همکاری آموزش و پرورش و رویان جهاددانشگاهی برای شناسایی دانشآموزان مستعد/برگزاری جشنوارههای علمی «رویانا»
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، تفاهمنامه همکاری میان وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در دفتر مرکزی وزارت آموزش و پرورش امضا شد.
در متن این تفاهمنامه آمده است که نظر به اهمیت تربیت، پرورش و آموزش مناسب دانشآموزان، آیندهسازان کشور عزیزمان و نسل تأثیرگذار در جریان حرکتی نظام جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی و نیز اهتمام و توجه ویژه مقام معظم رهبری در جهتدهی صحیح فکری این عزیزان، همچنین وجود زمینههای همکاری مشترک و همافزایی بین وزارت آموزشوپرورش و پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در انجام فعالیتهای علمی - فرهنگی، در اجرای تفاهمنامه وزارت آموزشوپرورش و جهاددانشگاهی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و با هدف توانمندسازی هر چه بیشتر فکری و علمی جامعه دانشآموزی و معلمان عزیز، سند حاضر در قالب تفاهمنامه منعقد میشود.
آشنایی دانشآموزان با توانمندیها و دستاوردهای علمی کشور و دانشمندان ایرانی معاصر، تقویت هویت ملی و ارتقای روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در دانشآموز، شناسایی، کشف و تربیت استعدادهای دانشآموزی در تمامی حوزههای مرتبط با علوم و فناوریهای دانشبنیان زیستی، حمایت از پروژههای دانشآموزی دانشبنیان در زمینههای زیستشناسی، فناوری سلولهای بنیادی، بیوانفورماتیک و زیستفناوری، توانمندسازی علمی و فناورانه تمامی معلمان علاقمند به حوزههای مرتبط فناورانه زیست و نانو، و ترویج فرهنگ تولید علم در این زمینهها، ترویج عادلانه و چندجانبه تمامی حوزههای مرتبط با علوم و فناوریهای دانشبنیان زیستی و رشد دانش، شکلدادن نگرش و تقویت رفتار پژوهشی در میان دانشآموزان علاقمند به این زمینه از جمله اهداف این تفاهم ذکر شدهاند.
برگزاری جشنوارههای علمی و پژوهشی با عنوان "رویانا"
مشارکت و همکاری در ایجاد مسیرهای ساختارمند و اصولی برای آشنایی دانشآموزان با مراکز علمی پیشرو در راهاندازی اردوهای "راهیان پیشرفت"، مشارکت و همکاری در طراحی و پیادهسازی برنامههای مدون و مشترک بهمنظور ترویج علم و شناساندن دانشمندان معاصر ایرانی به نسل دانشآموز و افزایش روحیه خودباوری و امید به آینده در ایشان، همکاری و مشارکت در برگزاری حضوری و مجازی بازدیدها و اردوهای علمی و فناورانه ملی و بینالمللی دانشآموزی، همکاری و مشارکت در برگزاری رویدادهای علمی - آموزشی نوآورانه دانشآموزی در سطح ملی و بینالملی، مشارکت و همکاری در برگزاری دورههای آموزشی-پژوهشی و جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای دانش آموزی سالانه در سطح دانشآموزی با عنوان "رویانا" با هدف توسعه عدالت در برنامههای آموزشی "پژوهشمحور"در سراسر کشور از محورهای همکاری این تفاهم نامه به شمار میرود.
اعطای "دیپلم" مهارتی حرفهای مشترک در شاخههای مرتبط
علاوه بر موارد مذکور، مشارکت و همکاری در برگزاری دورههای آموزشی-پژوهشی و جشنواره علمی سالانه برای معلمین و دبیران مدارس در حوزه علوم زیستی، مشارکت در طراحی و پیادهسازی طرحهای آموزشی - پژوهشی مشترک و ایجاد زمینههای لازم بهمنظور توانمندسازی و آمادهسازی هر چهبهتر دانشآموزان برای موفقیت در جشنوارههای علمی ملی و بینالمللی، بهرهمندی از امکانات و ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی یکدیگر بهمنظور توانمندسازی بیش از پیش و توسعه دانش و مهارت معلمان کلیه مقاطع در حوزههای مرز دانش در زمینه دانش و فناوریهای همگرا و اعطای "دیپلم" مهارتی حرفهای مشترک در شاخههای مختلف مرتبط، حسب نیاز وزارت آموزشوپرورش، تولید و انتشار نتایج طرح های پژوهشی مشترک مرتبط با اهداف طرفین در سطوح دانش آموزی در نشریات تخصصی متناسب و هم سطح با ایشان (راه اندازی نشریه علمی مشترک) و مشارکت و همکاری در ایجاد زیرساخت مناسب به منظور شناسایی و هدایت دانشآموزان مستعد و توانمند در برنامه های علمی و پژوهشی حوزههای دانشبنیان مرتبط با علوم زیستی به عنوان دیگر محورهای همکاری مشترک بیان شدهاند.
