دومین رویداد بزرگداشت سردار سلیمانی آغاز شد/تبدیل تهدید تحریم کشور به فرصت مصداق بارز کلام حاج قاسم
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دومین رویداد ملی–دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور آیتالله کاظم صدیقی امامجمعه موقت تهران، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، سردار حسن حسنزاده فرمانده سپاه استان تهران و دکتر جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی امروز 13 دیماه از سوی مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایتفقیه و انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
حاج قاسم در همه خطرها در خط مقدم بود
آیتالله کاظم صدیقی امامجمعه موقت تهران، در دومین رویداد ملی - دانشجویی بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: شهید سلیمانی دلسوز مظلومان و اهل قول و عمل خوب بود. او هم عاشق بود و هم معشوق. هم دلبر و دلداده، هم فرمانده و هم سرباز و در عین حال شجاع و عاطفی بود. او هم مردمی بود و هم الهی.
وی افزود: آیت الله بهجت یک عارف و واصلی بود که میفرمود"سعی کنید حرمی زندگی کنید." اگر حرمی زندگی نکنید، خدایی ناکرده حرامی میشوید. حاج قاسم همیشه حرمی بود و در حرم زندگی میکرد.
امامجمعه موقت تهران با بیان این که شهید سلیمانی در دلهای ماست و دارد ما را اداره میکند، گفت: امیرالمؤمنین به مالک اشتر میگوید که تو مال یک گروه نیستی. خداوند، خدای همه است. همه را دوست بدارید.
آیت الله صدیقی ادامه داد: سراغ آدمهایی که گرفتاری اخلاقی دارند، بروید و آنها را طرد نکنید. نسبت به همه خوشبین باشید و ظرفیتتان را بالا ببرید. برای همه برکت داشته باشید. این رمز موفقیت شهید حاج قاسم سلیمانی است.
وی افزود: خون شهید نمیخشکد چرا که روح و حق است. همه کارها را دل انجام میدهد. فکر و علم چراغ است. آنچه آدم را میبرد، دل و ایمان است. اگر خداوند در دل قرار بگیرد، نور خداوند خارج و خاموش نمیشود. حاج قاسم در همه خطرها در خط مقدم بود. او فرمانده ستادی نبود. زمانی که فردی به او نامه نوشت و گفت که نامزد ریاست جمهوری شوید. در پاسخ به او با تشکر از میگوید که از من بهترها زیاد هستند، اما من سرباز صفر هستم. اجازه دهید من پستم را ترک نکنم چرا که من سرباز ملتم. ملتی که امام خمینی میخواست جانش را فدای آنها کند.
تبدیل تهدید تحریم به فرصت در کشور مصادق بارز کلام سردار سلیمانی است
در این مراسم دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی طی سخنانی با اشاره به کلام سردار شهید سلیمانی که میگفت فرصتی که در تهدید وجود دارد، در خود فرصتها وجود ندارد به شرطی که نترسیم، نترسانیم و نترسید، اظهار کرد: اگر یک مرور کوتاه به قبل از انقلاب داشته باشیم میبینیم که غربیها با علم و فناوری به اقتدار اقتصادی و نظامی رسیدند و متوجه شدند که با توجه به اهمیت علم و فناوری باید سعی کنند که دیگر کشورها به این موضوع دست پیدا نکنند.
دکتر طیبی ادامه داد: غربیها برای دستیابی به اهداف خود به شدت در زمینه عدم خودباوری ملتها تلاش کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی و نفس مسیحایی امام خودباوری در ملت ایران ایجاد شد و انقلاب اسلامی خارج از دو قطب شرقی و غربی به پیروزی رسید و حرفهای جدیدی برای دنیا و آخرت مردم داشت.
رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی ملت ایران در برابر غرب و شرق کشور تحریم شد که این تحریمها یا همان تهدید، فرصتی خوبی بود برای این که بتوانیم بسیاری از وابستگیهای خود را رفع کنیم.
وی افزود: با تشکیل جهاددانشگاهی در سال ۵۹ و انجام کارهای زیاد علمی و فناروانه و فرهنگی که توسط این نهاد انجام شد و با گذشت بیش از چهل سال از این مساله و مرور فعالیتهای علمی و فناورانه فراوانی که از سوی این نهاد انجام شد نشان دهنده عمل به کلام سردار شهید سلیمانی است. این باور بچه مسلمان و انقلابی بود که با تلفیق علم، ایمان و عمل میتوانند کارهای بزرگی انجام دهند و این کارها انجام شد و نترسیدند.
