در نشست هم اندیشی زنان کارآفرین در جهاد دانشگاهی تاکید شد؛

لزوم رفع نیازها و چالش‌های اشتغال و کارآفرینی بانوان کارآفرین

۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۲ کد : ۳۹۱۳۱ آموزش و کارآفرینی
در نشست هم اندیشی زنان کارآفرین که توسط معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برگزار شد، رفع نیازها و چالش های اشتغال و کارآفرینی بانوان کارآفرین مورد تاکید قرار گرفت.
لزوم رفع نیازها و چالش‌های اشتغال و کارآفرینی بانوان کارآفرین

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست هم اندیشی زنان کارآفرین با حضور دکتر محمد صادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، مهندس فرشته دست پاک رئیس کانون زنان کارآفرین، مهندس سیروس دشتی مدیرکل کارآفرینی و اشتغال و با حضور تعدادی از بانوان و فعالان کارآفرینی حوزه زنان در بخش های مختلف دوشنبه 22 آذرماه در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.
در این نشست صمیمی، موضوعات مختلف مربوط به چالش ها و مشکلات ورود زنان به حوزه کارآفرینی و اشتغال و همچنین چالش ها و مسائل قانونی کارافرینی زنان بررسی شد. همچنین بررسی زمینه های همکاری در زمینه آموزش، برندسازی، توانمندسازی، بازاریابی، مشاوره و همچنین امضای تفاهم نامه همکاری بین کانون زنان کارآفرین و معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.  

تاکید بر توسعه زیست بوم اشتغال با مشارک زنان
معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در این نشست با اشاره به اینکه توسعه زیست بوم اشتغال در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد گفت: باید تلاش کنیم در زیست بوم  اشتغال، زنان بتوانند به جایگاه بهتری از آنچه هستند دست پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه براساس اعلام دکتر دست پاک؛  نرخ مشارکت ۱۶ درصدی زنان در حوزه اقتصادی قابل قبول نیست گفت: این عدد  عدد پایینی است و ما به دنبال این هستیم با همکاری های مشترک با جامعه زنان کارآفرین این رقم را ارتقاء دهیم.
دکتر بیجندی با اشاره به ابزارهای مختلف جهاد دانشگاهی در حوزه رسانه مثل ایسنا، ایکنا و ... گفت: باید اعلام کنم در حوزه رسانه های مربوط به اشتغال و کارآفرینی، در کنار هفته‌نامه الکترونیکی بازار کار، ماهنامه بازارکار نوین نیز فعالیت می کند که ویژه حوزه استارت آپ ها و کسب و کار هاست. هفته نامه و ماهنامه بازارکار نوین در کنار هم ساختار جدید خود را شکل خواهند داد. این دو نشریه که یکی ماهانه و دیگری به صورت هفتگی منتشر می شوند، پتانسیل بالایی برای کمک به حوزه کسب و کارها دارند. از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی بازار کار ایران نیز در دست راه اندازی و بهره برداری است و همچنین از ساختار جدید این پایگاه در نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی رونمایی می شود. 

وی با اشاره به طرح های دیگر در حوزه بازارکار از جمله سامانه جابیران ادامه داد: سامانه جابیران قدیمی ترین سامانه اتصال کارجو به کارفرماست. این سامانه یک سامانه کارآفرینی ملی است و از نسخه جدید آن بزودی رونمایی می شود؛ در این سامانه اطلاعات کارفرما و کارجو در اختیار ما قرار می گیرد و ما این دو طرف (کارجو و کارفرما) را به یکدیگر متصل می کنیم. شاید جالب باشد بدانید ما در این سامانه تا بیش از ۷۰۰ هزار رزومه را ثبت کرده و روی آنها کار کرده ایم.

بیجندی ادامه داد: مورد بعدی که می تواند محفلی برای همکاری مشترک باشد، نمایشگاه جاب‌فیر(JOB FAIR  ) است. در این گونه نمایشگاه ها می توان اقدامات زیادی در حوزه کسب و کار بانوان انجام داد. ما برنامه داریم تا بتوانیم این نمایشگاه را منحصرا برای بانوان برگزار کنیم. 

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت بالای آینده مشاغل و مشاغل آینده افزود: یکی دیگر از مسائلی که ما روی آن متمرکز شده ایم، موضوع مدرسه ملی مهارت برای آینده مشاغل و مشاغل آینده است. یکی از اصلی ترین چالش های امروز، وضعیت مشاغل در آینده و مشاغلی است که در آینده به وجود خواهد آمد. نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی ما به هیچ یک از این دو مورد اهمیت کافی را نمی دهد و ما به دنبال این هستیم تا از طریق مدرسه ملی مهارت به این موضوعات بپردازیم.

بیجندی با اشاره به اجرای طرح های متعدد ملی در حوزه کارآفرینی اضافه کرد: در حوزه طرح های ملی نیز ما طرح ملی مشاغل خانگی را ابتدا در ۹ استان اجرا کردیم و نیز الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی را در  ۳۱ استان در دست اجرا داریم. 

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی بحث زیست بوم اشتغال در حوزه خدمات را در کنار اشتغال در زیست بوم تولید را مطرح نموده است گفت: این زیست بوم اشتغال همیت بالایی دارد، همچنین با دستگاه های متولی اشتغال در دولت سیزدهم در زمینه توسعه زیست بوم اشتغال همکاری خوبی را آغاز کرده ایم و نیز با نهاد های بین المللی مانند UNDP نیز در حوزه اشتغال همکاری مثبتی داریم.

بیجندی در پایان ضمن تاکید بر نقش غیرقابل انکار جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی واسط و نقطه اتصال چندین دستگاه و مردم گفت: کاری که جهاد انجام می دهد، اجرای نقش توسعه ای و دانش بنیانی است. نقش نهاد توسعه ای قرارگیری میان بخش تعاونی، دولتی، سمن‌ها و بخش خصوصی است‌. اقداماتی نظیر مطالعه، پایش، ارزیابی، مستتد سازی و پایش از جمله وظایفی است که جهاد دانشگاهی آنها را انجام می دهد. نکته قابل توجه این است که جهاد به علت وابستگی ناچیزی که به دولت دارد، به راحتی با این نهادها و سازمان‌ها ارتباط برقرار می کند.

تنها ۱۶ درصد زنان در فعالیت های اقتصادی مشارکت دارند
دکتر دستپاک رئیس کانون کارآفرینی زنان با اشاره به اینکه تنها ۱۶ درصد زنان در فعالیت های اقتصادی مشارکت دارند گفت: این درحالیست که ایران در زمینه شاخص زنان تحصیل کرده دانشگاهی جز پنج کشور اول دنیاست.    

وی با اشاره به اینکه زنان تحصیل کرده که می توانست به عنوان یک فرصت در بین کشورهای همجوار تلقی شود به دلیل عدم مشارکت اقتصادی و بیکاری دانش آموختگان زن به شکل یک تهدید در آمده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کسب و کار های بانوان در شرایط کرونا آسیب دیده اند گفت:بر اساس برخی آمار حدود یک میلیون کسب و کار مربوط به بانوان در حوزه های مختلف از کرونا آسیب دیده است.

دستپاک با اشاره به اینکه شورای هماهنگی زنان کارآفرین در طول پانزده سال گذشته فعالیت های خوبی را داشته است گفت:این تشکل غیر دولتی تلاش می کند از همه ظرفیت های قانونی و همچنین نهادها و دستگاه های فعال در حوزه اشتغال و کارآفرینی برای حمایت از بانوان کارآفرین استفاده کند.

