انعقاد تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی هرمزگان با انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی استان
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی هرمزگان، محمد دل پسند رییس جهاددانشگاهی هرمزگان در مراسم انعقاد قرارداد تفاهم نامه همکاری با انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی استان، اظهار داشت: تعامل مستمر و ارتباط مستقیم با کارگزاران موثر خط مقدم تولید و تجارت یک دغدغه کلیدی برای مجموعه جهاد دانشگاهی بوده و هست؛ زیرا تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و حتی بازارهای هدف خاور دور و اروپا به ویژه در استان هرمزگان به عنوان یک منطقه راهبردی در جغرافیای ایران پیشینه طولانی دارد.
وی افزود: با توجه به این که اقتصاد هرمزگان با تاریخ این جغرافیا گره خورده است، فعالیت در حوزه های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی در این استان باید حلقه وصلی با حوزه اقتصاد منطقه داشته باشد.
دل پسند با بیان این که صادرکنندگان و واردکنندگان به عنوان کنشگران خط مقدم جبهه اقتصادی و تجارت بین المللی ایران هستند، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی استان هرمزگان در اجرای برنامه های راهبردی خود تلاش دارد که خدمات موثری به بخش های اقتصادی به ویژه فعالان حوزه بازرگانی و مراودات بین المللی ارایه نماید.
وی از اعلام آمادگی جهاددانشگاهی هرمزگان در زمینه بازارشناسی، بازاریابی، شناسایی بازارهای جدید، تحقیقات بازار، پژوهش در زمینه ذائقه ها و سلیقه های بازارهای هدف سخن به میان آورد و گفت: این حوزه به صورت علمی و بنیادین نیاز به مطالعه و پژوهش دارد که جهاد دانشگاهی می تواند در راستای تقویت گفتمان توسعه علمی در تبادلات و مراودات تجاری استان نقش آفرینی جدی داشته باشد.
رییس جهاددانشگاهی هرمزگان با بیان اینکه، ساختن یک نشان تجاری زمان چندانی نمی برد، افزود: بسیاری از نشان های تجاری با سرمایه گذاری های کلان متولد و به جامعه هدف معرفی می شوند و خالقان این محصولات تصور می کنند که به برند تبدیل شده اند اما در طولانی مدت نمی توانند در بازارهای داخلی و خارجی خوش بدرخشند که علت اصلی آن حفظ کیفیت مطلوب محصول است؛ این یکی از بزرگ ترین آفت ها و آسیب ها در عرصه تجاری به ویژه حوزه صادرات کشور است.
وی تصریح کرد: برندها در اغلب مناطق جهان با رعایت کیفیت مستمر محصولات موجب سودآوری می شوند؛ با توجه به اینکه کیفیت مستمر یک محصول علاوه بر زیبایی بسته بندی، در بازار هدف مورد ارزیابی قرار می گیرد، محصولی می تواند در بازارهای جهانی به تکامل چرخه عمر خود ادامه دهد که همواره با یک کیفیت مطلوب عرضه شود.
دل پسند خاطرنشان کرد: اینکه تنها به شهرت نشان تجاری توجه شود و استمرار کیفی محصول در اولویت بعدی قرار گیرد، موجب کاهش مقبولیت و محبوبیت محصولات واحدهای تجاری می شود که باید در این خصوص فرهنگسازی و گفتمان سازی کرد.
فرامرز گودرزی رییس انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان مواد غذایی استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: ساخت برند جدید ملزم به هزینه و اتلاف زمان زیادی است؛ این امر در کنار بسته بندی ضعیف در استان، موجب کاهش صادرات محصولات می شود.
وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی می تواند با توجه به پشتوانه علمی و دانشگاهی خود در این حوزه نقش آفرین باشد.
گودرزی با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان هرمزگان توسط جهاددانشگاهی گفت: در بحث مشاغل خانگی برخی از محصولات دارای کیفیت صادراتی هستند اما به دلیل عدم برندسازی، این گونه محصولات هیچگاه در چرخه صادرات قرار نخواهند گرفت.
وی بر ضرورت تحول در صادرات محصولات صنایع دستی استان تایید کرد و گفت: صادرات محصولات صنایع دستی استان بسیار ضعیف از لحاظ بروز رسانی این محصولات و بسته بدنی آنها است که ضرورت تحول و خلاقیت در عرصه دیده می شود.
گودرزی جهاددانشگاهی هرمزگان را بازویی برای حوزه تجارت به ویژه صادرات استان دانست و عنوان کرد: این مجموعه دانشگاهی می تواند در ارتقاء سطح کیفیت صادرات محصولات استان با توجه به سیاست های پیش روی این واحد دانشگاهی نقش آفرین باشد.
نظر شما :