با همکاری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف؛
همایش فرهنگی – پژوهشی بحران آب برگزار شد
به گزارش روابط عمومی سازمان جهادانشگاهی شریف، همایش فرهنگی – پژوهشی بحران آب با هدف ارتقای سطح دانش و آگاهی دانش آموزان به عنوان نسل آینده ی کارشناسان و متخصصان کشور و ایجاد انگیزه و علاقه در آنان برای آشنایی با آسیب های موجود در حوزه ی آب و ارایه راهکارهای برون رفت، به همت مجتمع آموزشی شهید مهدوی و با همکاری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و با حمایت انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری منطقه یک تهران، شرکت آب منطقه ای تهران برگزار شد.
بررسی چگونگی تدوین واحد درسی در زمینه بحران آب، موضوع پنل تخصصی این همایش بود که با حضور مدیران و کارشناسان حوزه ی آب و حوزه ی فعالیت های آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
در این همایش، مهندس علی مهدی زاده مدیر توسعه تکنولوژی و مدیر آزمایشگاه تکنولوژی و تجهیزات آب و آبیاری سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف درباره بحران آب و نقش تکنولوژی های نوین آبیاری در کاهش این آسیب ها مطالبی را جهت آشنایی دانش آموزان حاضر در همایش ارایه کرد.
وضعیت منابع آب کشور، منابع آب تجدید شونده در ایران و جهان، تقسیم بندی سرانه منابع آب تجدید شونده، حجم مصرف منابع آب کشور در بخش های مختلف کشاورزی، خانگی و صنعتی و برآورد نیاز آبی کشور در افق 1420 از جمله موضوعاتی بود که مهندس مهدی زاده به صورت تصویری و در قالب نمودار و جدول به حاضران در همایش نشان دادند.
مدیر آزمایشگاه تکنولوژی و تجهیزات آب و آبیاری سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 92 درصد منابع آب کشور در حوزه ی فعالیت های کشاورزی به مصرف می رسد، راه کارهایی را برای مدیریت مصرف آب و برون رفت از بحران کم آبی با مد نظر قرار دادن این موضوع که بخش کشاورزی در ایران بیشترین آب را به مصرف می رساند، ارائه کرد.
وی به توسعه تکنولوژی های آبیاری نوین در اراضی آبی، نوآوری و بهبود کیفیت سامانه های نوین آبیاری، جلوگیری از توسعه زمین های کشاورزی، آموزش بهره برداران و کشاورزان، توسعه و توجه به آب مجازی، توسعه کشت گلخانه ای، اصلاح الگوی کشت، مسدود کردن چاه های غیر مجاز، ترویج استفاده بهینه از آب موجود و استفاده از کنتورهای حجمی در فعالیت های کشاورزی به عنوان راه کار مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد.
در ادامه دکتر محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع با اشاره به این که بحران آب در کشور ما بحرانی جدی است، نشست زمین را که امروز در وسعتی قابل توجه در مناطق مختلف کشور اتفاق افتاده است نتیجه ی برداشت های بی رویه آب های زیر زمینی ذکر کرد و افزود: در ایتالیا و اسپانیا نشست زمین اتفاق میافتد و کمیته ای به ریاست نخست وزیر شکل می گیرد که جلوی این روند را از زمانی که متوجه شده اند بگیرند. اما در ایران ما این رقم به ۵۴ سانت یعنی ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی رسیده است. آیا ما کاری در این زمینه کرده ایم؟ آیا برنامه ریزی خاصی در زمینه ی مهار این اتفاق تلخ یعنی نشست زمین انجام داده ایم؟
دکتر درویش اظهار امیدواری کرد با تلاش بیشتر و درک صحیح مشکلات به وجود آمده در حوزه ی آب، اصلاح روش ها و نوع محصولات کشاورزی و تعریف گزینه های جدید برای تامین معشیت مردم و حرکت به سمت توسعه ای که کم ترین مصرف آب را داشته باشد، جلوی خسارت های بیشتر در بخش آب و خاک کشورمان گرفته شود.
در ادامه، مهندس دهقان کارشناس ارشد منابع آب زیرزمینی و مجری طرح احیا و تعادل بخشی و مهندس نیروبخش کارشناس دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا با ارایه مطالبی در حوزه ی منابع آبی کشور، مطالبی را در ارتباط با اهمیت آب در نظام خلقت، فیزیولوژی بدن، موجودات زنده، محیط زیست، تولید و حفظ اکوسیستم کره زمین، آب و تمدن های بشری، آب در آیینه ادیان، آبخان ها، سیستم های بهره برداری از آب های زیر زمینی، درصد مصارف آب در کشورهای با درآمد متفاوت، آب مجازی و برخی از اثرات استفاده غلط از منابع آب ارایه کردند.
استفاده از پساب های شهری و صنعتی، اصلاح الگوی کشت در مناطق مختلف کشور، توجه به مساله آب مجازی و تنظیم مقررات بازرگانی متناسب با آب مجازی بخشی از راه کارهای عبور از بحران آب بود که توسط سخنرانان ارایه شد.
