عضو مجلس خبرگان رهبری:
جهاد دانشگاهی باید شتاب دهنده باشد/ جهاددانشگاهی نباید خصلت جهادی و انقلابی خود را از دست بدهد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم در این نشست معاون فرهنگی و سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قم به تشریح بخشهای مختلف فعالیت های جهاد دانشگاهی در عرصههای مختلف فرهنگی و آموزشی پرداخت.
حسینی در ادامه گزارشی از فعالیت های دو خبرگزاری مستقر در جهاد دانشگاهی ایسنا و ایکنا، روند برگزاری جشنواره مهدویت و اقدامات انجام شده در این حوزه، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایرانی ایسپا و سازمان دانشجویان و دفاتر جهاد در دانشگاههای قم ارائه کرد.
در این نشست آیت االله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عنوان کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی است و عرصه این فعالیت انقلابی در حوزهی بسیج ظرفیتهای دانشگاهها در جهت رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی با رویکرد جهادی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این که جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است یعنی در حوزه علم و فناوری، ایجاد انگیزه، عزم و اراده و همت برای تحول فرهنگی، پیشرفت همه جانبه و عدالت در همهی عرصهها میتواند نقش آفرینی اصلی را داشته باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حداقل ظرفیت جهاددانشگاهی با چند وزارتخانه مرتبط است، یادآور شد: ظرفیت های جهاد دانشگاهی با وزارت آموزش عالی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط است همچنین ارتباط تنگاتنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارد.
وی در ادامه تأکید کرد: جهاد دانشگاهی میتواند موتور محرک، پیشران، پشتیبان و حرکت دهنده این پنج وزارتخانه باشد و می تواند به مثابه سازمان دهنده شبکه نخبگانی باشد و در حوزه ابتکار، ابداع و خلاقیت و تحول در کشور جهشی ایجاد کند.
کعبی اظهار کرد: جهاددانشگاهی می تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و فعال سازی پارکهای علم و فناوری، ارتباط اثر گذار با سازمان فنی و حرفهای و مهارت آفرینی منشأ تأثیر باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: جهاد دانشگاهی به شرطی میتواند در عرصههای مختلف منشأ تاثیر باشد که چند رویکرد را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه رویکرد اول جهاد دانشگاهی باید رویکرد مدیریت جهادی باشد، اظهار کرد: مدیریت جهادی، مدیریت با انگیزه و خستگی ناپذیر و مدیریت مومنانه، متعهدانه و مسئولانه است و از جهت دیگر مدیریت جهادی مدیریتی است که میتواند در عرصههای مختلف ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری رویکرد دیگر جهاد دانشگاهی را استفاده از ظرفیت جوانان تحصیلکرده دانست و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی باید بتواند از ظرفیت جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی استفاده بهینه داشته باشد.
وی افزود: رویکرد سوم جهاد دانشگاهی که بسیار اهمیت دارد این است که جهاد دانشگاهی نباید به یک نهاد اداری و سازمانی در کنار سازمانهای دیگر تبدیل شود جهاد دانشگاهی باید شتاب دهنده باشد.
کعبی تصریح کرد: جهاددانشگاهی میتواند در مثلث تحول فرهنگی، پیشرفت علمی و فناوری، حل معضلات و مشکلات پایهای کشور و مقابله با فقر، فساد و تبعیض طراحی و برنامه ریزی کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که جهاددانشگاهی در میدان عملیاتی باید جریان سازی کند، بیان کرد: جهاد دانشگاهی باید در راستای سازماندهی نسل جوان، تشکیل کارگاههای کارآفرینی و مهارت افزایی و تولید ثروت در میان این نسل و همچنین در جهت تبدیل آسیبهای بزرگ اجتماعی به توانمند سازیهای اجتماعی تلاش کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر قرار باشد جهاد دانشگاهی همچون دیگر نهادها فقط بخش آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و خبرگزاری داشته باشد و به یک سازمان در کنار دیگر سازمانها تبدیل شود نمی تواند تحول آفرین باشد و خصلت انقلابی و جهادی خود را از دست می دهد.
وی ابراز کرد: اگر جهاد دانشگاهی خلصت جهادی و انقلابی خود را از دست بدهد دیگر جهاد دانشگاهی نیست لذا نباید به ابتکار و خلاقیت منحصر شود، ابتکار و خلاقیت، فناوری و اقتصاد دانش بنیان تنها یکی از عرصههایی است که جهاد دانشگاهی باید انجام دهد.
کعبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید به یک سازمان چابک تبدیل شود، افزود: رویکرد مدیریت در همه بخشهای جهاد دانشگاهی باید مدیریت انقلابی باشد و از نیروهای متعهد و متخصص و با انگیزه استفاده کند.
نظر شما :