هفتادمین نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده برگزار شد
به گزارش بازارکار، دکتر محمدصادق بیجندی در ابتدای این نشست با گرامیداشت ۲۷ دیماه روز شهدای جهاد دانشگاهی نام و یاد همه شهدای ایران همیشه سرافراز و سربلند، بویژه شهدای جهاد دانشگاهی را گرامی داشته و ابراز امیدواری کرد که همه ما رهروان ثابت قدمی برای آنان باشیم.
دکتر محمدصادق بیجندی با اشاره به اینکه وب کوئیست یک تسهیلگر فرآیند یادهی-یادگیری با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است خاطرنشان کرد: وب کوئیست رویکردی نوآورانه و یادگیرنده محور مبتنی بر فعالیتهای توأم با تلاش و جستجو جهت یادگیری در فضای مجازی است که از فنآوری اطلاعات و ارتباطات برای درگیر ساختن یادگیرندگان به شکل انفرادی یا مشارکتی درجهت جستجو،تحلیل،وترکیب دادهها در جهت ساختن دانش یا معنای جدید بهره میبرد.
دکتر بیجندی با اشاره به اینکه استفاده از شیوه آموزشی وب کوئست در گذشته و حال متفاوت است تأکید کرد: اگر بخواهیم در زیر نظام های آموزشی اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی، آموزش پزشکیُ آموزش های تخصصی و مهارتی بلند مدت و کوتاه مدت به روز بوده و از دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات عقب نیفتیم حتما لازم است شیوه آموزش مبتنی بر وب کوئست در همه این حوزه ها به روز رسانی شده و از ابزارهای زیادی که به سبب توسعه دانش و فناوری های نوین فراهم شده است بیشترین بهره را برد. نکته حائز اهمیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم نقش و جایگاه فضای مجازی و ابزارهای تحقیق و مطالعه توسط یادگیرندگان بویژه نسل های زد و الفا در حال فراگیر شدن و توسعه جدی است. نکته ای که به نظر می رسد از سوی مدرسان، معلمان، اساتید به دلیل تفاوت های بین نسلی هنوز خیلی جدی گرفته نشده است. دکتر بیجندی در ادامه اینگونه جمع بندی کرد که اگر غفلت شود نقش و جایگاه مرجعیت اساتید، مدرسان و معلمان به مرور کم رنگ تر خواهد شد.
وی به برخی از مزایای استفاده از شیوه آموزشی وب کوئست اشاره و یادآور شد: در این شیوه دیگر یک فرد و شخص آموزش نمی دهد، فکر نمیکند بلکه یک تیم برای آموزش و حل مسئله فکر و تلاش میکند. همه دانش و تجربه خود را به راحتی به اشتراک می گذارند. در وب کوئست نحوه تفکر صحیح و درست موردتوجه قرار میگیرد، در این شیوه از جزم اندیشی پرهیز میشود و ارزیابیها عینی است و بیشتر تفکر انتقادی حاکم است و یادگیری اجتماعی موردتوجه جدی قرار میگیرد.
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ با تصریح اینکه حوزه فعالیت وب کوئست بیشتر مبتنی بر شاخص های یادگیری فعال است تصریح کرد: در وب کوئست، به سه موضوع بحث و تبادل نظر، تمرین و تکرار و آموزش به دیگران به عنوان شاخص های اصلی یادگیری فعال توجه میشود.وی بر استفاده از شیوه آموزشی وب کوئست و فرصتها و مزیت های آن توسط اساتید ، مدرسان و معلمان در زیر نظام های مختلف آموزشی کشور اشاره و تأکید کرد: با نگاه وب کوئستی دیگر بهروز نبودن منابع، مراجع، سازمان ها و سامانه های اطلاع رسانی و سایر موارد مرتبط معنی و مفهومی ندارد و اگر منبع و وب سایتی در به روز نباشد خود بهخود از چرخه ارائه خدمات و مرجعیت حذف میشود.
این کارشناس آموزشی به ظرفیت و مزیت های بی نظیر رسانههای اجتماعی در شیوه آموزشی وب کوئست تأکید و اظهار نمود: تفکر نوین آموزشی در دهه سوم قرن ۲۱ و تحولات سریع و شتابان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است مرجعیتها و منابع جدید و به روز آموزشی بر اساس شاخص ها و مولفه های یادگیری فعال در فضای مجازی شکل بگیرد. وی در این نشست به ذکر نمونه هایی از استاندارد های آموزشی در حوزه هدف و محتوی بر اساس وب کوئست، اشاره و اظهار داشت که وب کوئست باعث رونق و توسعه یادگیری الکترونیکی بویژه در حوزه تولید محتوا است. دکتر بیجندی همچنین با بررسی نظام ارزشیابی در این شیوه آموزشی تصریح کرد: در نظام ارزشیابی وب کوئستی به جنبههای دیگر غیر از ارزشیابی مستقیم آموزشی مثل ارزیابی فرد بر اساس فعالیت درشبکههای اجتماعی، تعداد پستهای علمی، بازخوردها، ارجاعات، تولید محتوا، آشنایی با شبکهها توجه میشود.
وی شیوه آموزشی وب کوئست را تقویت آموزش مشارکتی و فعال تعریف و تأکید کرد: شیوه آموزشی وب کوئست بویژه در چند سال اخیر همان تذکر ارزشی و دینی ما را میگوید: یعنی زکات علم نشر آن است. بنابراین همه باید با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانش، تجربیات، یافته ها، پیشنهادات و نظرات تخصصی و فنی را با فراگیران و علاقمندان به اشتراک بگذارند. دکتر بیجندی بر این نکته تاکید داشت که: شیوه نوین آموزش وب کوئست بدنبال پاسخ سؤالات با استفاده از فناوری اطلاعات در فرآیند کار گروهی و خرد جمعی است. بنابراین تمامی شبکه های اجتماعی و موتور های جستجوی داخلی و خارجی نظیر مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مکتب خونه، فرادرس، چهارسوق، روبیکا، نورمگز، مگ ایران، آپارات، گوگل،گوگل اسکولار، یوتیوب، متا، بینگ، مندلی، لینکدین، وب او ساینس، دواج، اسکوپوس، ریسرچ گیت،مایند مپ و … را می توان بعنوان ابزارهای شیوه آموزش وب کوئست دانست.
وی در پایان ضمن تأکید مجدد بر این موضوع که وب کوئیست نظریه آموزشی نیست بلکه یک مدل وابزار آموزشی است و همچون هر ابزار آموزشی یادگیرنده محور است. کاربرد وب کوئست را مستلزم سازماندهی کلی انجام فعالیتها دانست و اظهار داشت در این نوع آموزش بیشتر مسئولیت یادگیری به یادگیرندگان از طریق یادگیری مشارکتی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکههای اجتماعی منتقل میشود، هرچند باید به این مهم توجه داشت که فعالیتهای خواستهشده مبتنی بر این مدل و ابزار آموزشی باید کاملاً روشن، شفاف و بهآسانی در برنامه درسی قابلاجرا باشد.
گفتنی است؛ نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی هر سهشنبه ساعت ۱۰تا ۱۱ بهصورت وبیناری برگزار میشود و علاقهمندان جهت ثبتنام و شرکت در این نشستها و همچنین مشاهده و دریافت نشستهای قبلی میتوانند به https://atijobs.ir مراجعه نمایند.
نظر شما :