طرح داناب با مشارکت ۳۲ هزار دانش‌آموز و معلم در استان همدان اجرا شد

۰۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۱ کد : ۴۵۲۳۵ آموزش و کارآفرینی
سومین دوره طرح داناب (دانش‌آموزی نجات آب) با مشارکت ۳۲ هزار دانش‌آموز و معلم و با معرفی برترین‌ها در استان به همت جهاددانشگاهی همدان به کار خود پایان داد.
طرح داناب با مشارکت ۳۲ هزار دانش‌آموز و معلم در استان همدان اجرا شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی همدان، رییس جهاددانشگاهی همدان در آیین پایانی سومین دوره طرح داناب (طرح دانش‌آموزی نجات آب) گفت: این طرح با مشارکت سه جانبه شرکت آب منطقه‌ای به عنوان کارفرما، اداره کل آموزش و پرورش به عنوان مجری، جهاد دانشگاهی به عنوان مشاور، اجرا شده است.

علی کلانترنیا افزود: در طرح داناب، دوره های آموزشی نجات آب، برای پایه‌های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی، ارائه شد.

وی با اشاره به ارسال یک هزار اثر به دبیرخانه این طرح، اظهار داشت: از این تعداد آثار ارسال شده، ۲۰۰ اثر انتخاب و در نهایت ۳۴ اثر به عنوان طرح‌های برتر، برگزیده شد.

کلانترنیا با بیان اینکه ۳۲ هزار دانش آموز و ۷۰۰ معلم در این طرح مشارکت کردند، تصریح کرد: با توجه به نقش ارزشمند دانش آموزان در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب، مشارکت این تعداد دانش‌آموز قابل توجه است.

وی تاکید کرد: دانش آموزان به عنوان سفیران آب، نقش موثری در ارتقا فرهنگ مصرف بهینه دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان نیز گفت: این طرح با هدف ارتقا فرهنگ مصرف بهینه آب برگزار شده است و دانش آموزان به عنوان محافظان آب در این طرح مشارکت کردند.

غلامرضا فریدونی افزود: باید با استفاده از راهکارهای اثرگذار، میزان مصرف آب در استان را کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: بر اساس گزارش ها از نظر منابع آبی، ایران در رتبه ۱۳۱ کشورهای جهان قرار دارد و باید در حالی میزان بارش‌ها در آن یک چهارم متوسط جهانی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همه باید برای برون رفت از شرایط کنونی کمبود آب تلاش کنیم، گفت: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، در یکی ۲ سال اخیر از نیم متر به ۷.۵ متر رسیده است.

محمود نقوی با اشاره به اینکه گستره آموزش دانش آموزان در این طرح، ۳۲ هزار دانش آموز است، افزود: این طرح در ۱۱ منطقه از مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش و در ۳۴۰ مدرسه اجرا شده است.

وی اظهار داشت: این طرح بیشتر صرفه جویی در مصارف خانگی را ترویج می‌دهد در حالی که بیش از ۹۵ درصد آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود.

نقوی تاکید کرد: تغییر الگوی کشت، توسعه گلخانه‌ها و استفاده از آبیاری قطره‌ای مهمترین راهکار برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است.

وی تصریح کرد: دانش آموزان در روستاها و مناطقی که محصولات کشاورزی کشت می‌شود باید به عنوان سفیران آب، فرهنگ استفاده بهینه از این مایه حیات را در خانواده‌هایشان نهادینه کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: با استفاده از شیرهای آب پدالی و الکترونیکی در مدارس و اماکن دولتی باید در مصرف بهینه آب تلاش کرد.

وی ادامه داد: باید با یک نگاه همه جانبه به نعمت‌های خدادادی، فرهنگ استفاده بهینه از حامل‌های انرژی و آب را در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها نهادینه کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: دانش آموزان به عنوان سفیران آب، آموزه‌های مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف آب را به خانواده‌هایشان انتقال دهند.

داود شاهسوند با اشاره به اینکه به دلیل افت منابع آب، طی چند روز گذشته در ساعاتی، شاهد قطعی آب در همدان بودیم، افزود: سال گذشته شرایط بارش‌ها مناسب نبود این موضوع امسال هم تداوم پیدا کرد.

وی خطاب به دانش‌آموزان اظهار داشت: در دروس تاریخ و جغرافیا خواندید که چه تمدن‌هایی در کنار رودخانه‌ها و منابع آبی تشکیل و چه شهرهایی به خاطر خشکسالی و نبود آب، تخلیه شد.

شاهسوند با تاکید بر اینکه آب الفبای زندگی است و با نبود آن زندگی پایان می‌یابد، تصریح کرد: از ۱۰۰ درصد آبی که در ایران استفاده می شود، ۹۲ درصد در حوزه کشاورزی، ۶ درصد مصارف آشامیدنی و ۲ درصد در حوزه صنعت مصرف می شود.

در پایان این آیین از برگزیدگان این طرح تجلیل شد.

کلیدواژه‌ها: جهاددانشگاهی همدان


نظر شما :