راه انداری مرکز اصلاح نژاد دام سنگین در جهاددانشگاهی ایلام /ارایه خدمات آموزشی به بیش از هشت هزار نفر

«ایران استوار، ۴۴ سال افتخار»
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۵۳۶۹۰ عمومی
سرپرست جهاددانشگاهی ایلام با اشاره به راه‌انداری مرکز اصلاح نژاد دام سنگین در استان ایلام گفت: این مرکز با همکاری پژوهشکده ابن سینا با هدف تولید گوساله با خصوصیات برتر ژنتیکی با فناوری تولید آزمایشگاهی جنین راه‌اندازی می‌شود و هم‌اکنون مکان فیزیکی اجرای این طرح خریداری شده و در آینده نزدیک شروع به فعالیت می‌کند.
راه انداری مرکز اصلاح نژاد دام سنگین در جهاددانشگاهی ایلام /ارایه خدمات آموزشی به بیش از هشت هزار نفر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام، دکتر محمد پاکزاد سرپرست جهاددانشگاهی ایلام ضمن تبریک چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر با اشاره به جهش علمی و خودکفایی کشورمان در بسیاری از عرصه‌های علمی و فناوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز جایگاه ایران اسلامی نسبت به گذشته در عرصه‌های مختلف هم‌طراز و یا بالاتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان و منطقه قرار گرفته و این مهم به برکت انقلاب اسلامی، فعالیت جهادی و بکارگیری علم توأم با اخلاص و ایمان رخ داده است.

پاکزاد گفت: در این میان جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از جوانان نخبه انقلابی و با شناسایی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های کشورمان چه در دوران دفاع مقدس و پس از آن نقش چشمگیری در پیشرفت کشور ایفا نموده و با رهنمون قراردادن منویات مقام معظم رهبری بسیاری از خلأهای موجود را در عرصه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی و آموزشی رفع کرده‌ و با اهتمام ویژه در حال پیگیری است.    

سرپرست جهاددانشگاهی ایلام در ادامه به فعالیت‌های این واحد در استان اشاره کرد و افزود: جهاددانشگاهی ایلام از سال 1382 فعالیت خود را در استان آغاز کرد و با تعامل و هم‌افزایی با دیگر نهادها، مراکز دانشگاهی و سایر دستگاه‌های اجرایی اقدامات ارزنده‌ای در بخش‌های آموزش‌های کوتاه‌مدت، علمی کاربردی، برنامه‌های فرهنگی و طرح‌های پژوهشی و اشتغال داشته است.

راه‌اندازی مرکز پیشگیری و درمان سرطان سینه

وی به دریافت مجوز راه‌اندازی مرکز پیشگیری و درمان سرطان سینه جهاددانشگاهی ایلام در سال جاری اشاره کرد و گفت: با صدور مجوز از دانشگاه علوم پزشکی ایلام، نخستین مرکز پیشگیری و درمان سرطان سینه با همکاری پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی راه اندازی می‌شود.

پاکزاد با بیان اینکه این مرکز در آینده نزدیک با تجهیزات پزشکی پیشرفته در شهر ایلام افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: مرکز پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودرس سرطان پستان جهاددانشگاهی ایلام در راستای ارتقا سلامت بانوان ایلامی در چارچوب شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان فعالیت خواهد کرد.

راه انداری مرکز اصلاح نژاد دام سنگین

وی همچنین با اشاره به راه‌انداری مرکز اصلاح نژاد دام سنگین در استان ایلام گفت: این مرکز با همکاری پژوهشکده ابن سینا با هدف تولید گوساله با خصوصیات برتر ژنتیکی با فناوری تولید آزمایشگاهی جنین راه‌اندازی می‌شود و هم‌اکنون مکان فیزیکی اجرای این طرح خریداری شده و در آینده نزدیک شروع به فعالیت می‌کند.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات فناور گیاهان دارویی گرمسیری در شهرستان دهلران

پاکزاد به فعالیت مرکز تحقیقات فناور گیاهان دارویی گرمسیری در شهرستان دهلران اشاره کرد و افزود: این مرکز در زمینی به مساحت 35 هکتار راه‌اندازی شده و با هدف تغییر الگوی کاشت، ترویج کاشت گیاهان دارویی، کاشت گیاهان زراعی و باغی مقاوم به شرایط گرمسیری، ایجاد باغ گیاهان گرمسیری، شناسایی و ارزیابی گونه‌های ارزشمند گیاهان دارویی، کشت و تولید گونه‌های در حال انقراض و تولید نشاء گیاهان دارویی (چای ترش، مرزه، کاملینا، کتیرا، سیاهدانه، حنا و آلوورا)، بهینه‌سازی کشت و تولید گیاهان دارویی به منظور استخراج ماده موثره بوده است.

