رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی:

جهاددانشگاهی می‌تواند به عنوان پیشران گفتمان اقتصاد دانش بنیان و فناورانه عمل کند

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۶ کد : ۵۵۴۶۳ عمومی
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های جهاد دانشگاهی، تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته و حمایت و راهنمایی صاحبان صنایع کوچک و دانش بنیان است، اظهار کرد: این نهاد توانسته و می‌تواند به عنوان پیشران گفتمان اقتصاد دانش بنیان و فناورانه عمل کند.
جهاددانشگاهی می‌تواند به عنوان پیشران گفتمان اقتصاد دانش بنیان و فناورانه عمل کند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سیدمحمدحسین سیدکاشی در مورد راه‌های تحقق شعار سال، اظهار کرد: با مروری بر نامگذاری سال‌های گذشته مشاهده می‌شود که از سال ۱۳۹۰ به غیر از یک مورد، اقتصاد یا تولید کلید واژه‌های مشترک نامگذاری تمام ۱۳ سال گذشته بوده است که نشان می‌دهد مشکلات سال‌های اخیر کشور ریشه در اقتصاد و راه حل رفع آن‌ها نیاز به توجه به تولید دارد.

وی افزود: از طرف دیگر اقتصاد و سیاست ارتباط تنگاتنگی دارند و بدون اتخاذ سیاست‌های صحیح، اصلاح اقتصاد چندان ساده نخواهد بود؛ گرچه اصلاح ساختارهای بودجه و ساختارهای اقتصادی همچون شفاف‌سازی اقتصادی، اصلاح قوانین مالیاتی، پولشویی و بازارهای پولی و مالی را می‌توان فارغ از این موضوع در پیش گرفت؛ لذا گام نخست تحقق شعار امسال و سال‌های گذشته، اصلاح ساختارهای اقتصادی و بودجه‌ریزی کشور است که نیاز به تخصص و دانش دارد.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این که دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه می‌توانند در این زمینه بسیار یاری‌گر و کمک کننده باشند، تصریح کرد: نقش جهاد دانشگاهی نیز در بخش رشد تولید شعار امسال پررنگ می‌شود.

سیدکاشی با بیان این که یکی از رسالت‌های جهاد دانشگاهی، تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته و حمایت و راهنمایی صاحبان صنایع کوچک و دانش بنیان در تحقق این اهداف تدوین شده است، اظهار کرد: این نهاد توانسته و می‌تواند به عنوان پیشران گفتمان اقتصاد دانش بنیان و فناورانه عمل کند.

وی افزود: این نهاد همچنین می‌تواند با ارائه آموزش‌های مهارتی نرم و سخت در زمینه‌های اشتغال خانگی، کارآفرینی، برندسازی و بازاریابی به جوانان خلاق، نخبه و صاحب ایده، گامی ارزشمند در این راستا بردارد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد مردمی و غیردولتی است که به هر حال در مجموع دارای امکانات و منابع کمتری نسبت به سازمان‌های دولتی در کشور ایران با ساختار غالب اقتصاد دولتی است؛ از سویی دیگر پتانسیل بالای تجربه و نیروی انسانی که در قالب فرهنگ جهادی در جهاد دانشگاهی شکل‌گرفته قابل چشم پوشی نیست؛ لذا در صورت همکاری و حمایت نهادهای دولتی مرتبط خصوصاً در زمینه‌های تخصصی تعریف شده برای سازمان‌ها، واحدهای استانی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های تخصصی جهاد دانشگاهی، دستیابی به اهداف تعریف شده نظام سرعت بیشتری خواهد یافت.

سیدکاشی با بیان اینکه در واقع جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که عمدتا وابسته به بودجه‌های دولتی نیست می‌تواند یاری‌گر دولت قلمداد شود، اظهار کرد: فرهنگ جهادی بر خلاف تصور عده‌ای که از آن تنها تعبیر به کار زیاد و خالصانه می‌کنند، دارای یک مولفه بسیار مهم است که گاهاً فراموش می‌شود و آن "کار موثر و خالصانه همراه با دانش و تخصص" است.

وی با اشاره به این که بدون همراهی علم با کار جهادی نتایج مثبت حاصل نخواهد شد، تصریح کرد: جهاددانشگاهی مزین به هر دو مولفه "کار جهادی" و "کار علمی و دانشگاهی" است که قالب فرهنگ جهادی درست را شکل می‌دهد. این فرهنگ در صورت هدایت به مسیر صحیح در راستای رفع نیازهای کشور می‌تواند منشاء تحولات مهم و تاریخ‌ساز شود.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: جهاددانشگاهی در طول ۴۰ سال گذشته در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی گام‌های بسیار ارزشمندی برداشته و از این مقطع به بعد لازم است تاکید بیشتری بر تجاری سازی محصولات و فناوری‌های دست یافته داشته باشد.

سیدکاشی یادآور شد: یکی از ملزومات این امر معرفی صحیح محصول و خدمات به جامعه هدف است؛ لذا تقویت حوزه‌های بازرگانی و بازاریابی در جهاد دانشگاهی ضروری خواهد بود.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی