درچهارمین گردهمایی گروه‌های دانشجویی مطرح شد:

حضور موثر مرکز گردشگری جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۴ کد : ۵۳۶۵ فرهنگی تاپ خبر
رییس مرکز گردشگری جهاددانشگاهی در چهارمین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: یکی از اهداف این مرکز این بوده که در دانشگاه های کشور فعالیت دانشگاهی گردشگری را فعال کند .
حضور موثر مرکز گردشگری جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، رحیم یعقوب زاده 24 بهمن ماه در چهارمین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی میراث فرهنگی و گردشگری در اصفهان که به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد.، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا همه شهرها به ویژه شهرهایی که دارای جاذبه‌های گردشگری هستند در سطوح مدیریتی نگاه دقیق تر و تخصصی تری به گردشگری داشته باشند.

وی افزود: گردشگری هر سال رشد شتابان دارد و آمار و ارقام بیان گر این است کشور ما با وجود جاذبه‌های فراوان در میان کشورهای جهان و با آثار ثبت شده جهانی و با وجود شایستگی بالا در جهان و تنوع گردشگری حتی در جایگاه ضعیف دنیا هم قرار ندارد.

 

ایران، رتبه 71 جذب گردشگر در جهان است

رییس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی ادامه داد: طبق آمار، کشور ایران رتبه ۷۱ در میان کشورهای جذب گردشگر خارجی را دارد که رتبه شایسته‌ای نیست و باید گفت در یک وضعیت بحرانی هستیم. این در حالی است که ترکیه بالای ۴۰ میلیون نفر را در سال گذشته جذب کرده است، قطر و امارات نیز عجیب در حال پیشرفت هستند و ما را پشت سر گذاشته اند.

یعقوب زاده تصریح کرد: باید به اندازه کارکرد خودمان تلاش کنیم و نوع نگاه به گردشگری را تغییر دهیم. نباید فراموش کنیم ۲۰ سال قبل در کشور گردشگر خارجی را جاسوس می دانستند و ورود آنها را چالش می دانستند هرچند که این نگاه امروز تغییر کرده است و در عرصه عمل نیز نیازمند تغییر هستیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه در زمینه گردشگری هنوز به بازگویی آمار و ارقام دستکاری شده می پردازیم و حتی اگر آمار و ارقام نزدیک به واقعیت هم ارائه کنیم این آمار قابل قبول نیست.

رییس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: یکی از اهداف این مرکز این بوده که در دانشگاه های کشور اقدام به فعالیت  و فعالیت دانشگاهی گردشگری را فعال کند و خوشحالیم که توانست جای خود را در دانشگاه ها باز کند.

یعقوب زاده با اشاره به طرح ایران مرز  پرگهر مرکز گردشگری گفت: بیش از ۱۲۰ هزار دانشجو و استاد را در طرح ایران مرز پرگهر برای معرفی کشور و مکان های گردشگری به بازدید برده ایم.

وی بیان کرد: گاهی مدیران و مسوولان فقط در حد حرف در مورد گردشگری صحبت می کنند، ولی در عمل پا پس می‌کشند.

 

اصفهان محور برگزاری گردهمایی بین المللی میراث ناملموس باشد

همچنین در این گردهمایی داریوش اسماعیلی اظهار کرد: اصفهان شهر تاریخ، فرهنگ و هنر، صنعت و علم و  شهر گنبدهای فیروزه ای است. شهر میراث های ماندگار هویت و تاریخ این سرزمین و شهر شهیدان آسمانی است که هر کدام فیروزه ای بر تارک گنبد نیلگون آن به حساب می‌آید.

وی به چالش‌ها در حوزه گردشگری دیجیتال یعنی بازاریابی، تبلیغات و فروش محصولات و خدمات سفر اشاره کرد و گفت: در این عصر خدمات دهی به مشتریان از جمله در هتلداری، رزرواسیون و خطوط هوایی افزایش کیفیت و کاهش قیمت خدمات ارتباطی و توسعه نسل سوم و چهارم تلفن همراه، افزایش پهنای باند اینترنت، عدم اتصال ایران به شبکه جهانی ویزا کارت و مستر کارت،  توسعه شبکه اطلاعات ارتباطی مالی و بانکی بین المللی و بهره گیری هوشمندانه و حساب شده از ظرفیت ارز دیجیتال به عنوان یک فرصت برای مبادلات مالی خصوصاً در شرایط تحمیلی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و بالاخص در شرایطی که فرصت استفاده از ارزهای اینترنتی کدگذاری شده می تواند از فشار تقاضای دلار و یورو بکاهد و همچنین صنعت توریسم را از تلاطم بازار ارز در امان نگاه دارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: قدیمی و سنتی بودن روش ها و سازمان های عرضه کننده خدمات گردشگری و ضرورت نوسازی آنها دانش محدود و ناکافی دیجیتالی دست اندرکاران این حوزه و لزوم توجه جدی تر به همراه آموزش حمایت از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا در حوزه گردشگری دیجیتال بستر های ناکارآمد فعالیت های اینترنتی و دیجیتالی در کشور و عدم ساماندهی یک پورتال جامع برای گردشگران به یک سامانه آمار نیازسنجی از جامعه گردشگران ورودی به کشور از  ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد.

وی اظهار کرد: به مسئولان شهری و میراث فرهنگی کشور پیشنهاد می‌شود تا با محوریت اصفهان هرساله گردهمایی بین‌المللی از تمدن‌ها و فرهنگ‌های باستانی مطرح جهان را تحت عنوان میراث ناملموس فرهنگی و فکری ایجاد شود و طی آن زمینه و بستر گفت و گوهای بین تمدنی حول مسائل اصلی زیست بشر مانند صلح و محیط زیست و مبارزه با خشونت گرایی و ... را فراهم سازند.

گفتنی است؛ در این نشست دبیران و مسئولان کانون های گردشگریِ برخی دانشگاه های کشور نظیر دانشگاه تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، آزاد اسلامی واحد البرز و پیام نور نجف آباد صحبت هایی را پیرامون چالش‌های گردشگری ارایه و در حوزه گردشگری دانشجویی، ایده‌هایی را مطرح کردند.

همچنین، دانشجویان حاضر در این برنامه، از گالری قیصریه، و عصارخانه شاهی واقع در میدان نقش جهان اصفهان و موزه موسیقی اصفهان دیدن کردند که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.


نظر شما :