به همت جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛

کرسی آزاد اندیشی «مهاجرت نخبگان حوزه سلامت» برگزار شد

۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۴ کد : ۴۰۷۵۳ فرهنگی
کرسی آزاد اندیشی با موضوع «مهاجرت نخبگان و دانش آموختگان حوزه سلامت» توسط سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری مرکز ملی گفت و گو، مناظره و آزاد اندیشی دانشجویان ایران با حضور استادان، دانشجویان و علاقه مندان این عرصه برگزار شد.
کرسی آزاد اندیشی «مهاجرت نخبگان حوزه سلامت» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در این نشست که با هدف نقد و نظر در مورد مهاجرت نخبگان و دانش‌آموختگان حوزه سلامت به‌ویژه در سال‌های اخیر برگزار شد ابتدا دکتر بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران با ارایه آمار و ارقام مربوط به مهاجرت نخبگان در سراسر دنیا به تشریح مقوله مهاجرت و بازگشت نخبگان پرداخت و ضمن تایید این نکته که در سال‌های اخیر این مساله روند رو به رشدی داشته است، افزود: این مساله در جهان نیز رواج نسبی دارد و ارقام ارایه شده در ایران با واقعیت‌ها فاصله دارد و در خیلی از موارد در این زمینه سیاه نمایی نیز صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید با نگاه علمی و آکادمیک با این موضوع برخورد شده و از ارزیابی‌های شتاب زده پرهیز شود.

در ادامه جناب دکتر پیمان سلامتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مسایل و زیرساخت‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی به آسیب شناسی مسایل مربوط مهاجرت نخبگان در ایران و به ویژه در حوزه سلامت و پزشکان پرداخت و واقعیت‌های موجود را فراتر از برخی از آمارهای ارایه شده دانست.

وی با اعلام این که برداشت درست و واقع گرایانه از این موضوع و نیز تلاش برای برداشتن موانع و حمایت و جذب نخبگان در مسئولیت‌ها و مشاغل معتبر و متناسب با زمینه تحصیلی آن‌ها می‌تواند ما را در پیشگیری از تداوم این مساله به صورت زمام گسیخته کمک کند.

دکتر سید محمد علویان رییس هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران با بیان این که مهاجرت فقط مخصوص حوزه سلامت نیست، اظهار کرد: مهاجرت در سایر حوزه‌ها هم وجود دارد و در جهان در حال توسعه افراد برای این‌که بتوانند رشد داشته باشند از نظر علمی اقتصادی و... بحث مهاجرت وجود دارد این ‌یک امر طبیعی است که انسان‌ها تلاش می‌کنند در کار خود پیشرفت کنند و جاذبه‌ای که در کشورهای پیشرفته وجود دارد باعث شده بحث مهاجرت اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به این‌که اطلاعات دقیقی برای اعلام عدد مهاجرت وجود ندارد، گفت: اطلاعات دقیق در مورد مهاجرت وجود ندارد ولی یکی از ایندکس‌هایی که می‌شود استناد کرد افرادی هستند که برای گرفتن تایید عملکرد به‌نظام پزشکی مراجعه می‌کنند و کارکرد از نظر اخلاقی در قبل از سال 1398 زیر 2 هزار نفر بوده که در سال 1399 و 1400 این افزایش چشم‌گیر داشته و در 9 ماهه اخیر این عدد بیش از 2 هزار و 500 بوده که معمولا این افراد به قصد مهاجرت این نامه را می‌گیرند البته همه این نامه‌ها منجر به مهاجرت واقعی نمی‌شود و البته تمامی کشورها این نامه تایید را نمی‌خواهند.

علویان ادامه داد: از جمله مهاجرت‌ها و افرادی که به امریکا می‌روند عمدتا افرادی هستند که پزشک عمومی متخصص یا محقق هستند و کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس بیشتر پرستارها و ماماها را جذب می‌کنند و کمتر پزشکان متخصص به این کشورها مهاجرت می‌کنند. البته ممکن است به‌صورت پروازی و پاره‌وقت خدماتی را در این کشورها ارایه کنند که این مهاجرت محسوب نمی‌شود. استفاده از پتانسیل کشور در بحث بین‌الملل که ارزشمند هم هست در بحث کشورهای اروپایی هم متفاوت است برخی کشورهای اروپایی با کمبود پزشک عمومی و ماما روبرو هستند که جذب این افراد را دارند.

در ادامه دکتر افشین منتخب عضو هیات‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به این که در اکثر کشورهای دنیا مهاجرت وجود دارد، اظهار کرد: قلب تپنده دانشگاه دانشجو است و زمانی که دانشجو ضعیف می‌شود دانشگاه ضربه می‌خورد من یک رکود و بی‌انگیزگی در دانشجویان احساس می‌کنم شاید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما درگیری با کمیت است تا کیفیت.

دکتر رضا صادقیان استادیار بالینی دانشگاه پزشکی cusm با بیان این که با توجه به این‌که امکانات اینترنتی و شبکه‌های مجازی وجود دارد در حال حاضر مردم ارتباطاتشان بیشتر شده است.  

استادیار بالینی دانشگاه پزشکی cusm در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه تحصیلات در خارج از کشور بالا هست و افراد با چالش‌هایی مواجه هستند از جمله چیزهایی که وجود دارد تفاوت فرهنگ است و باید برای موفقیت خود را با فرهنگ آن کشور وفق داد و نکته مهم بعدی این است که فرد در چه سنی از ایران خارج می‌شود هرچه سن بالاتر باشد علایق و وابستگی به کشور بیشتر است و تطبیق دادن با یک کشور جدید مشکل خواهد شد.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :