سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی:
تقدیر جهاددانشگاهی از کتابهایی که باموضوع «جهاد روایت تبیین» منتشر شوند/ لزوم پیشبینی نیازهای چند سال آینده حوزه نشر
به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، هفتمین گردهمایی مدیران شعب انتشارات جهاددانشگاهی سراسر کشور با حضور دکتر جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر حامد اکبرزاده رییس سازمان انتشارات این نهاد و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، امروز (شنبه ۱۴ اسفندماه) بهصورت مجازی در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار و ضمن رونمایی از پایگاه اطلاعرسانی جدید سازمان انتشارات، از شعب برگزیده این سازمان تقدیر شد.
دکتر رحیمیان در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امیدواریم در عرصه کتاب که از مهمترین عرصههای مورد تاکید مقام معظم رهبری است با حضور نهادهایی مثل جهاددانشگاهی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و ... به اهداف ترسیمشده توسط رهبر انقلاب برسیم و شاهد شکوفایی این عرصه باشیم.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن بیان اینکه سال سخت و پرتلاشی در جهاددانشگاهی و حوزه نشر پشتسر گذاشتیم، اضافه کرد: در دو سال اخیر باوجود شرایط کرونایی خوشبختانه آمار نشر نسبت به دوران پیش از کرونا بیشتر بوده است.
دکتر رحیمیان در ادامه با تاکید بر اینکه حوزه نشر حق بزرگی بر گردن موضوع علم، پیشرفت علم و تکنولوژی و فرهنگ دارد، تصریح کرد: باوجودی که از گذشته تا امروز که رفتن به سمت فضای مجازی و نشر الکترونیک و... مقداری نشر مکتوب را تحت تأثیر قرار داده است این حوزه همچنان بسیار مهم است. کار نشر، بسیار کار سختی است و از طرفی معمولاً به چشم نمیآید، یک کتاب از لحظهای که متن خام آن به دست ما میرسد تا لحظهای که تبدیل به کتاب میشود، زحمات زیاد اجرایی، محتوایی و علمی دارد؛ لذا باید قدر آن را دانست.
وی تاکید کرد: مطمئناً کاری که کتاب انجام میدهد را بسیاری از قالبهای فرهنگی و هنری نمیتوانند انجام دهند؛ لذا نگاه همکاران ما در انتشارات جهاددانشگاهی به کتاب باید یک نگاه مقدس باشد. نیت قربتالیالله داشته باشید و قدر وقتیکه میگذارید را بدانید.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در بخش دیگر صحبتهای خود بابیان اینکه نشر هم صنعت است و هم هنر عنوان کرد: کسانی که وارد عرصه نشر میشوند، مانند صنعت سینما، اگر توجیه و پیشبینی درست اقتصادی برای کار خود نداشته باشند، در ادامه مسیر دچار مشکل میشوند. بسیاری از ناشرها به همین دلیل که فضا و اقتصاد نشر را نمیدانستند، ورشکسته شدند.
وی ضمن بیان اینکه صنعت نشر یک صنعت سهل و ممتنع است، اضافه کرد: نشر هم هنر است و نیاز بهدقت و زیباشناسی خاص خود را دارد و هم صنعت است و به دوراندیشی و توجیه اقتصادی نیاز دارد.
دکتر رحیمیان در ادامه به اینکه از مجموعه جهاددانشگاهی کار جهادی توقع میرود عنوان کرد: کار جهادی مختصاتی دارد و نیازهای علمی و فرهنگی روز بهعنوان یکی از شاخصهای اصلی آن مدنظر است. حتی باید نیازهای چند سال آینده کشور در حوزه نشر و دیگر حوزهها را پیشبینی کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.
وی افزود: خوشبختانه جهاددانشگاهی تأمینکننده بخشی از نیازهای علمی دانشگاهها پس از انقلاب فرهنگی و از دهه ۶۰ به بعد بوده و سابقه درخشانی از خود بهجای گذاشته است. البته این نیاز همچنان وجود دارد، مهم شناخت مخاطب و نیاز جامعه علمی و فرهنگی کشور است که باید در این مسیر گام برداریم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نوآوری و خلاقیت در عرصهها و فعالیتهای جدید نشر را از اقدامات مورد انتظار از انتشارات جهاددانشگاهی خواند و افزود: خواهشم از همکاران جهاد این است که در تعامل با اهالی قلم، نشر و تألیف، بهویژه اساتید دانشگاه نهایت تکریم و احترام در دستور کار باشد و رویکرد حمایتی نسبت به دانشجویانی که به ما مراجعه میکنند را داشته باشیم.
دکتر رحیمیان ضمن تاکید بر پرهیز انتشارات جهاددانشگاهی از چاپ کتابهای زرد تصریح کرد: کتابهایی که به بازاری بودن و زرد معروف هستند، شاید برای ما درآمدزا باشند اما قطعاً از شان و جایگاه جهاددانشگاهی خواهد کاست.
