه بشر را مکلف پندارد محق می انگارد در حالیکه در مباحث حقوق شهروندی بر هر دو وجهه موضوع توامان تاکید می شود و مسولیت و تکلیف شهروندان در قبال هم و جامعه خود سبب تحقق عنصر مهم مشارکت در تعالی حقوق شهروندی است و از سویی اساساً در نظام حقوقی اسلام نیز حق وتکلیف با هم وجود دارد.
دبیر علمی چهارمین دوره همایش ملی حقوق شهروندی با تشریح سایر مکاتب در خصوص حقوق شهروندی گفت: مکتب حقوق پوزیتویستی برای حقوق شهروندان ماهیتی صرفاً قرار دادی و اعتباری قایل است حقوق طبیعی قواعد حقوق عقل عملی را مبنای نظریات خود قرار داده اند ولی حقوق شهروندی در اسلام با نگرشی کامل تر و جامع الوجهین برمصالح، مفاسد و واقعیات تکیه داشته و ترکیبی از ماهیت اعتباری – واقعی است.
وی فرهنگ سازی و آموزش و پژوهش را سه رکن رکین تحقق حقوق شهروندی در جامعه عنوان کرد و افزود: باید با گام های ظریف علمی و خلاقانه توامان برای این مسیرها برنامه ریزی علمی و عملی داشته باشیم چرا که سیطره حقوق شهروندی بر تمامی ابعاد و مولفه های زندگی اجتماعی انسان انکارناپذیر است
دکتر رستم زاده با تشریح رهنمون های مقام معظم رهبری در خصوص حقوق شهروندی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری مالامال و سرشار از آموزه هایی اصیل و جوهره حقوق شهروندی است.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اهم فصول مورد اشاره مقام معظم رهبری در این بیانیه گفت: ثبات و امنیت، به اوج رسیدن مشارکت مردم، مسابقه خدمت رسانی، تعالی بینش سیاسی، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر معنویت واخلاق در فضای عمومی جامعه و بسیاری از آموزه های دیگر همه از بسترهای مهم و یا عناصر و ارکان بی بدیل تحقق حقوق شهروندی است که با عملیاتی شدن آن جوهر حقوق شهروندی بصورت عملی برای مردم وجامعه مهیا شده و گام های تعالی روزافزون تر برای مردم و کشور محقق می شود.
نظر شما :