در نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده مطرح شد:
توجه به هوش مصنوعی و میان رشته ای در حوزه رسانه اجتناب ناپذیر است
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر طاهره ایوبی پژوهشگر و دکتری مدیریت رسانه در بیست و هشتمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده جهاددانشگاهی با با موضوع رسانه برگزار شد فرصت ها و چالش های فراروی حوزه رسانه و ارتباطات را مورد بحث و بررسی قرار داد و بر آمادگی فعالان و دست اندرکاران امور رسانه ارتباطات برای مواجه شدن با تحولات این حوزه بویژه استفاده از هوش مصنوعی و پرداختن به حوزه میان رشته ای در بحث رسانه تاکید کرد.
وی درباره این که چه تعداد رشته و شغل در حوزه رسانه دچار افت یا تحول خواهند شد اظهار کرد: چون تکنولوژی به کمک رسانه می آید و استفاده از آن آسان می شود، مشاغل اداری ، مشاغل مربوط به تولید محتوا و مشاغل نظارتی بخشی از مشاغلی هستند که به علت توانایی هوش مصنوعی برای جایگزینی انسان حذف خواهند شد. این فرایند حذف شدن به تدریج انجام خواهد شد. فضای فیزیکی معنای خود را از دست خواهد داد و تجهیزات فنی کوچکتر می شوند و ساختار مدیریتی به سمت مدیریت تخت پیش خواهد رفت یعنی ساختار مدیریتی فعلی با روابط مجازی جایگزین خواهد شد.
این پژوهشگر ادامه داد: مهمترین نکته در این زمینه تفکر خلاق و خارج از چارچوب است. ما به رسانه ها با توجه به قدرتی که برایشان در نظر گرفته ایم اعتماد زیادی داریم. شاید وقت آن است که رسانه های شخصی را نیز بپذیریم. این فرایند بر تکنولوژی منطبق است؛ مشکل ما این است که ما تمرکز زیادی روی رسانه ها داریم.
وی با اشاره به تفکر میان رشته ای گفت: در گذشته نیز افرادی به عنوان حکیم شناخته می شدند که به علوم مختلف تسلط داشتند. با گذشت زمان و تخصصی شدن رشته ها این پدیده کمرنگ تر شد و نتیجه دید تخصصی فناوری های نو بود. اما در بحث های اجتماعی برای تاثیر گذار بودن بر جامعه باید تا حدی دید میان رشته ای داشت. روانشناسی شخصی یکی از همین مثال ها برای دید میان رشته ای است که در دوره های قبلی انقلاب صنعتی دیده می شد.
دکتر ایوبی بر لزوم به روزرسانی سرفصل های آموزشی رشته هایی مانند ارتباطات در دانشگاه هایی مانند علامه و تهران و ... تاکید و اضافه کرد: هر رشته ای مباحث پایه دارد که باید تدریس شود. این که مدیریت رسانه به عنوان رشته ای جدید تعریف شده اتفاق جدیدی است که مبانی مدیریتی را با رسانه ترکیب کرده و موجب شده تا این رشته گستره جدیدی را شامل شود. سرفصل های این رشته به مرور به سمت بازرگانی و تبلیغات می رود . هزینه ها و زندگی روزمره ایجاب می کند تا فرد به سمت مهارت محوری حرکت کند تا بتواند درآمدزایی کند. لذا آموزش دانشگاهی باید به این سمت حرکت کند. البته دانشجویان و دانش آموزان عصر جدید در مسائل دیجیتال و تکنولوژی های نو از نسل قبلی جلوتر هستند.
به گزارش نشریه بازر کار، وی در پایان ضمن توصیه به دانش آموختگان این رشته گفت: توصیه من به فارغ التحصیلان و دانش آموختگان رشته های حوزه رسانه این است که خود را محدود به آموزه های دانشگاهی نکنند مهارت های لازم برای زندگی و کار بهتر را کسب کنند. همچنین با تکنولوژی همراه شوند و از آن استفاده کنند. شناخت بیشتر می تواند تاثیر بر مخاطب را بیشتر کند و این هدف نهایی رسانه است.
گفتنی است، مشروح این نشست تخصصی در شماره های آتی بازارکار منتشر می شود.
نظر شما :