برگزاری دوازدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی/ بازاریابی اجتماعی و توسعه مشاغل خانگی

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۳ کد : ۵۵۸۲۳ آموزش و کارآفرینی
دوازدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌­های مشاغل خانگی، روز دوشنبه ۲۱ فروردین با سخنرانی سیامک آزادی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه، با عنوان "بازاریابی اجتماعی و توسعه مشاغل خانگی" به‌صورت آنلاین برگزار شد.
برگزاری دوازدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی/ بازاریابی اجتماعی و توسعه مشاغل خانگی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، دوازدهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌­های مشاغل خانگی، روز دوشنبه ۲۱ فروردین با سخنرانی سیامک آزادی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه، با عنوان “بازاریابی اجتماعی و توسعه مشاغل خانگی” به‌صورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست آزادی با اشاره به این مطلب که در دنیای امروز کسب سهم بیشتر از بازار، هدف اصلی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان و کانون اصلی اندیشه و عمل در بازاریابی نوین، تأمین رضایت و ایجاد ارزش برای مشتری است، گفت: گاه این ارزش می‌­تواند حس خوبی باشد که توسط فروشنده به خریدار عرضه می­‌شود.

 

آزادی با اشاره به تفاوت­‌های بازاریابی اجتماعی و بازاریابی تجاری گفت: از مهم­ترین اصول بازاریابی اجتماعی می‌­توان برای فروش ایده‌­ها و نگرش­‌ها به جامعه استفاده کرد و این ایجاد اثرگذاری در جامعه باعث خرید محصول می­‌شود و هدف اصلی تلاش برای اثرگذاری روی عقاید و رفتار مشتری است. اما در بازاریابی تجاری با یک الگوی ساده فکر و رفتار مشتری به سمت خاصی کشیده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال در مشاغل خانگی می‌­توان به‌جای تبلیغ فقط جهت خرید محصولات چرمی و یا سفره­‌های پارچه‌­ای، به تمایز این محصولات با کالاهای صنعتی و فواید آن­ها در سلامتی اشاره کرد. وی افزود: بازاریابی اجتماعی یک فرایند برنامه‌­ریزی شده برای تأثیرگذاری بر روی رفتار اختیاری گروه مخاطب جهت نیل به یک هدف اجتماعی است و این هدف می‌­تواند اصلاح نگرش گروه مخاطب باشد. در این راه می‌­توان از کمک گروه‌­های دیگر و یا NGOها نیز استفاده کرد. در بازاریابی اجتماعی مهم­ترین موضوع این است که چه ارزشی به مشتری عرضه می­‌شود. قابلیت ویژه مشاغل “سفارشی” تولیدکردن است.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه با اشاره به چهار عنصر آمیزه بازاریابی-قیمت، محصول، توزیع و ترویج- گفت: اهمیت این چهار عنصر در فرایند بازاریابی تجاری به‌خوبی شناخته شده و مورد بررسی قرار گرفته است، اما در بازاریابی اجتماعی مفهوم 4P به شکل دیگری مطرح می‌شود که عبارت‌اند از: عمومیت (Publics)، شراکت (Partnership)، سیاست‌گذاری (Policy) و منابع مالی (Purse Strings). وی در ادامه اضافه کرد: توجه به‌تمامی مخاطبان در کنار تشکیل تیمی متشکل از بخش‌­های مختلف و مشارکت در قالب محصولات مشترک و مکمل، همراه با سیاست‌گذاری صحیح و توجه به منابع مالی تأثیر بسزایی بر موفقیت یک کسب‌­وکار دارد.

همچنین حمایت رسانه‌­ای مکملی مؤثر برای بازاریابی اجتماعی محسوب می‌­شود. مالکین مشاغل خانگی می‌توانند با حضور در عرصه‌های مختلف، مانند رادیوی محلی علاوه بر تبلیغ محصول خود، از فواید آن محصول یا خدمت برای اجتماع صحبت کند.

آزادی در پایان به نکات مهم و کلیدی مؤثر در بازاریابی اجتماعی اشاره کرد و گفت: سخن‌گفتن با مشتریان، شناخت گروه‌های مخاطب، ایجاد یک پایگاه برای ارایه محصول، شناخت عرصه رقابت در بازار، حضور در کنار مخاطبان و برقراری ارتباط با مخاطبان، توجه به آینده و شراکت با افراد و گروه‌های کلیدی از جمله مهم‌ترین این موارد است که در کنار آزمودن شرایط می‌توانند به موفقیت یک برنامه بازاریابی اجتماعی کمک کنند.

سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت اندیشکده بانوان و دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاست‌گذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

نظر شما :