مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای چهارمحالوبختیاری تاکید کرد:
جهاددانشگاهی؛ پرچمدار اقتصاد دانشبنیان/تحقق مأموریتهای دانشگاه توسط این نهاد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، حجتالاسلام والمسلمین سعید صفی با اشاره به این که جهاددانشگاهی ترکیبی از دو واژه جهاد و دانشگاه است، اظهار کرد: این نهاد میتواند مأموریتهای دانشگاه را بهصورت جهادی محقق کند.
وی در تبیین تفاوتهای کار جهادی با دیگر کارها، افزود: کار جهادی وقت و زمان نمیشناسد بلکه بهصورت شبانهروزی انجام میشود، زندگی جهادی آسایش بههمراه ندارد اما مملو از آرامش است که این موضوع را در سبک زندگی مجاهدان فی سبیل الله از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی میتوان مشاهده کرد، شهیدی که در زمان حیاتش شبانهروز در حال جهاد و مبارزه اما سرشار از آرامش بود.
صفی با استناد به تعریف مقام معظم رهبری از واژه جهاد در کتاب همرزمان حسین(ع)، تصریح کرد: ایشان در این کتاب سه تعریف از جهاد ارائه میدهند که در تعریف اول، هر کاری که برای خدا انجام شود را جهاد مینامند اما در ادامه میفرمایند که این تعریف صحیح نیست زیرا در اینصورت همه ما مجاهد فی سبیل الله هستیم.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در تعریف دوم، جهاد را ناظر به مبارزه مسلحانه میدانند اما این تعریف را هم نمیپذیرند زیرا با آیات قرآن سازگار نیست و پیامبر(ص) اگرچه با کفار و مشرکین مبارزه مسلحانه داشتند اما مبارزه حضرت با منافقان مسلحانه نبود.
این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: تعریف سوم رهبری از جهاد که بر آن صحه میگذارند آن است که جهاد به معنای تلاش حداکثری برای برداشتن موانع حاکمیت الهی است لذا هر کاری انجام میدهیم باید در نظرمان باشد که مانعی از موانع حاکمیت را رفع کنیم.
صفی تأکید کرد: جهاددانشگاهی در لبیک به امر رهبری مبنی بر جهاد تبیین و نیز مقوله دانشبنیان در شعار سال میتواند هم در حیطه اساتید و هم دانشجویان این نهاد علمی نقشآفرین باشد و باید به راجع به این موضوع فکر شود که در حوزه دانشبنیان مطابق با زیستبوم استان چه کارهایی میتوان انجام داد.
وی با تصریح بر این که اساتید در این خصوص میداندار و فرماندهان مبارزه و جهاد هستند، گفت: اساتید با یک نگاه تشکیلاتی و همافزا با دانشجویان میتوانند بهصورت حساب شده و دقیق و به دور از نگاه آماری و کمی وارد کار شوند.
صفی گفت: جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد که پرچمدار حرکت در اقتصاد دانشبنیان باشد و دانشگاههای استان نیز این نهاد را همراهی کنند و کارهای عملیاتی و کاربردی در حوزه اقتصاد دانشبنیان با تکیه بر زیستبوم استان شکل بگیرد. البته برنامههایی در این راستا از سوی مجامع دانشگاهی و نهادهای اشتغالزا انجام شده است که میطلبد جهاد دانشگاهی نیز متولی کار باشد.