برگزاری نشست هم‌اندیشی بررسی نقشه راه فعالیت‌های هنری در جهاددانشگاهی/ اولویت این نهاد برای تربیت هنرمندان متعهد و اخلاق‌گرا و انقلابی

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۹ کد : ۵۶۳۵۸ فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی در نشست هم‌اندیشی بررسی نقشه راه فعالیت‌های هنری این نهاد بر توسعه هنر و تربیت هنرمندان متعهد، اخلاق‌گرا و انقلابی همچون شهید آوینی در جهاددانشگاهی تاکید کرد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی بررسی نقشه راه فعالیت‌های هنری در جهاددانشگاهی/ اولویت این نهاد برای تربیت هنرمندان متعهد و اخلاق‌گرا و انقلابی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست هم‌اندیشی بررسی نقشه راه فعالیت‌های هنری این  نهاد با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری، دکتر محمد محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی، دکتر علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی، دکتر ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی، بهزاد رشیدی رییس جهاددانشگاهی واحد هنر و همچنین جمعی از مدیران هنری و فرهنگی این نهاد چهارشنبه 6 اردیبهشت ماه برگزار شد.


اولویت جهاددانشگاهی برای تربیت هنرمندان متعهد و اخلاق‌گرا و انقلابی

در ابتدای این نشست دکتر مسلمی نائینی با اشاره به جایگاه هنر در جهاددانشگاهی و در کشور، بر اهمیت بالای هنر و فرهنگ و نقش جدی هنرمندان در تمدن سازی تاکید کرد و گفت: باید توسعه هنر و تربیت هنرمندان متعهد و اخلاق‌گرا و انقلابی همچون شهید آوینی در جهاددانشگاهی را در اولویت قرار دهیم.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر مبدع و جریان ساز بودن جهاددانشگاهی در فرهنگ و هنر پس از انقلاب؛ بر ادامه‌دار بودن این جلسات برای تعیین هر چه قوی و مؤثرتر نقشه راه هنر در جهاددانشگاهی و تأثیرگذاری آن بر جامعه تاکید کرد.

وی افزود: در معاونت پژوهش و فناوری دفتر تخصصی علوم انسانی و هنر یکی است که قصد داریم این دو را از هم جدا کنیم و هرکدام به یک دفتر مجزا برای پیگیری بهتر کارها تبدیل شود.


پیشینه فعالیت‌های هنری در جهاددانشگاهی

در بخش دریگری از این نشست شرکت‌کنندگان به بیان نظرات خود پیرامون جایگاه هنر در جهاددانشگاهی پرداختند.

در این رابطه دکتر علی منتظری رییس اسبق جهاددانشگاهی در سخنانی اظهار کرد: با توجه به بازگشایی دانشگاه در سال 1361 و برنامه‌هایی که باید برای دانشگاه انجام می‌شد ما در زمانی که هنوز جنگ تحملی ادامه داشت، طراحی 14 برنامه سراسری فرهنگی هنری را پیگیری کردیم.

وی با اشاره به این‌که نام‌آوری جهاددانشگاهی در همین برنامه‌های فرهنگی سراسری است، گفت: این برنامه‌ها شامل جشنواره تئاتر دانشجویی کشور، جشنواره فیلم دانشجویان کشور، جشنواره شعر و ادب دانشجویان کشور، جشنواره نمایشنامه‌نویسی دانشجویان کشور، جشنواره خوشنویسی دانشجویان کشور، جشنواره فن بیان دانشجویان کشور و مسابقات سراسری احکام دانشجویان کشور می‌شد.

دکتر منتظری بابیان اینکه فن آوری اصلی ما در جهاددانشگاهی تربیت انسانی جهادی است بیان کرد: نگاه به هنر در جهدانشگاهی در جهت تربیت نیروی انسانی به‌عنوان پشتوانه‌ای برای جبهه‌های انقلاب بود. ما اگر بخواهیم در این زمینه نقشه راه برای خود تعریف کنیم، مهم‌ترین نقشه راه ما تربیت هنرمند مسلمانی باشد که در فضای جهاددانشگاهی تنفس کرده است.