وی گفت: ارتباط انتشارات جهاددانشگاهی باید با مجموعه سازمانهای کشوری دستاندرکار حوزه نشر و کتاب وسیعتر و مداومتر باشد. آثاری هم که منتشر میشود در وهله اول موردنیاز کشور باشد و در درجه بعد در رویدادهای ملی و کشوری مانند جایزه کتاب سال و... که رقابت وجود دارد، حضور قابلتوجهی داشته باشیم و به درجهای برسیم که هر یک از شعب جهاددانشگاهی یک کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر در جایزههای ملی و کشوری داشته باشند.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین تاکید کرد: جهاددانشگاهی از کتابهایی که باموضوع «جهاد روایت تبیین» منتشر شوند، تقدیر میکند.
ظرفیت انتشارات جهاددانشگاهی مصروف کارهای فاخر و جریانساز شود
علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاددانشگاهی؛ بهویژه سعید کاظمی آشتیانی و تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: وقتی از جهاددانشگاهی صحبت میکنیم، مفهوم مقدس پیشروی بدون امکانات اولیه و طراحیهای بزرگ بدون مقدمات معمول که برخی تصور میکنند بدون آنها نمیتوان برنامهای را پیش بُرد، به ذهن متبادر میشود؛ لذا مهمترین مطلبی که باید در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی متبلور شود، به سمت کارهای نشدنی حرکت و آنها را شدنی کرد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دستگاههای جدید علمی را میتوان بهعنوان مرامنامه کاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی قرار داد گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند، اقداماتی انجام شود که تکرار اقدامات دیگران نباشد؛ علاوه بر این توصیه میکنند کارها، کوچک شروع شود و بهطور طبیعی بهپیش برود. شروع کار غیرتکراری، ارزشمند و البته در توان هر دستگاهی نیست اما شروع این اقدامات در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با توجه به پشتوانه معنوی و دسترسی به دانشگاهها و فضای نخبگانی کشور، شدنی است.
وی ادامه داد: بررسی آمار نشر کشور از ابتدای سال جاری، نشان میدهد بیش از ۱۰۲ هزار عنوان کتاب در کشور منتشرشده است. نزدیک به ۷۰ هزار عنوان این کتابها بهعنوان چاپ نخست در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبتشده و انتظار میرود با این تعداد اتفاقی را شاهد باشیم اما بیتردید مختصری از این تعداد قابلتأمل است و میتوان ظرفیت عظیم سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و بهواسطه اتصال با جامعه دانشگاهی مصروف کارهای جدید، فاخر و جریانساز شود.
رمضانی بابیان اینکه کتابهای بسیاری از ناشران دولتی و خصوصی قابلیت تکرار در قالب فعالیتهای جهاددانشگاهی را دارد؛ اضافه کرد: میتوان تقدم را در موضوعات دیگری برای جهاد رقم زد چراکه بسیاری از گرهگشاییها در امور کشور از سوی جهاددانشگاهی رقم خورده، این جریان در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی نیز قابل تکرار است.
وی افزود: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به انجام کاری -ازجمله تولید دائرهالمعارفها -دست بزنند که دیگران بهویژه ناشران بخش خصوصی توانایی انجام آن را ندارند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره ظرفیت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در ورود به حوزه علم ادامه داد: شایسته است جهاددانشگاهی بهعنوان نهاد در ارتباط و تعامل با دانشگاه به حوزه علم توجه ویژه داشته باشد. بسیاری از استادان دانشگاه برای اهداف مختلف، چه شوق و اشتیاق شخصی یا طی مراتب ارتقاء علمی به چاپ کتاب در بیرون از دانشگاه اقدام میکنند؛ بنابراین چهبهتر که از این ظرفیت استفاده شود و با سیاستگذاری سازمان انتشارات جهاددانشگاهی پیش برود و این سازمان از یک ناشر نشسته به ناشر ایستاده، مطالبه گر و سیاستگذار تبدیل شود.
رمضانی افزود: نشر کشور در برخی حوزهها به پیشرانهایی ازجمله فناوری نیاز دارد تا ارتقاء پیدا کند. به نظر میرسد در این زمینه باید الگوهایی بسازیم؛ ازجمله نمایشگاه مجازی کتاب و یا تولید کتابهای الکترونیکی که زمینه حذف انبار را فراهم میکند. سازمان انتشارات جهاددانشگاهی میتواند در این حوزه پیشتر باشد.
وی با اشاره به اقدام سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در انتشار مجموعه «روایت پیشرفت» گفت: خوشحالم این حرکت که ازجمله نیازهای کشور است، در سازمان جهاددانشگاهی پیگیری میشود. مهم است روایت خودمان را در مقابل جنگ روایتها، قرائت کنیم؛ البته نیازمند رعایت ظرافتهایی است، بنابراین فکر میکنم ناشران فعال در این حوزه با همفکری دستورنامههایی در این حوزه تدوین کنند تا جای اشکالگیری از متون وجود نداشته باشد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر توجه به ترویج کتابخوانی بیان کرد: برای کتابهای سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، مسئله ترویج جدی گرفته شود.