دکتر طیبی با اشاره به ذکر مثالهایی از فعالیتهای تاثیرگذار جهاددانشگاهی گفت: دستیابی به فناوری متههای حفاری و سیستم رانش واگنهای مترو از جمله دستاوردهای جهاددانشگاهی است که مروز در بسیاری از زمینهها حرفهای فراوانی برای گفتن دارد.
رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: مشکلات ما حل نمیشود مگر این که بتوانیم به سخنان حاج قاسم سلیمانی عمل کنیم. در یک دوره ده ساله میتوانیم به خواستههای خود برسیم. توقع داریم در دولت آقای رییسی کارهایی که انجام میشود در مجموعههایی مانند جهاددانشگاهی که رهبر انقلاب مستقم آن را تأیید و تشویق میکرد، مورد حمایت قرار گیرد.
وی بیان کرد: هیچ مشکلی نداریم و کشور میتواند در یک برنامه 10 ساله و دو برنامه 5 ساله به بسیاری از خواستههای خودش برسد و به یک اقتصاد شکوفایی برسیم که در عین رعایت عدالت و اخلاق دنیا و آخریت مردم در این حکومت آباد شود.
مکتب حاج قاسم مکتب انقلاب و منطبق با مکتب امام و رهبری
سردار حسنزاده در ادامه مراسم اظهار کرد: در خصوص سردار سلیمانی و مکتب حاج قاسم و ابعاد مختلف شخصیتی وی صحبتهای زیادی وجود دارد و مطالب زیادی مطرح شده است.
وی افزود: اما بنده از این منظر وارد میشوم که چه ابعادی از ابعاد شخصیتی حاج قاسم برتری دارد که امروز او را به شخصیتی تبدیل کرده که رهبری آن را یک راه و یک مکتب میداند؟
سردار حسنزاده ادامه داد: بسیاری از فرماندهان دیگری هم در این مکتب دارای تجربیات و موفقیتهای قابل توجهی بودن و هستند اما آنچه مهم است شخصیت ذوابعاد و جامع الاطراف حاج قاسم است که توانست بسیاری از نظریهها را که به آن چندان پرداخته نمیشود در صحنه عمل به منصه ظهور برساند.
وی تصریح کرد: مکتب حاج قاسم مکتب انقلاب و منطبق با مکتب امام و رهبری و مکتب عاشورا و سیدالشهدا است و یکی از دلایل توجه به این مکتب این بود که حاج قاسم مکتب عاشورا را عملیاتی کرد و به ثمر رساند و نتیجه مثبت آن را به همه نشان داد.
سردار حسنزاده افزود: در رابطه با شخصیت حاج قاسم سه محور مورد توجه است که مبنای اصلی مکتب حاج قاسم و به اوج رسیدن او در منطقه است و این ۳ محور پرداختن حاج قاسم به رابطه خود با خدا، رابطه خود با ولایت و امامت و همچنین رابطه خود با مردم است.
وی تا کید کرد: امروز بسیار مهم است که همانند حاجقاسم به مسئولان فرمول دهیم.
سردار حسنزاده ادامه داد: یک عده از حاج قاسم به عنوان ژنرال برجسته نظامی، یک عده آن را به عنوان انسانی رئوف و عاطفی، یک یک شخصیت ولایت مدارو ژئوپولتیک یاد میکنند. وی را یک شخصیت ژئوپلتیک زیرا وی هم راهبرد را میگوید و هم طرح عملیاتی را بیان میکند. و این نشان میدهد حاج قاسم مجموعهای از این مؤلفهها را در خود جمع کرده است.
وی اظهار کرد: نگاه بلند و فراگیر حاج قاسم با این ۳ محور به دست میآید. اگر این ۳ رابطه اصلاح شود و سنجش کنیم و خود را در آن سطح نگه داریم مکتب حاج قاسم بیش از این توسعه پیدا میکند. فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) استان تهران، بیان کرد: یعنی مکتب و نگاه حاج قاسم دارای فرمولهایی مختلفی است که یکی از این فرمولها این است که میگوید فرصتهایی که در بحرانها وجود دارد در خود آن فرصتها نیست. فرمول دیگر این است که میگوید نترسید، نترسیم و نترسانید. حاج قاسم به این فرمول عمل میکرد. فرمول دیگر حاج قاسم این بود که میگفت ما برای این میادین باید قدرت ریسک را بالا ببریم.
