رییس جهاددانشگاهی زنجان :
اتصال به بازار ۱۰۶۵ نفر در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی زنجان
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی زنجان ، کامران جعفری ظهر امروز (27 آذرماه) در شورای راهبری طرح ملی مشاغل خانگی با اشاره به نحوه اجرای طرح ملی مشاغل خانگی، اظهار کرد: در سال ۹۹ این طرح با تشکیل دبیرخانه و با بررسی، مطالعه و استخراج رستههای موجود، مزیتهای استان احصا و پس از آن آموزش آغاز شد.
وی با بیان این که ۱۸۰۰ نفر سهمیه تعیین شده برای استان زنجان است، افزود: ۱۵۲۵ نفر - ساعت استعدادسنجی، ۴۸۴۴ نفر - ساعت آموزش عمومی، ۳۸۴۵ نفر - ساعت آموزش تخصصی، ۹۲۹۷ نفر - ساعت مشاوره و ۱۰۶۵ نفر اتصال به بازار انجام شده است.
این مسئول ادامه داد: مذاکره با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در راستای بیمه متقاضیان و استفاده از ظرفیت صندوق کارآفرینی امید در راستای ارائه تسهیلات به پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.
جعفری با بیان این که زنجانیها اغلب مصرفکننده کالاهای تولید شده در سایر استانها هستند، تصریح کرد: برنامهریزی برای حضور متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مکانبازارهای فیزیکی و مجازی، از دیگر اقدامات انجام شده است که در این راستا شهرداری زنجان هنوز موافقت و یا مخالفت خود را برای حضور طرح در ارگ زنجان اعلام نکرده است.
رییس جهاددانشگاهی زنجان یادآور شد: با مکانبازارهای مجازی همچون دیجیکالا، پیمیشه، لندوکس و چیگل مذاکراتی انجام و مقرر شده که دیجیکالا سمینارهای آموزشی برای جذب فروشنده و نحوه فروش در زنجان برگزار کند و در صورت استقبال بالا یک انبار دریافت کالا در زنجان راهاندازی کند.
وی با بیان این که در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مشکلات زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر دستگاههای دخیل در این طرح مشارکت کافی نداشته باشند، پیشرفت کار سخت میشود ولی اگر همکاری و همدلی ادارات و دستگاهها به میزان لازم باشد، سرعت پیشرفت کار بالا میرود.
در ادامه این نشست مدیر پروژه بومی و محلی دیجیکالا با بیان اینکه روستای گوزلدره در استان زنجان سال گذشته به عنوان پایلوت این طرح در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: بر اساس گزارشهای در سال ۹۸ به ۱۲ هزار و ۲۳۰ روستا در سراسر کشور محصول توسط دیجیکالا ارسال شده بود.
افشین خاکی ادامه داد: وجود پلتفرمهایی مانند دیجیکالا سبب میشود که عدالت توزیعی ایجاد و رانت دسترسی به کالا و اطلاعات برای همه در کشور یکسان میشود و با وجود این مکانبازارهای مجازی واسطهها حذف و یا به حداقل میرسد.
وی با بیان این که در حال حاضر مردم تمایل زیادی به خرید کالاهای صنعتی دارند، افزود: برای رونق مشاغل خرد و خانگی و حتی در روستاها باید خرید کالاهای بومی و محلی فرهنگسازی شود و البته این تولیدات نیز باید استانداردسازیهایی را از قبیل بستهبندی مناسب داشته باشد.
این مسئول با بیان این که دیجیکالا متخصص فروش است، عنوان کرد: در رابطه با کالاهای بومی و محلی ۱۷۰۰ نفر پشتیبان آموزش دیدند و متاسفانه زنجان جزو استانهایی است که بین ۲۰ تا ۲۵ فروشنده دارد که با وجود تولید پوشاک و عروسک در خدابنده، محصولات کشاورزی در طارم، کفش هیدج و ماهی در ماهنشان، ظرفیت زیادی برای افزایش تعداد فروشندگان و فروش است.
مدیر پروژه بومی و محلی دیجیکالا با اشاره به همکاری با جهاددانشگاهی، اظهار کرد: انعقاد تفاهمنامه همکاری، پیگیری کارگاههای آموزشی، فعالسازیهای منطقهای، برگزاری کمپین محصولات از جمله برنامههای پیشبینی شده است که اگر تعداد کالاهای دریافتی به صورت روزانه ۲۰۰ مورد باشد، ایجاد انبار دریافت در زنجان توجیه اقتصادی خواهد یافت.
نظر شما :