رمضانی همچنین به مسئولان سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تاکید کرد به اعلام وصول کتابهای سازمان برای ثبت در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران، مشارکت در جشنوارههای مختلف و دریافت کاغذ توجه کنند.
جهاددانشگاهی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دانشگاهها پیشتاز است
دکتر حامد اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی هم ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این انتشارات عنوان کرد: در زمینه تولید محتوا امسال به مرز ۱۱ هزار عنوان نزدیک شدهایم و در شعب رکورد زدیم و تقریباً به هدف قطببندی که داشتیم رسیدهایم و میدانیم اولویتهای انتشاراتی شعب جهاددانشگاهی چه چیزی است.
وی افزود: در زمینههای ترویجی کتاب و فرهنگ مکتوب فعالیتهای متنوعی در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و شعب آن در حال انجام است و این امر مجموعه ما را به یکی از مهمترین نهادهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی در دانشگاهها تبدیل کرده است.
به گفته او جشنوارههای ملی پایاننامه و کتاب سال دانشجویی، مسابقات ملی پایاننامه و کتاب سهدقیقهای، طرح ملی فصل سخن، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نشر، سلسله همایشهای بررسی و نقد آثار اندیشمندان معاصر ایران و انتشار فصلنامه نوشتار فرهنگ از مهمترین برنامههای فرهنگی و ترویجی این سازمان و شعب آن است که چنین حجمی از فعالیتهای مربوط به حوزه فرهنگ مکتوب را نمیتوان در دیگر مجموعهها دید.
رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ضمن تاکید تعامل و همافزایی خوب شعب و مرکز انتشارات جهاددانشگاهی، عنوان کرد: آنچه مسلم است این است که باید در کنار کمیت باید کیفیت را جدی بگیریم، در همین راستا بحث ارزیابی شعب را از سال گذشته بهصورت جدی شروع کردیم و ادامه دارد و گزارش خوبی هم از وضعیت واحدهای ما در حوزه فعالیتیشان تهیهشده است.
اکبرزاده با اشاره به شروع به کار برند «شانزده» و تغییر نام کتابفروشی جهاددانشگاهی به همین نام از سال گذشته را از فعالیتهای اقتصادی ویژه انتشارات جهاددانشگاهی در سال گذشته خواند و اضافه کرد: یک فروشگاه اینترنتی بسیار خوب باقابلیتهای بالا هم ایجاد کردیم که از نیمههای سال ۱۴۰۰ به ثمر رسیده و از اتفاقات خوب این حوزه بود.
وی افزود: در حوزه توزیع هم همکاریها بسیار جدی شده است و تعداد قابلتوجهی از شعب ما الان همکاری کامل با ما دارند و تمامی آثارشان در تهران توزیع میشود. در حوزه زیرساختی هم علاوه بر فروشگاه، سایت فروش هم فعالیت دارد و سایت جدید هم امروز رونمایی میشود.
دکتر اکبرزاده در ادامه گفت: از سال گذشته استفاده از ظرفیت نشر الکترونیک را هم در جدی دنبال کردیم و امسال به ثمر نشست و امسال با تاخیر اولین کتاب صوتی مجموعه انتشارات جهاددانشگاهی را رونمایی کردیم؛ دومین کتاب هم آماده رونمایی است.
رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در خصوص برنامههای پیش روی این سازمان در سال آینده هم عنوان کرد: مسئله اول ما بحث کیفیت است و باید در کیفیت تولید آثار و فعالیتهای ترویجی که انجام میدهیم، بازبینی داشته باشیم. همچنین توجه به فعالیتهای فرهنگی و ترویجی را در دستور کار قرار دهیم. همچنین اولویتهای موضوعی انتشارات را با هماهنگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اعلام و بر اساس آن تولید محتوا خواهیم کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: عمدتاً کارهایی که جهاددانشگاهی تولید میکند، متون علمی و دانشگاهی است اما در زمینه تولید متون فرهنگی هم باید جدیتر وارد شویم که در خود مجموعه ستاد سازمان و در بحث تاریخ شفاهی جهاددانشگاهی شروعشده است را در حوزههای دیگر پیش ببریم.
اکبرزاده در پایان گفت: با همکاری و همراهی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اساسنامه سازمان انتشارات تغییرات اساسی خواهد داشت حتی نام آن تغییر خواهد کرد و کارها رنگ و بوی فرهنگی بیشتری خواهد گرفت.
در پایان این گردهمایی ضمن رونمایی از پایگاه اطلاعرسانی جدید سازمان انتشارات جهاددانشگاهی از شعب دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان بهعنوان شعب برگزیده و سازمانهای جهاددانشگاهی واحد استانهای کردستان، زنجان و البرز بهعنوان شعب شایسته تقدیر، تجلیل شد.
نظر شما :