وی با اشاره به این‌که در کار هنر نظارت دائمی نیاز است افزود: همان علتی که باعث به وجود آمدن جهاددانشگاهی شده همان علت می‌تواند ادامه حیات جهاددانشگاهی را تضمین کند. در واحد هنر به تربیت صحیح نیروی انسانی در رشته‌های مختلف اقدام کنید و تحقیق و پژوهش‌های لازم را انجام دهید. اگر توانایی دارید این جشنواره‌ها را هم واحد هنر برگزار کند.

دکتر منتظری با اشاره به ادغام پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی گفت: پژوهشکده فرهنگ و هنر برای فعالیت پژوهشی نیروهای فرهنگی جهاددانشگاهی تأسیس‌شده و ربطی به علوم انسانی ندارد و نباید باهم ادغام می‌شد.

پیشنهادات مطرح شده در این نشست

لزوم تاثرگذار بودن فعالیت های هنری، تغییر در شیوه های آموزش‌های هنری و احیای استاد شاگردی، ورود این نهاد برای تهیه محتواهای آموزشی و پژوهشی برای دانشگاهیان و دانشجویان هنر، برگزاری دوره‌های مهارت افزایی هنری، اهمیت ترویج فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی، ایجاد کمیسیون‌های تخصصی حوزه هنر در جهاددانشگاهی، تربیت نیروهای توانمند و راهگشا در این عرصه، طراحی یک مدل برای انجام کارهای ماندگار و فاخری هنری توسط این نهاد، ایجاد شورای راهبری هنر با حضور نخبگان و صاحب‌نظران، آموزش انسان‌مدار و تربیت و جذب نیروهای کیفی در رشته‌های هنری مصوب در نقشه راه، ایجاد ساختارهای پژوهشی و خدمات تخصصی جدید، ایجاد همگرایی و تمرکز در مدیریت ساختارهای هنری موجود در جهاددانشگاهی، استفاده مؤثر از فرصت‌های پیشروی جهاددانشگاهی در بخش‌های آموزشی و مطالعاتی هنر با توجه به شرایط و رویکردهای به‌روز جامعه، تشویق و شناخت استعدادها با فراهم آوردن شرایط مناسب برای معرفی هنرمندان و آثار آن‌ها و توجه به اقتصاد هنر و اشتغال‌زایی، تاکید بر طراحی الگوهای به‌روز در آموزش هنر با تولید و تهیه محتوای مناسب و... از پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.

لزوم توجه عملیاتی  نسبت به ایجاد انسجام در ظرفیت‌های مختلف هنری جهاددانشگاهی

در  پایان این نشست بهزاد رشیدی رییس جهاددانشگاهی هنر ، با اشاره به سوابق و فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی در عرصه هنر، وضعیت ساختارها و فعالیت‌های هنری موجود در جهاددانشگاهی را تشریح کرد و خواستار توجه عملیاتی و جدی مدیریت ارشد جهاددانشگاهی نسبت به ایجاد انسجام در ظرفیت‌های مختلف هنری در جهاددانشگاهی، تصویب نقشه راه فعالیت‌های هنری در این نهاد و ارتقای موضوع هنر در جهاددانشگاهی شد.

گفتنی است دکتر علی منتظری، دکتر مهدی اخویان، دکتر مجتبی آقایی، دکتر محمدعلی خبری، دکتر عبدالحمید احمدی، دکتر منوچهر جهانیان، بهروز رشیدی، علی متقیان، عبدالرضا حاجیلری، دکتر ایرج فیضی، دکتر افشین داورپناه و الهام جبل زایجانی از جمله شرکت کنندگان در این نشست تخصصی بودند.


نظر شما :