حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جهاددانشگاهی خراسان رضوی/ بهره برداری از بخش شیمی درمانی و بازدید از مرکز در حال احداث پیشرفته درمان ناباروری

۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۸ کد : ۵۳۰۵۹ پژوهش و فناوری تاپ خبر
با حضور رییس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جهاددانشگاهی خراسان رضوی بخش شیمی درمانی به بهره برداری و از مرکز در حال احداث پیشرفته درمان ناباروری بازدید شد.
حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جهاددانشگاهی خراسان رضوی/ بهره برداری از بخش شیمی درمانی و بازدید از مرکز در حال احداث پیشرفته درمان ناباروری

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، 6 بهمن ماه رئیس و جمعی از اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور در جهاددانشگاهی خراسان رضوی، از مراکز درمانی و بهداشتی این سازمان شامل آزمایشگاه مرکزی و آزمایشگاه وکیل‌آباد، درمانگاه تخصصی داخلی و ساختمان در حال ساخت مرکز پیشرفته ناباروری و تشخیص زودهنگام سرطان بازدید کردند.

همچنین ️با حضور رییس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس بخش شیمی درمانی درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به بهره برداری رسید. 

️بازدید از مرکز در حال احداث پیشرفته درمان ناباروری و تشخیص زود هنگام جهاددانشگاهی خراسان رضوی با زیربنای ۲۲۰۰ متر مربع و ۷ طبقه ودیگر دستاوردهای این واحد جهاددانشگاهی از دیگر برنامه‌های نمایندگان مجلس بود. 

️در ادامه نیز نشست این اعضا با مدیران جهاددانشگاهی با حضور سرپرستان معاونت پژوهش و فناوری و معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران کل دفتر مرکزی و جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار و رویکردها، ظرفیت‌ها و برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آنچه برای جهاددانشگاهی اهمیت دارد، رسیدن دانش به زندگی مردم است

در ادامه رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه آنچه برای جهاددانشگاهی اهمیت دارد، رسیدن دانش به زندگی مردم است، افزود: آنچه توسط بزرگان به جهادگران تأکید شده، این است که شما فقط به سراغ کارهایی بروید که روی زمین مانده باشد، نه کارهایی که در بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است؛ بنابراین انتخاب دو محور سرطان و IVF و حضور فعال در بحث جوانی جمعیت هم بر این مبنا بوده است، زیرا احساس کردیم میان آنچه مطالبه می‌شود و آن چیزی که انجام می‌شود، فاصله وجود دارد و جهاددانشگاهی می‌تواند این فاصله را پر کند.

حمیدرضا بیدخوری تصریح کرد: خصلت مشهور جهاد خراسان رضوی آن است که رشد متوازن درحوزه فرهنگ، پژوهش، خدمات پزشکی و آموزش داشته است. فعالیت‌های وسیعی در نهاد جهاددانشگاهی داریم که می‌توان در سه محور توسعه دانش فنی نیازمحور، توسعه فرهنگ انقلابی در دانشگاه‌ها و ارائه خدمات مورد نیاز اقشار کمتر برخودار تقسیم بندی کرد.

وی گفت: اگرچه تعداد همکاران تمام وقت این سازمان ۵۲۹ نفر است، اما بیش از هزار نفر متخصص، پزشک، پژوهشگر، مدرس در این مجموعه با ما همکار هستند. سن مدیریتی در جهاددانشگاهی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و به نسبت، هم از افراد باتجربه بهره می‌بریم و هم مدیران جوان تری را داریم. 

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به ترکیب درآمدی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: ۹۳ درصد درآمد جهاددانشگاهی خراسان رضوی مبتنی بر فعالیت‌های مستقیم است. ۶ درصد از محل دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و ۱ درصد هم از محل حمایت‌های استانی تامین می‌شود. هر چه حمایت حاکمیت بیشتر شده، سعی کرده‌ایم این نسبت را حفظ کنیم. 

وی تاکید کرد: هرآنچه به آورده حمایتی جهاددانشگاهی اضافه شود، به همان میزان فعالیت و تلاش ما بیشتر خواهد شد و این موضوع جزء اصول کاری ماست که استقلال مالی‌مان را از ساختار حاکمیتی حفظ کنیم؛ بنابراین در صورت حمایت بیشتر این دایره وسیع‌تر شدن و به نهادی وابسته به حمایت‌های حاکمیتی تبدیل نخواهیم شد. انتظار از این نهاد دانش بنیان انقلابی این است که متکی به فعالیت‌ها و دانش و فناوری خویش پیش رود. علاوه بر آن حمایت حاکمیت و راهنمایی ساختار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی را داشته باشد.

