پروفسور جلالی در نشست آینده مشاغل و مشاغل آینده جهاددانشگاهی مطرح کرد:
توسعه دنیای مجازی و متاورس به اندازه دنیای فیزیکی و واقعی اهمیت دارد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، پروفسور علی اکبر جلالی در این نشست مجازی با اشاره به اینکه اهمیت توسعه دنیای مجازی و متاورس به اندازه دنیای فیزیکی و واقعی اهمیت دارد از جامعه علمی و دانشگاهی و همچنین جهاددانشگاهی خواست، قوانین و بسترهای حقوقی لازم را برای این فضا فراهم نماید.
پروفسور جلالی که خود مبدع نظریه عصر مجازی و توسعه فضای سه بعدی در سال 1993است در این نشست با اشاره به اینکه در عصر سه بعدی و توسعه فضای مجازی و متاورس باید دنبال مشاغل جدید باشیم گفت: این عصر با میلیون ها شغل با آنچه ما در زندگی ساده خود با آن مواجه هستیم خیلی تفاوت دارد؛ مشاغل عصر مجازی مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده – که ترکیب جدیدی را موجب شده اند- در حال گسترش است و شرکت های بزرگ فناوری مثل مایکروسافت، فیسبوک و ... بر روی مشاغل مبتنی بر متاورس و فضای مجازی سرمایه گذاری می کنند.
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بستر هزاران شغل جدید
این استاد برجسته ایرانی که از آمریکا با مخاطبان ایرانی خود سخن می گفت تصریح کرد: واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بستر هزاران شغل جدید و بستری برای ورود شرکت های دانش بنیان و فناور است و باید دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری ایران به آن ها بپردازند.
وی با تاکید براینکه در مجلس شورای اسلامی کمیته ای باید برای پرداختن به توسعه دنیای مجازی و متاورس شکل بگیرد گفت: اهمیت فضای مجازی و متاورس باید از سوی همه بخش های تصمیم گیری مثل مجلس شورای اسلامی جدی گرفته شود و زیرساخت های فناوری، فنی، قانوین، پهنای باند اینترنتی و ... فراهم شود.
پدر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با تاکید بر اینکه شرکت های بزرگ فناور دنیا در حال حاضر میلیاردها دلار روی فضای مجازی و متاورس سرمایه گذاری کرده اند و ضرورت دارد جهاددانشگاهی با توان خود و همکاری شرکت های دانش بنیان و فناور به بخش های مختلف این حوزه ورود کند و کارها را پیش ببرد.
درآمد یک شرکت فناور دنیا بیش از همه درآمد کشورمان
وی با اشاره به اینکه میزان درآمد و ثروت هر کدام از شرکت فناور دنیا که اغلب آن ها توسط کشورهای آمریکا، چین، روسیه و ... مدیریت می شوند بیش از درآمد و ثروت کشور ما در بخش های مختلف از جمله نفت و گاز است و ما به دلیل بی توجهی به دنیای مجازی و فناوری و ... از درآمدهای سرشار این حوزه بی بهره هستیم.
این استاد برجسته حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان با تصریح اینکه مشاغل جدید دیگر مانند مشاغل گذشته نیستند تصریح کرد: زندگی سنتی انسانها عوض شده و بر اساس مفاهیمی مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، متاورس و ... طراحیشده است. برای مثال تکنولوژی جدیدی مانند اتومبیلهای خودران سبب شده تا همه چیز مرتبط با آن عوض شود و تغییر کند. رستورانها و هتلهای بین راهی تعطیل شده اند و در واقع این فناوریها زندگیها را تغییر داده اند.
وی با اشاره به ضعف کشور در تطابق با فناوریهای نو و جدید گفت: متاسفانه ما پتانسیل فنی استفاده و راهاندازی این تکنولوژیها را فراهم نکردیم .کارگاه و تعمیرکار این فناوریها در کشور ما وجود ندارد.
وی به تلاش های محدود در این حوزه اشاره کرد و گفت: در موارد معدودی ما توانستیم به سختی پرینتر سه بعدی وارد کشور کنیم و با برگزاری دورهها افراد فنی متخصص در این زمینه را تربیت کنیم. این افراد هم اکنون انجمن پرینتر ایران را تشکیل داده اند.
وی ادامه داد: در دنیای امروز همه چیز دیجیتال شده است. تکنولوژی هایی بر پایه وی آر (vr) و ای آر (ar)توسعه یافته و همه اشیا با اکوسیستم مخابراتی ، متاورس ، سنسور ها، لینکها، ابزار ها، تحلیل داده به هم مرتبط شده اند. همه این ها در کنار هم مفهوم اینترنت اشیا را معنا میکنند.
