در نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده مطرح شد:

نظام آموزشی کشور از پاسخگویی به نیازهای نسل جدید عقب‌مانده است

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۷ کد : ۵۲۳۵۵ آموزش و کارآفرینی
شصت و هشتمین نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده با موضوع «نقش وب کوئست در آینده زیر نظام‌های آموزشی" با سخنرانی دکتر محمدصادق بیجندی عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاددانشگاهی برگزار شد.
نظام آموزشی کشور از پاسخگویی به نیازهای نسل جدید عقب‌مانده است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در این نشست تخصصی ویژگی‌های مختلف نسل‌ها ازجمله نسل‌های مختلف از سال‌های ۱۹۲۸ تا امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که شامل نسل‌های خاموش (۱۹۲۸ تا ۱۹۴۵)، نسل انفجار (۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴)، نسل ایکس (۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰)، نسل وای یا هزاره (۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶)، نسل زد (۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) و نسل آلفا از ۲۰۱۳ تاکنون است.

دکتر محمدصادق بیجندی ضمن اشاره به طبقه‌بندی نسل‌ها و تشریح ویژگی هر نسل گفت: تغییرات جمعیتی جهان در سال ۲۰۳۰ با رسیدن حدود ۷۰۰ میلیون نفر از نسل انفجار به سن بازنشستگی و ورود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از نسل زد به نیروی کار در ۱۰ سال آینده تغییرات بنیادینی را در تمامی حوزه‌ها بویژه آموزش در پی خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ، ویژگی‌های نسل زد را بر اساس مدل آموزشی “وب کوئیست” تشریح و تحلیل کرد و گفت: وب کوئیست که توسط برنی داج استاد دانشگاه سن دیگو در کالیفرنیای آمریکا وهمکارانش تام مارچ در سال 1995 ابداع گردید، چهارچوبی بر مبنای تلاش و جستجوی سازنده (constructivist inquiry framework) فراهم می‌کند.

سخنران نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده تصریح کرد: وب کوئیست رویکردی نو آورانه و یادگیرنده محور مبتنی بر فعالیت های توام با تلاش وجستجو جهت یادگیری است که از فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای درگیر ساختن یادگیرندگان به شکل انفرادی یا مشارکتی درجهت جستجو،تحلیل،وترکیب داده ها در جهت ساختن دانش یا معنای جدید بهره می برد. بیجندی ضمن تاکید بر این موضوع که وب کوئیست نظریه آموزشی نیست بلکه یک مدل وابزار آموزشی است و همچون هر ابزار آموزشی یادگیرنده محور است. کاربرد وب کوئیست را مستلزم سازماندهی کلی انجام فعالیت ها دانست و اظهار داشت در این نوع آموزش بیشتر مسئولیت یادگیری به یادگیرندگان از طریق یادگیری مشارکتی بر بسستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه های اجتماعی منتقل می شود، هر چند باید به این مهم توجه داشت که فعالیت های خواسته شده مبتنی بر این مدل و ابزار آموزشی باید کاملا روشن، شفاف و به آسانی قابل اجرا باشد.

دکتر بیجندی ضمن انتقاد از نظام آموزشی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش‌وپرورش تصریح کرد: نظام آموزشی ما در حد نسل خاموش و نسل سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ مانده است و این در حالی است که نسل‌های زد و الفا نیازهای دیگری دارند و دیگر نمی‌توان با نظام آموزش سنتی پاسخگوی نیاز و نگرش های این نسل‌ها بود.

وی با ذکر این نکته که ” اولین قدم در به دست آوردن هر فرصتی این است که پذیرای آن باشید” گفت: نظام آموزشی رسمی و غیررسمی و ازجمله شبکه بزرگ و منسجم آموزشی جهاد دانشگاهی باید نیاز نسل‌های جدید را بر اساس مدل‌هایی مثل مدل وب کوئست شناسایی نمایند و به صورت ویژه و با برنامه های مشخص و مدون به آن بپردازند چراکه بر اساس همین ضرورت‌ها مشاغل آینده و آینده مشاغل و نیازهای آموزشی و مهارتی شکل می‌گیرند و گسترش می‌یابند.

گفتنی است؛ بخش دوم این نشست با موضوع تجارب و نمونه های جهانی و منطقه ای کاربرد وب کوئست در زیر نظام‌های آموزشی” ۲۷ دی ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش بازارکار، نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی هر سه‌شنبه ساعت ۱۰تا ۱۱ به‌صورت وبیناری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت ثبت نام و شرکت در این نشست ها و همچنین مشاهده نشست های قبلی می توانند  به https://atijobs.ir مراجعه نمایند.

 


نظر شما :