حمایت همه جانبه از حق مالکیت معنوی دانشآموزان در ثبت اختراع
در ادامه این تفاهم همکاری به حقوق و تکالیف پژوهشگاه اشاره شده است که برنامهریزی و اجرای آموزشهای کوتاه مدت تخصصی به منظور ارتقای علمی، عملی و مهارتی دانشآموزان، هنرجویان ، هنرآموزان، معلمین، کارشناسان و مدیران آموزش و پرورش با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، حمایت از ارائه طرحهای علمی برتر دانشآموزی در زمینه علوم زیستی، ایجاد دوره های مجازی آشنایی با علوم زیستی از طریق سامانه آموزش الکترونیکی، برپایی مسابقات، جشنوارهها و نمایشگاههای دانشآموزی در حوزه علوم زیستی با هماهنگی و همکاری وزارت آموزش و پرورش، حمایت همه جانبه از حق مالکیت معنوی و حق اختصاص دانشآموزان در ثبت اختراع موضوعات مرتبط با علوم زیستی، برگزاری کارگاههای آموزشی و پژوهشی کاربردی و محصول محور به طور منظم برای معلمان و دانشآموزان به صورت آنلاین و حضوری، کمک به تجهیز آزمایشگاههای مدارس و مراکز پژوهشی آموزش و پرورش در زمینههای مرتبط با زیست فناوری، با توجه به اولویتهای علمی-فناورانه کشور از این جمله است.
کمک پژوهشگاه رویان به توانمندسازی دانش آموزان محروم
همچنین حمایت از اجرای پروژههای علمی و عملی دانشآموزان و معلمان در زمینههای مرتبط با زیستفناوری، بیوانفورماتیک، سلولهای بنیادین، مهندسی پزشکی و سایر زمینههای مرتبط با فعالیت پژوهشگاه در زمینه تامین منابع علمی، راهنمایی، تامین ابزار، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برای اجرای پروژهها و نظارت بر فرآیند اجرای آنها و درنظر گرفتن بستههای حمایتی محتوایی و کاربردی (اعم از رسانههای آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی) برای توانمندسازی دانشآموزان مناطق محروم در زمینههای مرتبط و همکاری در توزیع عادلانه آنها جزو تکالیف رویان برشمرده شده است.
آموزش و پرورش نیز موظف شده است مواردی چون آشنا کردن دانشآموزان با حوزه های مختلف علوم زیستی از طریق سرفصلهای آموزشی مرتبط، همچنین همکاری با پژوهشگاه در پژوهشهای بخشهای مربوط، توسعه فناوری های جدید علوم زیستی در پژوهشسراهای دانشآموزی کشور بر اساس نیاز بازار کار، همکاری با پژوهشگاه در برگزاری مسابقات، جشنوارهها و سمینارهای مورد نیاز ، استفاده از متخصصان پژوهشگاه در اجرای دورههای آموزشی و همایشهای تخصصی برای دانشآموزان،هنرجویان ، هنر آموزان ، معلمان، کارشناسان و کارمندان وزارت آموزش و پرورش و اجرای برنامه های فرهنگی در راستای ارتقاء دانش و نگرش دانش آموزان نسبت به علوم زیستی را دنبال کند.
مدت اجرای تفاهم نامه از تاریخ امضاء، پنج سال است و تمدید و ادامه فعالیت، بازنگری، اصلاح و یا تغییر اساسی در مفاد این تفاهم نامه با توافق نمایندگان دو طرف انجام میشود و در صورت درخواست طرفین به منزله تمدید برای دوره بعدی تلقی میشود.
راهاندازی سکوهای استعدادیابی دانشآموزی/ ایجاد شعبهای از رویان در پژوهشسراها
در ادامه این مراسم دکتر یوسف نوری ضمن عرض تسلیت به مناسبت به شهادت رسیدن تعدادی از هموطنان در ایذه و به خصوص سه دانش آموز شهید گفت: تفاهم با پژوهشگاه رویان را به چند دلیل انجام دادیم، نخست تحقق شعار سال مبنی بر تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین است.
وی افزود: رویکرد و دلیل دوم معرفی چهرههای برجسته علمی است. مرحوم کاظمی آشتیانی، معلم بود و یک مرتبه اشاره کرده بود که "هرچه دارد از دوران معلمی است". زنده یاد آشتیانی، پایه گذار پژوهشگاه رویان بود و مقام معظم رهبری در روز ۲۱ اردیبهشت به ایشان اشاره و فرموده بودند که چندنفر در جامعه با این انسان بزرگ آشنا هستند؟.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موفقیتهای رویان، علت بعدی توسعه این همکاریها است گفت: پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از رویشهای انقلاب اسلامی در سطح جهان تغییراتی ایجاد کرده است. میخواستیم ببینیم آیا جامعه معلمان ما هم آمادگی برای پذیرش همکاری دارد یا خیر؟. رویان در مشهد اجلاسیهای برای معلمان برگزار کرد که بازخوردهای خوبی گرفتیم و حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر سخنرانی متخصصان رویان را در شبکه شاد تماشا کرده بودند.