اجرای عملیات عمرانی ساختمان پژوهش و فناوری

سرپرست جهاددانشگاهی ایلام به آغاز اجرای عملیات عمرانی ساختمان پژوهش و فناوری این واحد اشاره کرد و گفت: این ساختمان به منظور تأمین فضای فیزیکی واحدهای فناور و استقرار شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان مراکز رشد و نوآوری و همچنین گروه‌های پژوهشی برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به جوانان، به‌ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، توسعه کسب و کارهای نوظهور و دانش‌بنیان در استان احداث می‌شود.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی این پروژه عمرانی در اردیبهشت ماه سال جاری گفت: این ساختمان در ۵ طبقه با زیربنای 3 هزار متر مربع احداث می‌شود و در صورت تأمین اعتبارات ریالی مورد نیاز، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 این پروژه عمرانی به بهره‌برداری برسد.

راه‌اندازی مرکز نوآوری صنایع دستی و خانه خلاق

پاکزاد در ادامه نقش مراکز رشد و نوآوری را در اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهم دانست و افزود: امسال به همین منظور با تلاش جهادگران ایلامی مرکز نوآوری صنایع دستی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ایلام و همچنین خانه خلاق و نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف هدایت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به سوی فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است و همچنین با استقرار 20 واحد فناور در مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری حمایت‌های خوبی از جوانان علاقه‌مند در این حوزه داشته است.

راه اندازی مرکز «منتا»

 مرکز نوآوری توسعه تعاون(منتا) با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در جهاددانشگاهی ایلام با هدف خدمات رسانی بیشتر به تعاونی‌ها و آشنایی آنها با فنون جدید بازاریابی و فروش و همچنین مقوله نوآوری و خلاقیت راه‌اندازی شده است؛ با راه‌اندازی مرکز «منتا» زمینه بروز خلاقیت و نوآوری اعضای تعاونی‌ها و بستر رشد و پرورش ایده‌های خلاقانه بر مبنای دانش در این کسب و کارها فراهم شده است.

تولید سالانه بیش از 3500 خبر و گزارش تولیدی و تصویری در حوزه رسانه

سرپرست جهاددانشگاهی ایلام با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این واحد در استان گفت: جهاد دانشگاهی ایلام در سال جاری در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها نظیر نشست‌های گفتمان دانشجویی، مسابقات فرهنگی به مناسبت‌های مختلف و مسابقات مناظره دانشجویی؛ از ظرفیت رسانه‌ای خود نظیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با تولید سالانه بیش از 3500 خبر و گزارش تولیدی، گزارش تصویری به منظور معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان، رفع مشکلات و نیازمندیها نقش سازنده‌ای داشته است.

ارایه خدمات آموزشی به بیش از هشت هزار نفر

وی به فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی ایلام در بخش‌های آموزش کوتاه‌مدت، کارکنان دولت، آموزش علمی کاربردی اشاره و بیان کرد: در سال جاری مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی ایلام به تعداد 7248 فراگیر آزاد و 1249 فراگیر قراردادی خدمات رسانی نموده و با عقد قرارداد آموزشی با اکثر ادارات و نهادهای اجرایی مجری برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت و آموزش‌های تخصصی در استان است.

پاکزاد افزود: در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی نیز با ارائه رشته‌های نو و اشتغال محور، برای نخستین بار در استان زمینه تحصیل 350 نفر دانشجو در 18 رشته آموزشی در مقاطع کاردانی و کارشناسی فراهم شده است.

اجرای طرح الگوی نوین مشاغل خانگی

سرپرست جهاددانشگاهی ایلام به اجرای طرح الگوی نوین مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در این طرح ظرفیت‌های موجود در استان شناسایی شد و بر اساس آن ۲۲۱۹ نفر ثبت نام اولیه، ۱۸۷۱ نفر آموزش عمومی، ۱۸۱۲ نفر آموزش تخصصی، ۱۵۷۷ نفر آموزش مهارتی، ۱۷۱۱ نفر اتصال به بازار و ۱۵۷ مورد ایجاد فروشگاه مجازی در رسته‌های شغلی نخ ریسی، گلیم بافی، پرورش گوسفند و بز و همچنین خیاطی صورت گرفته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تعامل، هم‌افزایی و همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان با جهاد دانشگاهی ایلام، زمینه خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به مردم پرتلاش این خطه از میهن عزیز اسلامی در زمینه‌های مختلف فراهم شود و با فعالیت جهادی و تأسی به منویات مقام معظم رهبری بخصوص شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اقدام‌هایی ارزشمند و ماندگار صورت گیرد.

کلید واژه ها: دهه فجر 1401


نظر شما :