وی اضافه کرد: دنیا در حال تغییر است و پرینتر سه بعدی و فضای سه بعدی که این ابزار ایجاد میکند نمونه ای از آن است. گیم و بازیهای رایانه ای کار ایجاد می کنند. دنیا تحت تاثیر نرم افزارها، تبلیغات، سخت افزارهایی مانند متاورس و حتی عینکهای سه بعدی تغییر کرده است. حتی شرکتهایی مانند سامسونگ و سندباکس نیز به سمت متاورس رفته اند و دنیای جدیدی در حال به وجود آمدن است.
وی در پایان با تاکید بر نقش نهادهای علمی مانند جهاددانشگاهی گفت: ما در آینده دوقلویی دیجیتال خواهیم داشت و ادغام زندگی فیزیکی در مجازی قطع است.اگر مسئولیت اینترنت به دانشگاهها و نهادهایی مانند جهاددانشگاهی سپرده شود دنیای مجازی به سادگی توسط آنها اداره خواهد شد. باید زندگی در دنیای جدید و چالش های مثبت و منفی آن بررسی و تحلیل شود و در کنار آنها باید تلاش کرد تا تغییر و به روز رسانی بر اساس سرعت پیشرفت دنیا در چارچوب ارزشهای ما انجام شود.
دکتر علی اکبر جلالی در این نشست مهم با اشاره به عصر مجازی و چالش ها و فرصت های آن و مشاغل فضای مجازی را را بررسی کرد.
وی گفت : عصر مجازی و متاورس مانند سایر اشکال فناوری به دلیل پتانسیل تغییر روش خرید، تجارت، ملاقات، لذت بردن از سرگرمی، بازی، کسب درآمد، تجارت در بازار و غیره با برنامه ها و اهداف خوب و بد عرضه می شود.
وی افزود: کل عصر مجازی و متاورس می تواند کل فرهنگ جهان و به تبع آن مشاغل موجود را به طور کلی بازآفرینی کند؛ چرا که تغییرات در بحث اختراعات و نوآوری ها بسیار سریع است، تغییر سریع فرصت های بزرگی را به منصه ظهور می رساند و اشتغال یکی از مهمترین دغدغه ها در زمان تغییرات سریع فناوری های مدرن می باشد.
جهاددانشگاهی به دنبال تربیت دانش آموختگان متناسب با نیاز آتی کشور است
به گزارش بازارکار معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه برجسته پروفسور علی اکبر جلالی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور گفت: پروفسور علی اکبر جلالی به عنوان پدر فناوری اطلاعات ایران حق بزرگی بر جامعه ما دارند و ما خوشحالیم که در یکی از نشست های علمی و تخصصی آینده مشاغل و مشاغل آینده در خدمت این استاد بزرگ هستیم.
دکتر محمد صادق بیجندی به اهمیت موضوع آینده مشاغل و مشاغل آینده اشاره کرد و گفت: توسعه فناوری اطلاعات و توسعه فناوری موجب شده به نیاز به آینده مشاغل و مشاغل آینده به شدت احساس شود و از این رو مراکز آموزش عالی و مراکز مهارتی باید برنامه ویژه برای بحث آینده مشاغل و مشاغل آینده داشته باشند.
وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای و دانش بنیان به دنبال تحقق اهداف آموزش عالیه نظام آموزش عالی کشور برای تربیت دانش آموختگان و دانشجویانی است که بتوانند خود را با توسعه مشاغل و فناوری های جدید و نیازهای آتی کشور و کشورهای توسعه یافته وفق دهند.
نظریه "عصر مجازی" به عنوان چهارمین موج توسط پروفسور جلالی مطرح شد
گفتنی است نظریه "عصر مجازی" به عنوان چهارمین موج تغییر جوامع و تاریخ بشر بعد از سه عصر کشاورزی، عصر صنعت و عصر اطلاعات برای اولین بار در جهان در سال ۱۳۷۲ توسط دکتر علی اکبر جلالی مطرح شد. نامبرده در آن زمان نظریه خود را در سمینارها و کنفرانس های بین المللی در دانشگاه های مختلف آمریکا، انگلستان، مالزی، کره جنوبی، استرلیا، هند و در ایران تشریح نمود که مورد توجه قرار گرفت. آقای تافلر نظریه موج سوم عصر ارتباطات را مطرح کرده است و دکتر جلالی موج چهارم، عصر مجازی را در زمانی که هنوز فضای مجازی به عنوان یک واژگان در سطح جهان ناشناخته بود و کسی باور نداشت که فضای مجازی در مدت کوتاه می تواند زندگی مردم را دگرگون کند را مطرح کرد و از آن دفاع نمود.
نظر شما :