بیدخوری ضمن ارایه مدل کسب و کار جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: قسمتی از اقتصاد ما از طریق تجاری‌سازی فناوری‌هایمان کسب می‌شود. قسمتی دیگر از اقتصادمان از طریق تمرکز بر ارائه خدمات تخصصی پزشکی مبتنی بر فناوری‌های نوین تأمین می‌شود. همچنین آموزش اشتغال‌زا و نیازمحور نیز از دیگر راه‌های کسب درآمد جهاددانشگاهی خراسان رضوی است. 

وی ادامه داد: قسمتی از درآمد کسب شده از شیوه‌های فوق را در حمایت از فناوری‌های منتخب تا رسیدن به مراحل آمادگی برای ارائه صرف می‌کنیم. پژوهش‌های متمرکز با هدف توانمندسازی نیروی انسانی یکی از کارهای محوری جهاددانشگاهی است و توانسته بدنه تنومند از محققان کاربردی بسازد که در این پروژه‌ها نقش‌آفرینی کنند. همچنین قسمتی از درآمد خرج فعالیت‌های فرهنگی با نفوذ بالا می‌شود. رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با ارائه نمودار سطح آمادگی فناوری و سیر تحول جهاددانشگاهی در این نمودار بیان کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ تلاش جهاددانشگاهی بر انجام پژوهش کاربردی متمرکز بوده است. در آن دوران پژوهش‌های بنیادی کمتر صورت می‌گرفت و از انجام پژوهش برای پژوهش پرهیز می‌کردیم و پژوهش تنها برای تامین نیاز کارفرما انجام می شد. 

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ با توجه به راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و دیدارهایی که اتفاق افتاد، بر توسعه فناوری‌ها متمرکز شدیم و فناوری‌ها را از مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها تا سطحی که بتوان به بخش خصوصی و صنایع بزرگ تحویل داد، پیش بردیم.   

بیدخوری با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که «جهاددانشگاهی باید یک جریان باشد»، گفت: رویکردی که امسال در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی اتخاذ شده و ما هم در مورد آن برنامه‌ریزی بسیاری کردیم مانند آنچه در پردیس صنایع خلاق اتفاق افتاده، این است که در واقع می‌خواهیم بستری را فراهم کنیم تا جوانان و علاقمندان از این مسیر عبور کنند، اما لزوما در محیط جهاددانشگاهی حضور ساختاری نداشته باشند. 

وی با بیان اینکه آنچه برای جهاددانشگاهی اهمیت دارد، رسیدن دانش به زندگی مردم است، افزود: آنچه توسط بزرگان به جهادگران تأکید شده، این است که شما فقط به سراغ کارهایی بروید که روی زمین مانده باشد، نه کارهایی که در بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است؛ بنابراین انتخاب دو محور سرطان و IVF و حضور فعال در بحث جوانی جمعیت هم بر این مبنا بوده است، زیرا احساس کردیم میان آنچه مطالبه می‌شود و آن چیزی که انجام می‌شود، فاصله وجود دارد و جهاددانشگاهی می‌تواند این فاصله را پر کند. 

وی ضمن معرفی آزمایشگاه‌های پنج گانه جهاددانشگاهی در سطح استان گفت: علاوه بر تقویت و نگهداری این‌ مراکز، توسعه پزشکی را بر موضوع سرطان و درمان ناباروری قرار داده‌ایم. 

بیدخوری با اشاره به مدل و نحوه پیدایش خدمات آزمایشگاهی در جهاددانشگاهی مشهد یادآور شد: مختصات زمانی این موضوع به اوایل دهه ۶۰ بر می‌گردد که به پیشگامی اساتید جهادی دانشگاه و فعالیت داوطلبانه آنان با تعرفه مناسب برای اقشار کمتر برخودار شکل گرفت و با رویکرد فناورانه به تعمیر تجهیزات غیر قابل استفاده دانشگاه می‌پرداختند و از آن استفاده می‌کردند. 