وی تصریح کرد: حاج قاسم در موضوعات معنوی هم فرمول داشت یکی از فرمولها این بود که میگفت شرط شهید شدن شهید بودن است. وی میگفت در انجام کارها باید به بلوغی برسیم که نباید دیده شویم، آن که باید ببیند میبیند. حاج قاسم صاحب نظر بود و راهبرد عملیات و تاکتیک را همگی با هم داشت.
سردار حسنزاده با تاکید بر این که سه محور رابطه با خدا، رابطه با ولایت امامت و رابطه با مردم مبنای مکتب حاج قاسم را پایه گذاری میکند، گفت: نوشتههایی از او را میبینیم که رابطه با خدا را به خوبی نشان میدهد و در نوشتههایش با خدا، مردم، سیاسیون، مسئولان صحبت میکند.
وی اظهار کرد: حاج قاسم هیچ وقت برای نظام و انقلاب اسلامی هزینه تراشی نکرد و این به خاطر رابطه قلبی و دلی او بود. وی رابطه قلبی و دلی با ولایت و امامت داشت.
وی افزود: حاج قاسم میگفت ما برای نجات بشریت مجاهدت میکنیم و این نگاه حاج قاسم است. به خاطر نگاه بلند سردار بود که تمام افراد با هر نگاهی که بودند حاج قاسم را دوست داشتند و این سه محور مبنای مکتب حاج قاسم بود.
سردار سلیمانی از مصادیق آیه ۲۳ سوره احزاب است
دکتر جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در این مراسم اظهار کرد: گرامیداشت یاد سردار به اندازهای ارزشمند است که میتوان هفتهها برایش وقت گذاشت. من از سازمان دانشجویان و مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایتفقیه و انقلاب اسلامی که هفتههاست برای برگزاری این رویداد تلاش میکنند تشکر میکنم.
وی افزود: سردار سلیمانی یکی از مصادیق آیه ۲۳ سوره احزاب است که میفرماید" مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا " (در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستادهاند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.)
دکتر رحیمیان ادامه داد: سردار دلها حاج قاسم سلیمانی سرداری بود که هم انتظار کشید و هم بر عهد خود ماند تا به شهادت رسید.
وی بیان کرد: برای شناخت یک شخصیت، افرادی این توفیق نصیبشان میشود که با وی زندگی کردهاند و آن شخصیت را از نزدیک میشناسند و دیگران نیز از آثار مکتوب باقیمانده از آن شخص میتوانند به جهان بینی فرد پی ببرند.
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: بیش از ۵۰ تا ۶۰ عنوان کتاب در رابطه با شهید سلیمانی نوشته شده است؛ اما کتاب" از چیزی نمیترسیدم "که نوشته خود شهید است و وصیتنامه ارزشمند ایشان معرف و نمایانگر شخصیت فردی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی سردار سلیمانی است. همچنین وصیتنامه ایشان میتواند برای کسانی که میخواهند با سردار سلیمانی آشنا شوند مفید باشد.
نگاه سلیمانی نگاهی جزئی و تجزیه کننده جامعه نبود
در ادامه این مراسم، ابراهیم متقی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران طی سخنانی اظهار کرد: قدرت علیرغم دارا بودن زمینه ذهنی و ادراکی باید در ساخت اجتماعی و ساخت منطقهای بازتولید شود.
وی افزود: در دوران دفاع مقدس قدرتی باز تولید شد که ماهیت آن اجتماعی بود تفکر انقلاب اسلامی ایران که به قول فوکو اولین انقلاب پست مدرنیستی جهان است این بود که قدرت در فضای اجتماعی و در شرایط مقاومت معنا پیدا میکند.
متقی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس فهمیدیم که برای مقابله با تهدیدات باید هر روز خود را باز تعریف کرده و معادله قدرت را گسترش دهیم دنبال مبنای تفکر شهید سلیمانی برگرفته از دفاع مقدس بود.
وی بیان کرد: سردار شهید سلیمانی میدانست که دفاع و قدرت در ساخت اجتماعی بازتولید میشود نگاه سلیمانی نگاهی جزئی و تجزیه کننده جامعه نبود و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در زمان شهادت ایشان چنین فرمودند که سلیمانی در هیچ چارچوبی اهل مماشات نبود.
متقی اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی مقاومت را اجتماعی کرد چراکه مقابله با تهدید را در جامعه میدانست کاری که سلیمانی کرد این بود که نیروهای اجتماعی پراکنده را به یک قدرت اجتماعی تبدیل کرد و در این زمینه نقش یک عدسی همگرا را بهخوبی ایفا کرد.
حاج قاسم معمار نظم نوین امنیتی در منطقه است
در ادامه دکتر علیرضا رضا خواه کارشناس ارشد مسائل سیاسی و روابط بینالملل و مطالعات آمریکا در این مراسم اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی در حوزه روابط بینالملل بهعنوان یک استراتژیست و کسی که دارای فهم نظامی است، مطرح بود.
وی افزود: از دو دهه پیش امنیت منطقه دچار خدشه شده بود و باعث شده بود امنیت منطقه دچار بحران شود و آمریکاییها بحثهایی با عنوان قرن جدید آمریکایی مطرح میکردند.
دکتر رضا خواه با اشاره به اینکه حاج قاسم به دنبال نظم امنیتی جدید در منطقه بود، بیان کرد: به تعبیر بنده حاج قاسم معمار نظم نوین امنیتی در منطقه بود.
کارشناس ارشد مسایل سیاسی و روابط بینالملل و مطالعات آمریکا بیان افزود: الگوی امنیت هیبریدی درونزای منطقهای یکی از وجههای حاج قاسم است.
همچنین، دکتر محمد محمودیکیا معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم در رابطه با تأثیرات مکتب شهید سلیمانی در اوضاع بینالمللی اظهار کرد: در یک تحلیل طی چهار سطح به تحلیل پدیدهها میپردازیم. سطح اول، مشاهدهپذیر علتهاست. سبک دوم، سبک علی است که علل تجربی، اقتصادی، سیاسی، فنآورانه و ... را بررسی میکند. سطح سوم، گفتمان و سطح چهارم نیز نظام اصولهاست.
وی افزود: هرچقدر که از سطح هرم به سمت قاعده آن حرکت کرده و به تحلیل پدیدهها میپردازیم، لایههای هرم عمیقتر میشود لذا در راهبردهایی که برای سطوح مختلف پیشنهاد میشود، به سمت راهبردهای درازمدت است. لذا زمانی که از تأثیر مکتب شهید سلیمانی سخن میگوییم این مسئله به موضوعی شش ماهه یا یک ساله ختم نمیشود، بلکه راهبردهای این مسئله، راهبردهای کلان مدت خواهد بود.
دکتر محمودیکیا بیان کرد: تأثیرات مکتب مقاوت شهید سلیمانی از خروج شبانه نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان آغاز شده و در ادامه به اتفاقات مختلف در سرزمینهای منطقه مقاومت میانجامد که هر کدام از این اتفاقات نمودهای مقاومت مکتب شهید سلیمانی هستند.
وی با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی دارای سطح مشاهدهپذیر در عرصه عمل است، تصریح کرد: اگر بخواهیم وارد سطح دوم تحلیل یعنی سطح علی شویم، موضوع نظم مختصات نظام بینالمللی معاصر مطرح میشود. بعد از حملات نیروهای ائتلافی به عراق به دلیل اشغال کویت، توهم آمریکاییها زیاد به طول نینجامید و اتفاقات و رویدادهای هزاره سوم تلنگر اساسی خود به سیاستمداران و سیاستگذاران آمریکایی وارد کرده و آسیبپذیر بودن رزم آمریکایی را در عرصه عمل به اثبات رساند.
معاون پژوهشی پژوهشکده امام و انقلاب با بیان اینکه سیطره هژمونیک آمریکا و نظم بینالمللی به چالش کشیده شده است، اظهار کرد: روند افول قدرت آمریکا بیش از پیش مشهود است. امروز نظام بینالمللی برای عبور از بحرانهای مختلف نیازمند بهرهگیری از راهبرد چندجانبهگرایی و منطق یکجانبهگرایی سابق کارکرد خود را در عمل از دست داده است.
وی ادامه داد: در دورهای که نظامات حاکم بر روابط بینالمللی نیازمند اتخاذ یک رویکرد چندجانبهگرایی هستند، شاهد هستیم که نقش قدرتهای پیرامونی برجستهتر میشود. مکتب شهید سلیمانی در به قدرت رساندن بازیگران جدید و کنشگری آزادانهتری که به این بازیگران جدید در عرصه بینالملل داده شد، منجر به این شد تا قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در عرصه قاعدهسازی منطقهای رشد قابل توجهی داشته باشد.
