سمینار تخصصی «ایده و مفهوم در معماری داخلی» برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی البرز، سعید امیری گفت: همانطور که انسانها متفاوت هستند، در خلق آثار هنری نیز متفاوتند. به نظر بنده در مباحث پروژههای معماری و هنری چیزی به عنوان سبک نداریم و هر هنرمندی آثار خود را با توجه به رشد فکری خود، تغییر فکر جامعه و بسترهای موجود در آن جامعه ارائه میدهد و در نهایت منتقدین این آثار هنری را نقد میکنند؛ در واقع هیچ هنرمندی نمیتواند پروژههای خود را محدود به سبک خاصی کند.
وی افزود: سبک یا شیوه بعد از خلق آثار هنری است. این ایدهها و کانسپتها ساختار و سبک را طراحی میکنند؛ یعنی دسته بندی هر کاری به ایده آن مرتبط است.
امیری بیان کرد: کار هنر و معماری بازتاب دادن معنا، بازتاب دادن ایدهها، اعتقادات و جهانبینیهاست.
مدیرمرکزآموزشهای تخصصی وندا گفت: ایده یک نوع تلنگر ذهنی درون افکار شخص میباشد که با مطرح نمودن آن موضوعیت خود را پیدا میکند و انگاره ایست که تداعی ذهنی را به صورت یک طرح بیان میدارد، ایده یک نوع اندیشه فکر و عقیده است که رسیدن به آرمان و موفقیت را به همراه دارد.
امیری افزود: کانسپت یک تفکر سازمانبخش است که معمولاً به شکل یک جمله ارائه میشود. توسعه کانسپت بیشتر وقتها (ولی نه همیشه) قبل از مراحل دیگر طراحی از جمله توسعه نقشه، مقطع، و نما انجام میپذیرد.
وی در ادامه با ارائه مثالهای متعدد به بیان جنبههای ذهنی و عینی در ایدهها پرداخت و گفت: جنبههای ذهنی شامل جنبههای تاریخی، هویتی، نشانه شناسی و نماد شناسی و جنبههای مربوط به جهان بینی طراح و بستر اجتماعی شامل: جامعه شناسی، زیبایی شناسی ، فلسفه ، پدیدار شناسی است.
امیری ادامه داد: ضمن اینکه بسترها در جوامع سنتی، مدرن و فرامدرن متفاوت هستند باید در انتخاب ایده به آن مقطع اجتماعی که درآن زندگی میکنیم و تحت تأثیر آن هستیم توجه کنیم؛ در واقع ایده را با مطالعه تاریخی و مطالعه بسترهای اجتماعی آن زمان میتوان یافت.
عضو کمیته تخصصی سازمان نظام مهندسی استان البرز افزود: جنبههای عینی ایده نیز شامل فرم، مصالح، نور، بافت، رنگ، تکنولوژی، آب، گیاه و دیوار سبز، چیدمان است که برای به کار گرفتن جنبههای ذهنی و عینی در هر ایدهای باید به همه جوانب از جمله امکانات موجود، شرایط اقتصادی و نگرش مخاطبان آن پروژه توجه داشته باشید.
امیری در پایان گفت: معماری در زمینه خلاقیت و نوآوری، یکی از پیشگام ترین هنرها میباشد و شما باید در وهله اول توانمندیهای خود را بشناسید که آیا در این رشته موفق خواهید بود یا نه و سپس وارد این حرفه شوید؛ چراکه دانش و علم نظری در معماری کافی نیست؛ بلکه خلاقیت، ایده نو و خلاقانه در خلق آثار هنری بسیار مهم و کلیدی است که در راستای تحقق این امر مطالعه و تحلیل آثار هنری و معماری ضروری است.
گفتنی است، این نشست با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان البرز 6 اسفندماه برگزار شد.
نظر شما :