دکتر بطحایی با اشاره به همکاری جهاددانشگاهی در سامانه سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس؛
یکی از قطعات مهم پازل تحول آموزشوپرورش در محل خود قرار گرفت
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آیین رونمایی از سامانه کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران مدارس در اردوگاه شهید باهنر که با حضور جمعی از معاونان و مدیران حوزه ستادی، رییس و معاونان جهاددانشگاهی و مدیران کل و معاونان سه استان تهران، البرز و شهرستانهای تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از قطعات مهم پازل تحول در آموزشوپرورش امروز در محل خود قرار گرفت و از طرحی رونمایی شد که یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات برای تحول در نظام آموزشوپرورش است.
وی افزود: تا مدرسه به سطح قابل قبولی از کیفیت نرسد، انتظار برای تحول در سایر بخشها با شکست مواجه میشود.
وزیر آموزشوپرورش یادآور شد: از دهه ۶۰ تاکنون، شاید یکی از دلایل شکست اغلب طرحهای انجامشده برای تحول در آموزشوپرورش، عدم توجه به مدرسه بهعنوان رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت است، بنابراین تا زمانی به این شعار تحقق نبخشیم، تلاشها برای تحول بیفایده است.
وی ادامه داد: اگر مهمترین مدرسه، بهترین تجهیزات و حتی بهترین نیروی انسانی در مدرسه باشد، اما مدیر مدرسه شایستگیهای لازم را نداشته باشد، بازهم در ایجاد تحول با شکست مواجه میشویم.
دکتر بطحایی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا مدارس دستورات اداره مافوق را مانند ایران اجرایی نمیکنند و ادارات بالادست تا این اندازه به مدارس بخشنامه ارسال نمیکنند و در شرایطی که دنیا به سرعت در حال دگرگونی است، چنین مدارسی پاسخ گوی نیازهای جامعه نیست و باعث بی انگیزهگی دانش آموزان و معلمان میشوند، زیرا خلاقیت از آنها گرفتهشده است و صرفا مجری دستورالعملها هستند و مدرسه به یک محیط فرسایشی تبدیلشده است.
وی افزود: با چنین شرایطی مدرسه نمیتواند نسلی انقلابی، وطنپرست، علمی و مدنی تربیت کند تا حافظ ارزشهای ملی و مذهبی کشورشان باشند.
دکتر بطحایی گفت: مدارس باید از سایه تمرکز خارج شوند و توان حرکت و پویایی به مدارس داده شود.
وی ادامه داد: تلاشهای خوبی در مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات با همکاری جهاددانشگاهی صورت گرفته است و تجربه خوب جهاددانشگاهی باعث شد تا با این سرعت موفق به رونمایی از سامانه سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس شویم.
وزیر آموزشوپرورش مقاومت احتمالی برخی مدیران در برابر اجرای این طرح را یکی از چالشها برشمرد و اظهار کرد: خودم را خدمتگزار معلمان مدرسه میدانم و تلاش میکنم شرایطی باشد که انگیزه خدمت در مدرسه تقویت شود و افراد باانگیزه و شوق فراوان مدرسه را برای خدمت انتخاب کنند.
وی دلسوزترین فرهنگیان را مدیران مدارس دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح در ۳ استان تهران، البرز و شهرستانهای تهران، تجربهای را برای اجرای آن در سطح کشور در اختیار قرار میدهد و این تحول در سطح مدیریت مدارس زمینهساز افزایش سرعت تحول در سایر بخشهای آموزشوپرورش خواهد شد.
نظر شما :