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ضمن مقایسه تعرفه‌های دولتی، تعرفه عمومی غیردولتی و تعرفه آزمایشگاه خصوصی، گفت: اختلاف تعرفه زیادی میان تعرفه جهاددانشگاهی و تعرفه آزمایشگاه خصوصی و تعرفه عمومی غیردولتی وجود دارد و تمام هنر دانش فنی مدیریتی‌ که به ارث رسیده و آن را تقویت و به‌روز می کنیم این است که بتوانیم بدون حمایت مستمر حاکمیتی با این تعرفه، اما با کیفیت کار کنیم. 

وی تأکید کرد: مسئولین فنی ما علاقه مند و معتقد به فرهنگ جهادی هستند. در این سیستم نمی‌توان به متخصصان حق الزحمه کامل داد و نیاز به مشارکت دارد. کسی که در جهاددانشگاهی کار می‌کند، باید بداند که قسمتی از وقتش را وقف کرده و برای قسمتی از آن حق الزحمه دریافت می‌کند. بیدخوری با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در قسمت‌های مختلف با گرایش سلامت صورت می‌گیرد، گفت: گردشگری سلامت در پژوهشکده گردشگری، رنگ‌ها و طعم‌های طبیعی خوراکی در پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی، قارچ‌های دارویی در پژوهشکده زیست فناوری صنعتی و زخم پوش‌ها و جایگزین‌های پوستی، ایمپلنت‌ دندانی در مرکز تحقیقات نوین از جمله این گرایش هاست.  

وی در خصوص پروژه راه‌اندازی مرکز پیشرفته درمان ناباروری و مرکز جامع تشخیص و پیشگیری سرطان زنان گفت: اگرچه مراکز خصوصی خوبی در مشهد در زمینه IVF وجود دارد، اما علی رغم وجود توانمندی فنی و ژنتیکی، تشخیص قبل از لانه گزینی(PGD) فعالی در مشهد نداریم.

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی با طرح این پرسش که چرا جهاددانشگاهی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی جوانی جمعیت و درمان ناباروی قابل اعتماد است، بیان کرد: جهاد دانشگاهی رویکرد توسعه شبکه‌ای در سراسر کشور دارد و می‌تواند تحت لیسانس مراکز پزشکی ایجاد کند. همچنین فراهم آوردن تجمیع توان بخش دانشگاهی و بخش خصوصی به عنوان یک نهاد انقلابی واسط توسعه، تأکید روی مأموریت ارائه خدمات به اقشار کمتر برخودار، شناخته شده بودن جهاد دانشگاهی در میان جوامع بین‌المللی در زمینه ناباروری و سرطان زنان از جمله دلایل این موضوع است. 

وی با اشاره به مرجعیت مذهبی، جمعیتی و سلامت شهر مشهد به برکت وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) گفت: جهاددانشگاهی خراسان رضوی با سابقه ۴ دهه فعالیت مؤثر در حوزه سلامت با پشتوانه دانشی بالا و الگوی توسعه مبتنی بر توسعه منطقه‌ای، همچنین شبکه ارتباطات قوی با متخصصین ذی‌صلاح می‌تواند در این زمینه فعالیت نماید. بیدخوری در پایان به تبیین وضعیت فیزیکی پروژه مرکز درمان ناباروری و تشخیص سرطان پرداخت و گفت: این مجموعه حدود ۲۲۰۰ متر زیربنا دارد که برای تکمیل و تجهیز آن به مبلغی حدود ۲۸۰ میلیارد تومان نیاز داریم و تامین این منابع مالی به حمایت‌های حاکمیتی وابسته است.

آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی مشهد به یک سوم شهروندان خدمات ارایه می‌کند

سید خسرو شمسیان مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در بازدید اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی گفت: روزانه بیش از ۲۵۰۰ بیمار برای ویزیت به آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی مراجعه می‌کنند. در ۶ ماهه نخست امسال ۴۸۰ هزار نفر ویزیت شده‌اند. اگر این آمار را در طول سال بررسی کنیم حدود یک میلیون نفر خدمات خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی محلی برای رسیدگی به اموری است که مردم به آن نیاز دارند، افزود: با توجه به آمار جمعیت مشهد آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی به یک سوم شهروندان خدمات ارائه می‌کند. تعرفه خدمات در این مرکز تقریبا دولتی است و بیمارانی از قشر محروم و بیشتر از حاشیه شهر مشهد برای ویزیت مراجعه می‌کنند.