دکتر نوری با اشاره به اینکه رهبری در روز ۲۷ مهرماه انتظارات از دستگاهها در مقابل نخبگان را بیان و تاکید کردند که انتظار اصلی، حمایت عاقلانه، خردمندانه و با توجه به جوانب گوناگون است گفت: ما باید راه بدهیم که این مجموعه ها وارد آموزش و پرورش شوند. زمینه این کار در آموزش و پرورش وجود دارد.
وی ادامه داد: ۱/۵ میلیون نفر از سال ۸۶ تا قبل از کرونا در یکی از پژوهشسراهای نانو آموزش می دیدند و همینها اکنون در حوزه نانو حضور دارند و رشد خوبی داشته ایم. زمینه کشف استعدادها وجود دارد و رسیدن به پیشرفت در آینده از همین راه میسر میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت باید از دوران ابتدایی آغاز شود اظهار کرد: اگر استعدادی در دوران ابتدایی کشف شود افراد موفق تری را در آینده خواهیم داشت. راهکار اصلی سندتحول بنیادین حرکت به سمت پژوهش محوری، خروج از حافظه محوری و حرکت به سمت پژوهشهای کاربردی و محوری است.
دکتر نوری افزود: یادگیری مشاهدهای از طریق استفاده از ظرفیتهای علمی نهادهایی چون رویان اتفاق می افتد و اینگونه است به سمت تحقق سند میرویم. رویان ظرفیتهای لازم را ایجاد کرده، آزمایشگاه سیار و غیره دارد. باید سکوی استعدادیابی دانش آموزان را راه بیندازیم که مقدمات کار فراهم شده و آن را آغاز خواهیم کرد. اگر فعالیتهای پژوهشی نظام مند شود، توفیقش بیشتر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اگر در این مسیر، ارزشیابیها دقیق، متقن و علمی نباشد، ممکن است دلزدگی ایجاد کند گفت: ارزشیابی باید مرحلهای از یادگیری باشد. اگر ارزشیابی مچ گیری باشد به درد ما نمیخورد. لازم است هماهنگی انجام شود تا در پژوهشسراها شعبهای از رویان ایجاد شود که دانش آموزانِ شناسایی شده بتوانند وارد شوند و در شاد هم لینکی را اختصاص دهیم که آموزشهای برخط آغاز شود و بعد به سمت آموزشهای تجربی برویم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رئیس جمهور در اردوهای پیشرفت شرکت کردند که یکی از مجموعههای مورد هدف این اردوها، رویان است. یکی از شئون مهم جهاد تبیین همین قلههای علمی هستند که بچهها باید آنها را ببینند، چرا که در تغییر نگرشهای آنها موثر است.
انقلاب دوم حوزه پزشکی، بیوتکنولوژی و سلولهای بنیادی است
در ادامه مراسم دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این پژوهشگاه و همکارانی که در آن مشغول به کار هستند، نگاهشان نهادینهسازی یک فرهنگ کاری است که احساس میکنیم باید در جامعه تسری یابد، گفت: معتقدیم یکی از نهادهایی که میتواند آینده علمی کشور را بسازد، آموزش و پرورش است.
وی تاکید کرد: ظرفیتهایی خوبی در پژوهشگاه رویان وجود دارد، از جمله آزمایشگاههای سیار که میتوانند در کنار مدارس، فرهنگ کار آزمایشگاه را منتقل کنند یا ایجاد آزمایشگاههایی که بتوانند دانشآموزان را در مقاطع مختلف با سلول و کار در آزمایشگاه آشنا کنند. این رویکرد برایمان مهم بوده و قدمهایی به اندازه وسعمان برداشتهایم.
رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به این که امیدواریم با نگاه مثبتی که در آموزش و پرورش وجود دارد، این جوانهها بالنده شوند و در نهایت جامعه علمی مؤثری داشته باشیم، عنوان کرد: فعالیت نسل جدید پزشکی امروز با علوم پایه و بالینی گره خورده است. در گذشته برخی بچهها با اکراه به علوم پایه نگاه میکردند، اما انقلاب دوم حوزه پزشکی، بیوتکنولوژی و سلولهای بنیادی است و به افرادی نیاز دارد که روحیه، توانمندیها و علایق خاص داشته باشند و بتوانند همپای گروه بالینی کار را دنبال کنند.
دکتر شاهوردی افزود: تربیت این نسل باید از آموزش و پرورش شروع شود؛ افرادی که عاشق این کار باشند و ارزش افزودهای ایجاد کنند که هم خودشان و هم جامعه از آن بهره ببرند.
به گزارش ایسنا، رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه امید است این تفاهم، اتفاق خیر و مبارکی را رقم بزند، تصریح کرد: این برنامه را داریم که از همان ابتدا و از مدارس چنین افرادی تربیت شوند؛ به این حوزه تعلق خاطر پیدا کرده و رشد کنند و در آینده جوانانی باشند که موقعیت خوبی را در این عرصه رقم بزنند و اعتبار پزشکی که از دیرباز داشتیم، حفظ شود و باقی بماند و رویان نیز رسالت اجتماعی خود را ایفا کند.
وی خاطر نشان کرد: امیدواریم نام رویان در قالب جشنوارهها و فعالیتهای پژوهشی، در کنار دروس بچهها در آموزش و پرورش هم بدرخشد.
نظر شما :