نشست علمی«کوشش برای تغییرنگاهی به تجارب جهانی مداخله اجتماعی جامعه محور» برگزار شد
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر ندا رضوی زاده گفت: هدف رویکرد مداخله اجتماعی اجتماع محور، مواجهه با مسایلی است که به نوعی با رفاه، ارتقای کیفیت زندگی افراد و جوامع، و تولید یا مصرف کالای عمومی مرتبط هستند. از جمله مدیریت مسایلی چون ترافیک، آلودگی هوا، حفظ محیط زیست، استفاده از حملونقل عمومی به جای خودرو شخصی، تفکیک و بازیافت پسماند، صرفهجویی آب و انرژی، مسایل بهداشتی و سلامت عمومی و کنترل بیماریها و رفتارهای پرخطر، کاهش جرم و بزهکاری و خشونت، استفاده از خدمات بخش عمومی و ... همگی مستلزم همکاری شهروندان با سیاستگذاریها و برنامههای کلانتر در قالب فعالیت هماهنگ و مداوم جمعی است تا اهداف توسعهای در این زمینهها محقق شود و به ارتقای رفاه و کیفیت زندگی افراد، گروه ها و جوامع بینجامد.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: رویکرد مداخله اجتماعی اجتماع محور یا بازاریابی اجتماعی برای کاهش یا حل مسالههای اجتماعی در پی تغییر رفتار پایدار شهروندان (نه صرفا آگاهی بخشی و فرهنگ سازی و تغییر نگرش آنها) است. این رویکرد، این کار را در مقیاس وسیع اجتماعی انجام میدهد و نه در مقیاس فردی. به علاوه چون از دانش بازاریابی الهام گرفته است، رویکرد آن مخاطب محور یا مشتری محور است نه سازمان محور. این رویکرد برای مقابله با مسایل اجتماعی، از پارامترهای نهفته در روابط و ساختارهای اجتماعی و روانی بهره میجوید و صرفا به ابزارهای کلان قانونی اتکا نمیکند.
وی به مشکلات بازاریابی اجتماعی اشاره و تصریح کرد: تغییر رفتار در زمینههای مختلف برای مردم دشوار است، برای مثال از دست دادن پول، زمان، راحتی، لذت، شهرت و تایید دیگران، ترک عادتها و تغییر سبک زندگی برای افراد آسان نیست، همچنین عواملی مثل شرم، مهارت نداشتن و احساس خطر موانع دیگری برای تغییر رفتار به سمت رفتارهای مطلوبی است که ضامن توسعه و رفاه است.
وی ادامه داد: مردم معمولا به این دلیل که درباره فعالیت مطلوبی اطلاعات ندارند یا مزایای آن را نمیدانند، یا آن را دشوار میدانند، از انجامش خودداری میکنند. گاهی هم فکر میکنند منافع مادی و روانشناختی حفظ رفتار کنونیشان بیشتر از تغییر رفتار است.
دکتر رضوی زاده در ادامه به عناصر و فرایند اجرای تکنیک بازاریابی اجتماعی اشاره و تصریح کرد: شناسایی موانع و مزایای یک فعالیت برای افراد، شناسایی و بخشبندی مخاطبان یک برنامه بازاریابی اجتماعی، ایجاد تعهد در شهروندان، یادآوری اقدامات لازم، شکل دادن و ترویج هنجارهای رفتار مطلوب، طراحی برنامه ارتباط موثر با شهروندان، و طراحی مشوقهای ترغیب کننده و تقویت کننده از جمله عناصر فرایند اجرای تکنیک بازاریابی اجتماعی میباشد. علاوه بر اینها، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، برنامههای بازاریابی اجتماعی باید به طور مداوم ارزیابی و پایش، و در صورت نیاز اصلاح شوند.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: نگاه و رویکرد در بازاریابی اجتماعی نگاهی کاملا عمل گرایانه و مبتنی بر زمینه و بستر اجتماعی است، به علاوه این نکته بسیار اهمیت دارد که رویکرد مداخله اجتماعی اجتماع محور یا بازاریابی اجتماعی به شدت متکی بر پژوهش و مطالعه رفتار و شنیدن صدای شهروندان است.
گفتنی است؛ علاقمندان به مداخلههای اجتماعی برای تغییر رفتار پایدار، طراحان مداخلات اجتماعی توسعهای جامعه محور، مدیران و کارشناسان اجرایی، فعالان مدنی و پژوهشگران حوزه های مرتبط از مخاطبان ارائه این نشست بودند.
نظر شما :