نگاهی به شاخص‌ترین فعالیت‌های معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی/استفاده بیش از ۲۲ هزار دانشجو از خدمات آموزشی این نهاد

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۵ کد : ۵۵۹۹۵ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به پیشینه عملکرد این نهاد در حوزه آموزش و کارآفرینی به تشریح شاخص‌ترین فعالیت‌های این معاونت پرداخت.
نگاهی به شاخص‌ترین فعالیت‌های معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی/استفاده بیش از ۲۲ هزار دانشجو از خدمات آموزشی این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی و عضو هیات علمی این نهاد، با اشاره به پیشینه عملکرد جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی گفت: از ابتدای دهه ۱۳۷۰ با تغییراتی که در اساسنامه جهاددانشگاهی انجام شد، فعالیت‌های آموزشی به عنوان یکی از وظایف اصلی این نهاد در نظر گرفته شد و ضمن ایجاد معاونت آموزشی، انواع آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی و همچنین آموزش‌های عالی جزء برنامه‌های این معاونت قرار گرفت.

دکتر غفوریان اظهار کرد: در اواخر همان دهه (دی‌ماه ۱۳۷۹)، بار دیگر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، «مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» به عنوان وظیفه‌ای جدید به جهاددانشگاهی افزوده شد و به دنبال آن، سازمانی تحت عنوان «سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان» شکل گرفت که عهده‌دار انجام فعالیت‌های مربوط به اشتغال و کارآفرینی خصوصا برای مخاطبان خاص خود یعنی دانش‌آموختگان دانشگاهی شد. این فعالیت‌ها به موازات، تا انتهای سال ۱۳۹۹ در دو حوزه معاونت سازمانی به انجام می‌رسید تا اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ و با تغییر در ساختار تشکیلاتی جهاددانشگاهی، ضمن تلفیق فعالیت‌های مذکور با یکدیگر، معاونت آموزش و کارآفرینی در جهاددانشگاهی تشکیل شد.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی درخصوص برخی از شاخص‌ترین اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی گفت: این معاونت در سه زیرنظام آموزشی کوتاه‌مدت، علمی کاربردی و آموزش عالی به ارائه خدمات آموزشی اهتمام دارد؛ علاوه بر آن انجام برخی فعالیت‌های مربوط به اشتغال و کارآفرینی نیز بخش مهمی از فعالیت‌های این معاونت است.

وی تصریح کرد: در زیرنظام آموزش عالی، دوره‌های مقطع‌دار دانشگاهی در ۲ دانشگاه، ۶ موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یک دانشکده ارائه می‌شود که درحال حاضر بیش از ۲۲ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل را در خود جای داده است. این زیرنظام که از حدود سال ۱۳۷۲ در جهاددانشگاهی ایجاد شده، همچنین تاکنون بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموخته را روانه بازار کار نموده است. بهره‌گیری از حدود ۱۶۰ عضو هیات علمی تمام وقت و صدها مدرس مجرب، بخشی از ظرفیت‌های حوزه آموزش جهاددانشگاهی است.

دکتر غفوریان تاکید کرد: زیرنظام علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز از بهمن‌ماه ۱۳۷۷ آغاز شد و درحال حاضر دارای ۴۱ مرکز آموزشی با حدود ۲۳ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در حدود ۸۰۰ کد رشته محل است. در اجرای دوره‌های علمی کاربردی جهاد دانشگاهی حدود ۳ هزار مدرس توانمند مشارکت داشته و تاکنون حدود ۱۷۵ هزار دانشجو در این زیرنظام فارغ‌التحصیل شده‌اند.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، آموزش‌های تخصصی و مهارتی کوتاه‌مدت را یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین بخش فعالیت‌های جهاددانشگاهی برشمرد و افزود: دوره‌های بسیار متعدد و متنوعی با مشارکت واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به اجرا درمی‌آید که صدها عنوان از این دوره‌ها در پایگاه‌ها و سامانه‌های اطلاع‌رسانی این نهاد در دسترس قرار دارد.

دکتر غفوریان تاکید کرد: این دوره‌ها در بیش از ۱۶۰ مرکز آموزشی و در حدود ۹۰ شهرستان در سراسر کشور درحال اجراست و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در سال از آموزش‌های مهارتی و تخصصی این نهاد بهره‌مند هستند. برای اجرای این دوره‌ها که تمامی حوزه‌های تخصصی فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی، هنر و علوم پایه را در برمی‌گیرد، بالغ بر ۵ هزار نفر به عنوان مدرس، همکاری مستمر دارند.