دکتر محمودیکیا تصریح کرد: در سطح گفتمان نیز امروز در یک نوع دوگانگی گفتمانی در یک رقابت گفتمانی بین گفتمان سرمایهداری و گفتمان هویتمحور مواجه هستیم. گفتمان مقاومت نتیجه یک بیداری و آگاهی نسبت به ارزشهای بنیادین جوامع است که فرهنگ مقاومت را در درون جوامع بشری ایجاد میکند تا مانع از همگونسازی شود که جریان سرمایهداری غرب به سمت آن حرکت میکند.
معاون پژوهشی پژوهشکده امام و انقلاب بیان کرد: در سطح چهارم تحلیل نیز که سطح اسطوره است، اسطوره مهمترین سازه معنایی است که بین کارگزاران انسانی شکل میگیرد. بحث اسطورهها به واسطه بازتولید دائمی که از ویژگیهای جامعه انسانی نظام کارکردی خود را ارائه میدهد بسیار مهم است. امروز اسطوره مقاومت از شهید سلیمانی به مثابه یک اسطوره واحد و نماینده یک جریان اصیل تفکری اسلام مبارزی یاد میکند که در عین اینکه عقلانیت را مورد توجه دارد، اشداه علی الکفار نیز است، لذا اسطورگی مقاومت مسئلهای است که در آینده نزدیک شاهد رویشها و زایشهای مبارک آن خواهیم بود.
در این مراسم، الهام عابدینی دانشجوی دوره دکتری مطالعات بریتانیا از دانشگاه تهران، محمدمهدی عروتی موفق دانشجوی دوره دکترای حقوق عمومی و حسامالدین شهرابی فراهانی دانشجوی دوره دکتری فلسفه غرب از دانشگاه تهران به ارایه مقالات خود در رابطه با سردار شهید سلیمانی پرداختند.
حسام الدین شهرابی فراهانی دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه تهران و پژوهشگر عرصه دین و عرفان اسلامی دریان مراسم اظهار کرد: در کاوش و جستجوی دانشمندانِ علوم، نظریه بر مشاهده تقدم دارد. مورخان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در تاریخ پژوهی خود میان اسناد و مدارک تاریخی تابع نظریه خود و در جستجوی تاییدی برای آن میباشند.
وی افزود: در سطح دیگری این مورخ است که به وقایع تاریخی ارج و اهمیت میدهد. مثلاً عبور قیصر از رود روبیکان درحالیکه هزاران نفر دیگر پیش. پس از وی از این رود عبور کردند را مورخ حائز اهمیت میکند. عدهای نقطه شکاف انقلاب اسلامی و آمریکا را ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و عدهای تسخیر لانه جاسوسی در بدو انقلاب میدانند؛ اما به نظر بنده و برخلاف آنچه این دو گروه میپندارند شکاف ایران و آمریکا را در بنیانها و بنیادها باید جستجو کرد. آنجا که انقلاب اسلامی در بنیان خود حرکتی برخلاف نظم جهانی مدنظر آمریکا بوده و به دنبال بدیلی برای سرمایهداری آمریکایی بوده و برخلاف آنچه فلاسفه مغرب زمین معتقد به آن هستند یعنی تحقق غایت نهایی انسان در مدرنیته به دنبال تحقق انسانی دیگر است. در ادبیات قرآنی و عرفانی ما شهید حیّ و زنده است؛ اما چه کسی شهید را زنده میکند؟ عالِم ربّانی؛ زیرا در همین ادبیات دینی و عرفانی عالم ربّانی هم حی است و هم محیی یعنی زنده کننده. نفس رحمانی امام خمینی که یک عالم ربِّانی است و از اسم محیی برخوردار است کسی مانند ابو مهدی المهندس را به درجه شهادت و زندگی میرساند و او را از توهمات ناسیونالیستی میرهاند تا با ملیت عراقی به کمک مردم مظلوم ایران در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بشتابد.
