تعریف ۴ طرح پیشران در حوزه امنیت غذایی

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۷ کد : ۵۵۴۵۴ آموزش و کارآفرینی
معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: در حوزه امنیت غذایی ۴ طرح پیشران در پژوهشکده تعریف و تأیید شدند که در صورت تأمین بودجه، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما را در ۱۴۰۲ به خودشان اختصاص خواهند داد.
تعریف ۴ طرح پیشران در حوزه امنیت غذایی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر فرشته حسینی، اظهار کرد: سال 1401 برای پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی، سالی بسیار پرتلاش و پرتکاپو بود و در راستای تمهیداتی که ریاست و هیئت رئیسه جهاددانشگاهی ایجاد کردند، فرصت مناسبی برای پژوهشکده فراهم شد تا بتواند فعالیت‌ها، دستاوردها و محصولات خود را بیشتر به حاکمیت، صنعت و مردم معرفی نماید.

وی با بیان اینکه رویکرد فعالیت‌های ما در این پژوهشکده، حوزه امنیت غذایی است، تصریح کرد: در سال 1401 تمرکز بیشتری بر موضوع ارتقای امنیت غذایی کشور داشتیم. جلسات متعددی با نمایندگان حاکمیت در دستگاه‌های اجرایی، به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان و نیز نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی، کشاورزی و پزشکی داشتیم، همچنین جلساتی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ستادهای زیست فناوری و ستاد گیاهان دارویی برگزار کردیم و نیز با اغلب دستگاه‌های اجرایی که در حوزه صنعت غذایی کشور فعال هستد، ارتباطات و تعاملات گسترده‌ای ایجاد شد.

حسینی افزود: خوشبختانه توانستیم در راستای طرح تقسیم کار ملی ستاد زیست فناوری کشور سه محور فعالیت و مأموریت را اخذ کنیم که در سال 1402 اقدامات اجرایی آن شروع خواهد شد. همچنین در حوزه امنیت غذایی 4 طرح پیشران در پژوهشکده تعریف شد که با پیگیری‌های دفتر مرکزی جهاددانشگاهی از طرف معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد دانشگاهی این طرح‌ها تأیید شدند و در صورت تأمین بودجه، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما را در 1402 به خودشان اختصاص خواهند داد. همگرایی و مشارکت بیشتر با مراکز علمی استان

وی ادامه داد: در سال 1401 سعی کردیم همگرایی و مشارکت بیشتری با مراکز علمی استان که در حوزه صنعت غذا فعال هستند، همچون وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی و موسسه علوم و صنایع غذایی داشته باشیم و بدین منجر شد که ما در روز جهانی غذا، همایش مشترکی را با این مجموعه‌ها شکل دادیم و همکاری خوبی در این زمینه شکل گرفت.

معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه صنعت دو طرح سرمایه‌گذاری را در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه توانستیم شروع اجرای این دو طرح را با مشارکت بخش خصوصی کلید بزنیم، یکی در حوزه طعم‌های خوراکی و دیگری در حوزه محصولات غذایی فراسودمند که قراردادها با بخش خصوصی منعقد شد و نتایج و دستاوردهای آن را در سال 1402 خواهیم داشت. 

حسینی بیان کرد: تأثیرگذاری در مردم یکی از رویکردهای ما در سال 1401 بوده است که در سال جاری تداوم خواهد داشت. بخشی از این ارتباط در حوزه آموزش‌های تخصصی است که در حال برگزاری است و با همکاری سازمان غذا و دارو گستره آن را افزایش داده‌ایم، یعنی امتیاز بازآموزی این سازمان را برای برگزاری کارگاه‌های و دوره‌های تخصصی دریافت کرده‌ایم و این آموزش‌ها با امتیاز مشترک جهاددانشگاهی و سازمان غذا و دارو عرضه می‌شود. در سال 1401 میزان این آموزش‌های تخصصی رشد خوبی داشته و تقریباً دو برابر سال قبل بوده است.  

معاون آموزشی پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی اظهار کرد: آزمایشگاه تخصصی و خدمات ما، بخش دیگری از پژوهشکده است که در ارتباط با مخاطبین صنعتی و مردمی هستند. آزمایشگاه، عضو شبکه ملی راهبردی فناوری‌های غذایی است و خدمات گسترده‌ای را در آن زمینه ارائه می‌کند.

وی افزود: با رشد چشمگیر فعالیت‌های آزمایشگاه در سال 1401، سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات آزمایشگاه هم انجام شد. علاوه بر اینکه که در حوزه فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه که در پژوهشکده در حال انجام است، نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که توانستیم در سال 1401 مجوز زمین را از شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان دریافت کنیم و امیدواریم بتوانیم در سال جاری مراحل احداث آن مجتمع را طی کنیم که می‌تواند زیرساخت خوبی برای توسعه فعالیت‍‌های فناورانه پژوهشکده خواهد بود.

حسینی با اشاره به همکاری و فعالیت‌های همکاران طی این سال‌‎ها ابراز امیدواری کرد: فعالیت‌های مؤثر و چشمگیری را برای کمک به امنیت غذایی مردم جامعه و کشورمان در سال پیش رو داشته باشیم.

 

کلید واژه ها: سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی


نظر شما :