وی افزود: اجرای حدود ۷۰ تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های مختلف اجرایی، حاکمیتی و بخش غیردولتی و ارائه آموزش‌های مهارتی به طیف وسیعی از کارکنان دولت، بخش دیگری از عملکرد آموزشی این نهاد است که به عنوان نمونه‌های شاخص اخیر می‌توان به مشارکت در اجرای طرح ملی سرباز ماهر؛ طرح ملی آموزش خانواده نیروهای نظامی و انتظامی؛ دوره آموزشی کمک پرستاری؛ همکاری در اجرای دوره‌های توانمندسازی ویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد. راه‌اندازی مرکز آزمون و اجرای ده‌ها آزمون استخدامی و تخصصی برای طیف وسیعی از وزارتخانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی و ایجاد کانون ارزیابی شایستگی مدیران و اجرای برنامه ارزیابی مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی نیز بخش‌های دیگری از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است که در سال‌های اخیر ایجاد شده و توسعه یافته است.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی گفت: از دیگر اقدامات شاخص جهاددانشگاهی در عرصه آموزش، برنامه‌ریزی و تولید منابع تخصصی و کتاب‌های آموزشی است که عمری به بلندای تاریخچه این نهاد دارد، اما اقدام شاخصی که در سال‌های اخیر انجام شده است، اجرای پروژه‌ای به منظور تولید منابع تخصصی آموزش زبان انگلیسی بوده که به پروژه Eight‌ موسوم شده است. در نخستین مرحله از اجرای این پروژه، ۱۶ جلد کتاب تخصصی آموزش زبان انگلیسی در ۸ سطح آموزشی و براساس مطالعات عمیق اولیه، بررسی دقیق نیازهای آموزشی فراگیران ایرانی، انتخاب شیوه‌های نوین آموزشی، طراحی سبک برتر هنری و گرافیکی و با اخذ استاندارهای روز مراجع معتبر بین‌المللی تولید گردیده و بخش اعظم این تولیدات در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دکتر غفوریان تاکید کرد: نهایتا در حوزه فعالیت‌های مرتبط با اشتغال و کارآفرینی، با بهره‌گیری از بیش از دو دهه تجربه و ظرفیت‌های ایجاد شده در طول سال‌های اخیر، مشارکت در اجرای طرح‌های ملی توسعه مشاغل خانگی در سراسر کشور، بخشی از کارنامه شاخص سال‌های اخیر جهاددانشگاهی است که این طرح کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده و با اجرای آن، حدود ۵۵ هزار شغل پایدار در کشور ایجاد شده است.

وی افزود: علاوه بر اجرای این طرح، جهاددانشگاهی در اجرای طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان و همچنین طرح سنجش اثرات اقتصادی – اجتماعی کرونا در استان تهران نیز حضور فعال داشته است. تهیه و طراحی مدل حمایت از اشتغال فراگیر از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی کارآفرینی و تقویت شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط، اطلاع‌رسانی تخصصی در حوزه بازار کار و طراحی نظام جامع هدایت شغلی جهت اجرا در دانشگاه‌های کشور، بخش دیگری از فعالیت‌های حوزه اشتغال و کارآفرینی این نهاد محسوب می‌شود.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی درخصوص برنامه‌های این معاونت در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به فعالیت‌های آموزش و کارآفرینی در جهاددانشگاهی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشی از نهاد و تاکید بر اشتغال‌محور بودن آموزش‌ها است که کاربردی بودن نتایج آن را دو چندان کرده است. برای سال ۱۴۰۲ نیز تمرکز اصلی بر «ارتقای کیفی» دوره‌ها و مراکز آموزشی و توانمندسازی مدرسان، مدیران و کارشناسان حوزه آموزش قرار داده شده است.

دکتر غفوریان در گفت و گو با ایسنا افزود: همچنین براساس برنامه در دست تدوین توسعه این نهاد که از سال جاری اجرایی خواهد شد، تمرکز بر طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی مساله‌محور و نیازمحور، توجه بیشتر به ملاحظات فرهنگی مرتبط با اجرای دوره‌های آموزشی، توسعه مشارکت‌های داخلی و بیرونی در اجرای فعالیت‌های آموزشی، تقویت تعامل نظام‌مند حوزه آموزشی با ظرفیت‌های تخصصی جهاددانشگاهی، حضور در بازار آموزش‌های تخصصی کشورهای اسلامی و تلاش برای تبدیل شدن به نهاد توسعه‌ای در حوزه اشتغال و کارآفرینی کشور در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم بر حاصل تلاش جهادگرانی که پیش از ما در این راه مجاهدانه تلاش می‌نموده‌اند، بیفزاییم و خدمات شایسته‌تری را به مردمان با کرامت کشور عزیزمان که ولی نعمتان حقیقی این نظام و انقلاب هستند، ارایه کنیم.


نظر شما :