در ادامه الهام عابدینی دانشجوی دوره دکتری مطالعات بریتانیا از دانشگاه تهران بیان کرد: نخستین مواجه من با نحوه پوشش رسانههای بینالمللی به یادداشتی از وال استریت ژورنال برمیگردد که در آوریل ۲۰۱۲ منتشر شد؛ یعنی همان روزهایی که همه فکر میکردند کار دولت بشار اسد در سوریه تمام است، وال استریت ژورنال از مردی نوشت که به گفته آن، با اقدامات آمریکا در خاورمیانه مقابله میکرد. سپتامبر ۲۰۱۳، نیویورکر آن تیتر معروفش را زد: فرمانده ای در سایه.
وی افزود: در آن یادداشت آمده بود آن کسی که بهواقع در حال بازطراحی خاورمیانه و گرداننده سوریه است، سردار سلیمانی است. سال ۲۰۱۴، سالی بسیار مهم بود چرا که داعش رسماً خلافت خودخوانده خود را اعلام کرد. نام داعش زیاد در رسانهها شنیده میشد و وحشت از آن بر دنیا سایه انداخته بود. فاینشیال تایمز در یادداشتی درباره سردار سلیمانی نوشت آیا این مرد میتواند داعش را نابود کند؟ نیوزویک نوشت سردار سلیمانی ابتدا با آمریکا جنگید و حالا داعش را در هم میکوبد. فارن پالیسی هم به سردار سلیمانی لقب شوالیه تاریکی داد اما در کنار همه ادعاها و اتهام زنیها، نتوانست از نقش پررنگ و مهم ایشان در مبارزه علیه داعش ننوسید. اوایل مارس ۲۰۱۵، بیبیسی از سردار سلیمانی بهعنوان ستاره در حال ظهور یاد کرد و به نماهنگی اشاره کرد که بهتازگی از سوی جنبش نجباء عراق در ستایش نقش پررنگ سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم منتشر شده بود. آن نماهنگ در آن زمان در عراق بسیار پربازدید شد و از محبوبیت روزافزون سردار سلیمانی میان مردم عراق حکایت میکرد. سردار سلیمانی دیگر آنطور که نیویورکر نوشته بود، فرمانده در سایه نبود و علناً در میدان حضور داشت و روزبهروز میان مردم عراق و سوریه محبوبتر میشد. سردار سلیمانی در کنار همه ویژگیهای انسانی و مردمداری که بهدرستی از آنها یاد میشود، رهبر مبارزه با تروریسم بود.
همچنین محمدمهدی عروتی موفق دانشجوی دوره دکترای حقوق عمومی تصریح کرد: در دنیای امروز واژه دفاع و مفاهیم مرتبط با دفاع عمدتاً بهواسطه دوگانههایی چون زور، سلطه و یا جنگ تعریف میشوند. دفاع ملی، مفهومی است که فراتر از سرشت و روابط نظامی که هسته اصلی و سخت آن را تشکیل میدهد، به همه جنبههای زندگی اجتماعی در ابعاد ملی و فراملی قابل تسری است و شامل جنبههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، جغرافیایی، تکنولوژی حتی روانشناختی می-شود.
وی افزود: رویکرد دیپلماسی کلاسیک به مفهوم دفاع ملی با دو انگاره مشخص همراه میشود. اول آنکه، در این رویکرد، تهدیدات خارجی اصولاً جنبه نظامی داشتهاند و دوم آنکه مقابله با این تهدیدات تا اندازه زیادی به منابع داخلی قابل تصرف متکی بوده و از هرچه ارزش ملی داشت دفاع میکرد. معنا یا سطح دوم از مفهوم دفاع ملی، بهنوعی محصول توسعهیافتگی یا تکامل رویکردکلاسیک به این مفهوم است و از این رو، رویکرد یا برداشت مدرن از این مفهوم به شمار میرود. مطابق این رویکرد، تهدیدات خارجی سرشتی صرفاً نظامی ندارند و جنگها در نبردهای نظامی یا مسلحانه خلاصه نمیشوند. در آخر بهروشنی میتوان گفت که تمامی اقدامات شهید سلیمانی در دوران مسئولیتش در نیروی قدس علاوه بر اینکه نگاهی الهی حاکم بوده، دیپلماسی حقوق دفاعی دقیقی نیز مشهود است. حال ان شاءالله این مسیر با همان قوت و دقت نظر قبلی ادامه خواهد یافت.
گفتنی است، برنامههای دومین رویداد ملی – دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که امروز همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی آغاز شد، تا دهه فجر (اربعین شهادت سردار سلیمانی) ادامه دارد.
نظر شما :