مراجعه ۲۰۰ هزار بیمار کرونایی به مراکز آزمایشگاهی جهاددانشگاهی

دکتر معین فرشچیان عضو هیأت علمی گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، نیز در این بازدید بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر بیمار کرونایی به مراکز آزمایشگاهی جهاد دانشگاهی مراجعه کرده‌اند و تعداد ۶۰ هزار نفر آن‌ها به صورت رایگان ویزیت شدند.

وی مطرح کرد: از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اقداماتی که طی دو سال اخیر در آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی مشهد انجام شده راه‌اندازی مرکز تشخیص مولکولی است که اجرای آن را به عنوان یکی از مسئولیت‌های اصلی مجموعه جهاددانشگاهی احساس کردیم.

فرشچیان با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی تخصصی و جامع جهاددانشگاهی مشهد بعد از گذشت یک ماه از شیوع ویروس کرونا، افزود: با گزارش شیوع بیماری و درگیری هم‌استانی‌هایمان به این ویروس منحوس، با همت حدود نیمی از پرسنل جهاددانشگاهی آزمایشگاه مولکولی کووید در شمال شرق کشور و در شهر مشهد راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: در زمان شیوع کرونا و راه‌اندازی این آزمایشگاه هیچ مرکز تشخیص بیماران سرپایی در شمال شرق کشور وجود نداشت و بیمارستان امام رضا(ع) فقط به بیماران بستری خدمات‌رسانی می‌کرد. آزمایشگاه جهاددانشگاهی به منظور خدمات‌رسانی سرپایی به بیماران کرونایی راه‌اندازی و تمام پرسنل به صورت جهادی مشغول به فعالیت شدند.

فرشچیان مطرح کرد: بعضی از روزها به دلیل افزایش درخواست تشخیص کووید، شدت فشارکاری در آزمایشگاه جهاددانشگاهی بسیار بالا بود. روزانه بالغ بر هزار بیمار برای تشخیص کرونا به مرکز مراجعه می‌کردند. در زمان پیک کرونا بیماران از ساعت ۶ صبح به آزمایشگاه مراجعه می‌کردند و همکاران جهاددانشگاهی به صورت مستمر و بدون خستگی و اعتراضی خدمات‌رسانی می‌کردند.

مجید علیزاده مدیر داخلی آزمایشگاه وکیل‌آباد جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی نیز در بازدید نمایندگان مجلس از این آزمایشگاه گفت: این آزمایشگاه مجهز به دستگاه‌های اتوآنالایزر بیوشیمی تمام اتومات، سل کانترهای پیشرفته، الکترولیت آنالایزر، الایزاریدر، الایزاواش، بیلی روبین مترو، لمی لاموستس و مولکولی یا همان دستگاه توالی یاب است.

وی افزود: در این آزمایشگاه کلیه آزمایشات روتین، بیوشیمی، هورمون‌شناسی، سرولوژی، هماتولوژی، ادرار، میکروب‌شناسی و کشت خون، بررسی گازهای خونی، زردی نوزادان و تست‌های انعقادی صورت می‌گیرد.

جهاددانشگاهی مطابق با برنامه‌های کشور وظایف ذاتی خود را تغییر داد

عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی در توصیف فعالیت‌های جهاددانشگاهی، بیان کرد: در ابتدای شکل‌گیری این سازمان تمرکز فعالیت روی برنامه‌های فرهنگی بود، اما با گذشت سال‌ها از ارائه خدمات جهاددانشگاهی به جامعه و با توجه به برنامه محور بودن کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، جهاددانشگاهی نیز مطابق این برنامه‌ها وظایف ذاتی خود را تغییر داد و وظایف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را در کارنامه کاری خود قرار داد.

 

جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است

حسین‌علی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است و از منابع انسانی متعهد، کارآمد و موثر در کشور برخوردار است. همچنین این سازمان پیشگام در توسعه علم، فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین المللی فعالیت دارد.

وی افزود: تولید دانش بومی، متعهّد بودن، داشتن روحیه جهادی و ساده زیستی از جمله شاخصه‌هایی است که این نهاد دانشگاهی و انقلابی را در مقایسه با سایر نهادهای فرهنگی متمایز می‌کند.

 

جهاددانشگاهی در مساله فرزندآوری گام بردارد

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست گفت: بهتر است جهاددانشگاهی با علم و دانشی که در اختیار دارد در مساله فرزندآوری گام بردارد.

