مروری بر فعالیتهای مرکز رشد سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور
به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ کامیار محبوبیان، معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی درباره برنامههای این مرکز به مناسبت ششمین سالگرد تاسیس آن، اظهار کرد: برنامههای مرکز رشد در دو بخش خرد و کلان تعریف میشود. در بخش خرد، برنامههای جاری مرکز را داریم؛ به این صورت که یک واحد کارش را در این مرکز شروع کند، طرحش قوام یابد و آماده ورود به شتابدهندهها شود.
وی افزود: متاسفانه در اجتماع استارتآپی ایران، اختلاط نقش وجود دارد، به این معنی که شتابدهندهها اقدام به گرفتن تیمهایی میکنند که تازه میخواهند کار خود را از صفر شروع کنند و این اقدام درست نیست. فلسفه درست کارهای استارتآپی این است که مراکز رشد، ریسک را بپذیرند و تیمهای نوپا را بگیرند. شتابدهندهها باید تیمهایی که توسط مراکز رشد پخته شدهاند را به بلوغ برسانند.
محبوبیان در ادامه گفت: در انتهای مرحله رشد، شرکت نوپایی داریم که تیمش تشکیل و مراحل ثبت آن انجام شده است؛ در اصل یک نمونه تجاریسازی شده داریم که قابلیت تولید انبوه دارد.
معاون مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی همچنین یادآور شد: 11 تیم در این مرکز پذیرش شدهاند که 10 تیم از این میان جدید هستند و در 5 بخش اساسی دستهبندی شدهاند.
نخستین بخش، حوزه پوشش است؛ واحد فناور آرابسک (لباس اجتماع)، واحد فناور عروسک ستیا (لباس عروسک)، واحد فناور سدنا (شال، روسری، چادر، مقنعه)
حوزه اقتصاد سلامت بخش دوم را شامل میشود که واحد فناور سلامت نوین (شربت تقویت کننده قوای جسمی و روحی) است. حوزه توانمندی و محرومیتزدایی بخش سوم است که واحد فناور سلام (پیادهسازی فرآیند فقرزدایی جهت هدفمندسازی کمکهای خیرین) را شامل میشود.
در بخش چهارم، حوزه انتقال محتوی را داریم. واحد فناور صراط النجاة (آموزش بینالملل قرآن)، واحد فناور سنا (سیاستنگاری و تجربهنگاری مجموعههای فرهنگی فعال در حوزه قرآن). همچنین بخش پنجم شامل سوغات فرهنگی و محصولات سرگرمی است که واحد فناور آرش(تجاریسازی کاراکتر فیل شاه) است.
محبوبیان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: این مرکز تخصصی است و واحدهای فناور هنرهای قرآنی در آن تعریف شده است. به این منظور تعریفی از فاکتورهای تخصصی بودن را ارائه کردهایم.
در این مرکز واحدی پذیرفته میشود که محصول آن منتج به ترویج آموزههای قرآنی شود یا تولید آن منتج از آموزههای قرآنی باشد. البته در فضای مراکز رشد ریزش زیاد اتفاق میافتد؛ چنانچه از تیمهای موجود، 20 درصد نیز رشد کنند، آمار مطلوبی است.
وی با بیان اینکه روی فرایند رشد تمرکز کردهایم، ادامه داد: یکی از پارادایمها این بوده است که به جای محور قرار گرفتن ایده و شرکت، تیم برای ما محور باشد. با این تغییر محور، به پختهتر شدن ایده و بهتر شدن محصول کمک میکنیم.
محبوبیان در ادامه برنامههای کلان مرکز رشد را یادرآور شد و افزود: از این جمله میتوان به رویداد مشکلگشا اشاره کرد که این طرح از احصای مسائل آغاز میشود و تا ایدهپردازی، تشکیل تیم، هدایت علاقهمندان و تشکیل کسب و کار که منتج به حل مسئله شود ادامه پیدا میکند.
به گفته وی، طراحی دوره آموزشی مدیریت کسب و کار با رویکرد اسلامی، برگزاری نمایشگاه محصولات واحدهای فناور مستقر در مرکز ، طراحی دوره آموزشی تربیت منتور اسلامی، حضور در نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی و نیز ایجاد زیبایی، نظم و آراستگی مرکز از دیگر برنامههای خرد برگزار شده و در حال برگزاری مرکز است.
محبوبیان اظهار کرد: استارتآپ با مدل غربی به کشور ما آمده و ممکن است تطابق کاملی با جامعه ایران نداشته باشد. در برنامه کلان این موضوع را مورد بررسی قرار میدهیم که مدل غربی استارتآپ در قالب کسب و کار با رویکرد اسلامی از محتوا تا اجرا تبیین و مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اظهار اینکه اعتقاد ما در مرکز رشد بر این است که طرح مردمی باید خودگران و خصوصی بوده و الگویی متکی به حمایت از سوی دستگاههای دولتی نداشته باشد، گفت: در کسب و کارهای مرکز رشد، لزوماً تولید پول در ادبیات اسلامی مطرح نیست، بلکه تولید ارزش مطرح میشود.
محبوبیان همچنین بیان کرد: مرکز رشد در بخش خرد به دنبال عینیت و بازده سریع است؛ در حالی که در برنامه کلان به دنبال چشمانداز و کار نهایی بلندمدت هستیم. در پروژه مشکلگشا نیز مذاکراتی انجام شده است. در این راستا شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، معاونت فنی ریاست جمهوری و شورای تبلیغات به منظور شرکت در طرح کلان مرکز رشد آمادگی خود را اعلام کردهاند. همچنین بازدید زهرا شمساحسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران و بهروز بادکو، رئیس سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان جهاد دانشگاهی از مرکز رشد واحدهای فناور و هنرهای قرآنی از دیگر فعالیتهای این مرکز در سال جاری به شمار میآید.
نظر شما :