دکتر طیبی در آیین رونمایی از سامانه کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران مدارس؛

آموزش‌وپرورش بزرگترین نقش را در توسعه منابع انسانی دارد/ الگوسازی موفق جهاددانشگاهی در راستای ارتقای سنجش شغلی

۰۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۴ کد : ۴۹۹ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین نقش را در توسعه منابع انسانی دارد، اظهار کرد: امروز در دنیا منابع طبیعی را ثروت نمی‌دانند، بلکه انسان توسعه‌یافته را منبع ایجاد ثروت می‌دانند.
آموزش‌وپرورش بزرگترین نقش را در توسعه منابع انسانی دارد/ الگوسازی موفق جهاددانشگاهی در راستای ارتقای سنجش شغلی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، امروز 1 خرداد در آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به اهمیت نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: عوامل اساسی پیشرفت هر کشور ابتدا توسعه آموزشی و سپس توسعه علمی و فناورانه و توسعه فرهنگی است.

وی افزود: انسانی که واجد همه خصیصه‌های خوب اخلاقی باشد، علم را محترم بشمارد، کار و تلاش را اصل بداند و رعایت قانون را محترم بشمارد، انسانی توسعه‌یافته است. اگر این انسان را تربیت کردیم، توسعه فرهنگی و علمی و فناورانه هم به دنبال آن اتفاق می‌افتد و کشور به اهداف پیشرفت خود می‌رسد.

رییس جهاددانشگاهی با بیان این که در این میان بزرگ ترین نقش را آموزش و پرورش دارد، اظهار کرد: امروز در دنیا منابع طبیعی را ثروت نمی‌دانند، بلکه انسان توسعه یافته را منبع ایجاد ثروت می‌دانند.

دکتر طیبی ادامه داد: در جهاددانشگاهی به عنوان دانش‌آموختگان آموزش و پرورش سعی کردیم گوشه‌ای از آموزش‌هایی را که به ما داده شده است، به اجرا بگذاریم و بگوییم توان انجام امور فناورانه و کارهای فرهنگی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی توسعه آموزش‌های تخصصی مهارت محور را نیز دنبال می‌کند، گفت: هفته گذشته کارخانه تولید سلول‌های بنیادی افتتاح شد. این حرکت در مرز علم و تبدیل آن به فناوری و سپس تجاری‌سازی با استانداردهای بین‌المللی نشان داد، توان انجام کارهای بزرگ را داریم و انسان توسعه یافته می‌تواند کار را به نتیجه برساند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به توانمندی‌های جهاددانشگاهی و تجربه آموزش‌های خوب در سطح کشور، عنوان کرد: در راستای ارتقای صلاحیت‌های شغلی با سازمان امور استخدامی همکاری داریم که با آموزش و پرورش هم شروع شده و سعی می‌کنیم به بهترین نحو انجامش دهیم؛ زیرا یک الگوسازی موفق خواهد بود برای دستگاهی که بیشترین نقش را در توسعه منابع انسانی دارد و امید است منشا الگوسازی‌های بزرگتر در دیگر حوزه‌ها شود.

 

 

مهندس محمد کیا مدیرکل نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با بیان این که این پروژه حدود هشت ماه است که توسط مجموعه جهاددانشگاهی و مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، گفت: نزدیک به 30 نفر از متخصصان این حوزه از دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشکده آی‌.تی و... نزدیک به 30 جلسه کارشناسی برگزار کرده‌اند. تا کنون 5000 ساعت فعالیت برای طراحی مدل شایستگی مدیران مدارس آموزش و پرورش گذرانده شده است.

وی افزود: بارها پیش آمده خروجی و عملکرد یک مدرسه با تغییر مدیر مدرسه تغییر کرده است که یا بهبود یافته و یا افت کرده است. وقتی مدیر مدرسه عملکرد مطلوب نداشته باشد یا معلمان آن ناچار می‌شوند به مدرسه دیگر بروند و یا تمایل دانش آموز برای حضور در آنجا کاسته می‌شود. آیا می‌توان چارچوبی تعیین کرد که حداقل ویژگی‌ها و شایستگی‌های مدیران مدارس سنجیده شود؟

مدیرکل نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی جهاددانشگاهی با بیان این که آیا می‌توان علل توفیق یک مدیر مدرسه موفق را احصا کرد و به عنوان تجربه در اختیار دیگر مدیران گذاشت؟ گفت: جهاددانشگاهی سالیان متمادی است که در حوزه آموزش‌های بدو استخدام با رویکرد مدل شایستگی شغلی فعالیت می‌کند و سالانه یک میلیون نفر از امکانات جهاددانشگاهی در بیش از 150 مرکز استفاده و آموزش‌های تخصصی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما آماده بودیم این تجربیات را در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهیم تا رسالت خود را به عنوان یک مرکز علمی به محور توسعه منابع انسانی کشور ادا کنیم. عوامل توسعه کشورها در هزاره سوم، منابع انسانی هستند و زیربنای تولید یک انسان توانمند ثروت آفرین در آموزش و پرورش گذاشته می‌شود و در آموزش عالی تکمیل می‌شود.

 

 

دکتر تیمور مرجانی رییس پژوهشکده مطالعات توسعه جهاددانشگاهی نیز با بیان این که نزدیک دو دهه است بحث شایستگی محوری در کشور مطرح شده و جهاددانشگاهی حضور فعالی در این عرصه داشته است، گفت: با ابلاغ سازمان امور استخدامی، دستگاه‌ها باید از امسال به سمت ارتقای شایستگی‌ها و مهارت‌های کارکنان خود بروند.

وی افزود: در قالب نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران، چارچوب‌هایی را استخراج کردیم که شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مدیران مدارس را می‌سنجند. در بخش شایستگی‌های حرفه‌ای مولفه‌هایی چون شایستگی‌های دانشی، ارتباطی و مدیریت منابع گنجانده شده است.

دکتر مرجانی افزود: نیازسنجی، مطالعه اسناد بالادستی، مصاحبه با خبرگان، طراحی مدل شایستگی حرفه‌ای مدیران، تهیه و تدوین برنامه توسعه شایستگی‌های مدیران، تهیه ابزارها و آزمون‌های مورد نیاز، تعیین مکان استقرار آزمایشی برنامه، آموزش ارزیاب‌ها، طراحی و استقرار سامانه، اعلام فراخوان و تایید نهایی، انجام آزمون‌های عمومی و تحلیل رفتاری، اجرای ارزیابی توسط ارزیابان و در نهایت ارائه یک نیمرخ شایستگی فرایندهای سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس هستند.


نظر شما :