وی اظهار کرد: سال ۹۱ مقام معظم رهبری به صورت علنی به اشتباه طرح کنترل جمعیت در دهه ۷۰ اشاره و از آن تاریخ به بعد بیش از ۵۰ بار به مساله فرزندآوری تاکید کرده‌اند در همین زمینه بهتر است جهاددانشگاهی با علم و دانشی که در اختیار دارد گام بردارد.

 

جهاددانشگاهی می‌تواند با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان به توسعه کشور کمک کند

رضا آریان‌پور عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد: در برهه کنونی که دشمنان به دنبال تضعیف ایران هستند، جهاددانشگاهی می‌تواند با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان به توسعه کشور کمک کند. شناسایی، ایجاد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از سیاست‌گذاری‌های مهم محسوب می‌شود، این نوع از شرکت‌ها با استفاده از دانش خود می‌توانند با تولید محصول جدید و افزایش کیفیت محصول فعلی ارزش افزوده فراوانی ایجاد کنند.

 

متون کتب درسی به نفع قانون جوانی جمعیت تغییر کند

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: انتظار داریم تغییر متون کتب درسی به نفع قانون جوانی جمعیت و آموزش بهورزان، ماماها و پزشکان در حوزه درمان ناباروری و حمایت از سلامت مادر و کودک در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گیرد.

وی افزود: لازم است دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ‌سازی لازم برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در دستور کار خود قرار داده و تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهند. تغییر متون کتب درسی به نفع قانون جوانی جمعیت از اهم موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

محمدبیگی مطرح کرد: موضوع جمعیت در کشور ما یک موضوع مهم و کلیدی است، در همین راستا باید وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت سرفصل دروس در رشته‌های مختلف آموزش و پرورش، دانشگاه و علوم پزشکی را بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های فرزندآوری تغییر دهند.

وی با اعلام اینکه اقدامات جهاددانشگاهی در کشور به نفع جامعه بانوان و خانواده است، بیان کرد: جهاددانشگاهی همانطور که همیشه با جهش حرکت کرده نیازمند جهش‌های بیشتر و حرکت‌های جهادی اندیشمندانه‌تر با چشم اندازهای مشخص و حرکت بر لبه علم و دانش است. امروز حکمرانی دنیا حکمرانی فناوری است اگر اقتدار و مرجعیت علمی می‌خواهیم باید در چشم اندازهای ۱۰ ساله، موضوع توسعه جمعیت را تقویت کنیم.

بودجه ایجاد شبکه ملی سرطان پستان افزایش یابد

زهرا شیخی‌مبارکه دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته پیشنهاد ایجاد شبکه ملی سرطان پستان در مجلس مطرح و با رأی بالای نمایندگان تصویب شد، گفت: لازم است مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در تعدادی از استان‌های پیش‌بینی‌شده راه‌اندازی شود و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز باید بودجه اختصاص‌یافته به این موضوع افزایش یابد تا جهاددانشگاهی بتواند تا یک سال آینده همه کشور را تحت پوشش شبکه ملی سرطان پستان قرار دهد.

وی تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآزموده در بخش‌‎‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را از وظایف سازمان جهاددانشگاهی اعلام کرد و توضیح داد: این نهاد در راستای فعالیت‌های جهادی دانش‌آموختگان را برای فعالیت‌هایی آمیخته با دانش و مهارت لازم تربیت می‌کند.

شیخی مبارکه بیان کرد: سال گذشته پیشنهاد ایجاد شبکه ملی سرطان پستان در مجلس مطرح و با رأی بالای نمایندگان تصویب شد.لازم است مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در تعدادی از استان‌های پیش‌بینی‌شده راه‌اندازی شود و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز باید بودجه اختصاص‌یافته به این موضوع افزایش یابد تا جهاددانشگاهی بتواند تا یک سال آینده همه کشور را تحت پوشش شبکه ملی سرطان پستان قرار دهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  تاکید کرد: این سازمان سال‌هاست که در زمینه سرطان پستان فعالیت می‌کند و تجارب بسیاری در این زمینه کسب کرده است. از آنجا که سرطان پستان و سلامت جسم و روان بانوان اهمیت بالایی دارد لازم است در زمینه غربالگری این بیماری اقدامات شایسته‌تری انجام شود.

در این نشست مشترک هر یک از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص موضوعات تخصصی در حوزه بهداشت و درمان و نقش جهاددانشگاهی در تقویت این حوزه به نقد و بررسی پرداختند.


نظر شما :