پنل تخصصی این همایش به منظور بررسی چگونگی تدوین واحد درسی در زمینه بحران آب با حضور مهندس نیرو بخش از وزارت نیرو، مهندس مهدی¬زاده از سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، دکتر احیایی از موسسه یاوران سرزمین آریا، مهندس جناب از سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، مهندس ثقفی سردبیر فصلنامه تخصصی بوم و جمعی از فعالان محیط زیست، مدیران و مسوولان مجتمع شهید مهدوی، نماینده دانش آموزان برگزار شد.
مهندس سید محسن جناب عضو هیات علمی و رییس مرکز آموزش سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در پانل تخصصی این همایش که به منظور بررسی چگونگی تدوین واحد درسی در زمینه بحران آب برگزار شد، با تقسیم مجموعه اقدامات قابل انجام به دو قسمت زیرساختی و اصلاح رفتاری، نقش و اهمیت اصلاح بینش و رفتارهای اجتماعی را مورد تاکید قرار داد. وی شناخت موضوع، منابع هدررفت آب، مفهوم آب مجازی و ممیزی مصرف را از مهمترین مباحثی دانست که باید در فرآیند آموزش دیده شوند. همچنین لازم است آموزش¬ها کاملاً ماهیت کاربردی و عملی داشته باشند. همین فعالیت¬های عملی ساده، مثل ممیزی مصرف آب در محیط زندگی و موارد مشابه، ضمن تعمیق فرآیند یادگیری زمینه رشد خلاقیت و نوآوری را در دانش¬آموزان ایجاد می¬نماید.
مهندس جناب، موضوع آموزش مربیانی که مباحث مربوطه توسط آنان ارائه خواهد شد را مورد تاکید قرار داده و اظهار داشت: مربیان این بخش باید آموزش های لازم را در این زمینه دیده و برای انتقال این مباحث به دانش آموزان انگیزه و حس لازم را داشته باشند. این نوع آموزش در واقع نوعی مدیریت پروژه دانش آموزی است که مربیان باید این مسئولیت را به خوبی بشناسند.
دکتر احیایی از فعالان حوزه محیط زیست و مدیر عامل موسسه یاوران سرزمین آریا عنوان نمود: باید مسایل را به سمتی ببریم که دانش آموزان که آینده سازان کشور هستند نسبت به کشور و محیط زیست و منابع ایران عشق و علاقه داشته باشند وقتی عشق و علاقه نسبت به سرزمین مادری وجود داشته باشد، خود به خود می¬توانند در خود حل مسئله آب اقدام کنند.
وی افزود: باید یادگیری را جایگزین آموزش کنیم. ما در حال حاضر مشکل سازه ای نداریم و توان علمی و فنی سازه ای خیلی خوبی داریم ولی این توان طی سالیان گذشته نتوانسته است مسئله آب کشور را حل نماید.
مهندس نیروبخش در این پنل با طرح این سوال که به دنبال چه هستیم و چه کاری می خواهیم انجام دهیم؟ به مشکلات و موانع موجود بر سر راه افراد دلسوز در این حوزه اشاره کرد و اظهار امیدورای نمودند توجه به رفع معضلات این حوزه با کمک همه ی مسئولان کشور دلسوزانه پیگیری و اجرایی شود.
وی در پایان سخنان خود، پیشنهاد دادند باتوجه به گستردگی موضوع آب، در جلسات دیگری این مسائل بررسی و به نتیجه ختم شود.
مهندس مهدی¬زاده در این پنل درخصوص این که دانش آموزان در آینده قرار است در همین سرزمین نقش آفرینی کنند و تصمیم سازان و تصمیم گیران آن باشند. باید از تجارب گذشته درس بگیریم و برای حل مشکلاتی مثل مساله آب باید با دید جامع نگری وارد شویم و از بخشی نگری خودداری کنیم و این تجارب را به دانش آموزان منتقل کنیم تا یاد بگیرند که برای حل مسایل صرفا از یک جنبه موضوع را بررسی و تحلیل کردن و ارایه راه حل، نمی تواند مثمرثمر باشد.
دکتر مهدوی نیا از اعضای هیات موسس مجتمع آموزشی شهید مهدوی اظهار امیدواری کرد، مجتمع آموزشی شهید مهدوی که برای اولین بار همایش فرهنگی- پژوهشی بحران آب را با همکاری سازمانهای فعال در حوزه ی آب آغاز کرده است، بتواند با کمک کارشناسان این حوزه و برگزاری سمینارها و همایش های دیگری در این حوزه، فعالیتهای عملی در حوزه ی آموزش دانش آموزان را که از مدتها قبل به صورت ابتدایی اغاز شده است ادامه داده و با ارتقاء این آموزش ها الگویی را در این زمینه ارائه نماید.
تقدیر از دانش آموزان برگزیده بخش مسابقه همایش بحران آب از دیگر برنامه های این همایش بود.
همچنین در نمایشگاهی که در حاشیه همایش فرهنگی – پژوهشی بحران آب برگزار شد، فعالیت های دانش آموزان مجتمع آموزشی شهید مهدوی در قالب شعر، موسیقی، نقاسی، فیلم کوتاه، نمایش، عکاسی و دست سازه ها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.
این همایش یک روزه، شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در مجتمع آموزشی شهید مهدوی و با حضور دنش آموزان مقاطع مختلف و کارشناسان حوزه ی آب برگزار شد.
نظر شما :