این فعال کارآفرینی حوزه زنان تاکید کرد :برای ارتقا سهم زنان از اقتصاد و تولید ناخالص داخلی نیازمند حمایت هرسه قوه مجریه، مجلس و قضائیه هستیم.خلا ها و چالش های زیادی برای اشتغال زنان در کشور وجود دارد که در این حوزه نیازمند اصلاح قوانین و حمایت های حقوقی هستیم. بسیاری از کارآفرینان زن درگیر زندان ودادگاه هستند ما نیاز داریم که جلوی این روند گرفته شود و زنان کارآفرین بتوانند با فراغ بال و خاطر آسوده تری به فعالیت خود ادامه دهند.

دستپاک بر حمایت های شایسته و بایسته از زنان کارآفرین اشاره و تاکید کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد معتبر علمی و اجرایی در کشور می تواند بستر حمایت های قانونی از زنان و بانوان کارآفرین را هموار نماید.

وی با اشاره به اینکه به دنبال امضای تفاهم نامه با جهاد دانشگاهی هستیم گفت: جهاد دانشگاهی میتواند در زمینه آموزش، مشاوره، بازاریابی و صادرات محصولات تولیدی زنان بویژه در حوزه مشاغل خانگی کمک شایانی به بانوان کارآفرین داشته باشد.

زنان کارآفرین در این نشست چه گفتند
در این نشست تخصصی بانوان کارآفرین از بخش های مختلف دیدگاه، نظرات و انتقادات خود را مطرح کردند و خواستار کمک مدیران حوزه آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برای حل آن ها در این زمینه شدند.

آیت حسینی بانونی کارآفرین گفت: استارتاپ های زیادی در حوزه بانوان  وجود دارند که می توانند منشا اثر باشند اما ساختار و یا نهادی که بتواند آنها را حمایت کرده و وارد چرخه کسب و کار موفق نماید وجود ندارد.

وی با استقبال از پیشنهاد معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی مبنی بر راه اندازی مدرسه ملی مهارت گفت به دلیل عدم حمایت های لازم از اقتصاد دیجیتال، استارتاپ ها و کسب و کار بانوان، شاهد خروج سرمایه های انسانی از کشور هستیم و نیازمند حکایت های مدرسه ملی مهارت از استارت آپ و کسب و کارهای دیجیتال بانوان هستیم.

لزوم حمایت از بخش گردشگری
مدیرعامل یک هلدینگ گردشگری  نیز در این نشست گفت: من کارآفرین در حوزه گردشگری هستم، در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله کرونا، بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری مثل خطوط هوایی، ریلی و دریایی ظرفیت لازم برای پیش‌برد اهداف گردشگری را ندارند. در گردشگری ما گرفتار روزمرگی شدیم. هرچه پیش بیاید را انجام می‌دهیم. برنامه‌ی مشخصی نداریم. بنابراین نمی‌توانیم پاسخ‌گوی نیاز گردشگران ورودی باشیم. ما از لحاظ جاذبه‌های توریستی، مذهبی، اکوتوریسم و … جایگاه بسیارخوبی در دنیا داریم اما از این ظرفیت‌ها کمتر استفاده می‌شود، چون برنامه‌ی جامعی نداریم.

 رجب زاده مدیر عامل یک شرکت کارگزاری در حوزه بیمه نیز در این نشست بر آموزش بانوان کارآفرین در حوزه ریسک تاکید کرد و گفت جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توانمند در حوزه آموزش و کارآفرینی می تواند بانوان کارآفرین را در حوزه ریسک آموزش دهد. 

اینکه یک بانوی کارآفرین به زندان میرود تنها یک دلیل دارد و آن عدم آشنایی با بازار و ریسک های مربوط به بازار و بازار یابی است.

وی به مقوله بازاریابی  و برند سازی اشاره کرد و گفت: توانمند سازی زنان کارآفرین و دانش آموختگان علاقمند به حوزه کسب و کار می تواند یکی از زمینه های همکاری کانون زنان کارآفرین و جهاد دانشگاهی باشد.

مدیر عامل یک شرکت  که در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می کند نیز گفت:ما محصول و کالای خود را که مورد نیاز کشور و همچنین کسورهای منطقه نیز هست تولید کرده ایم اما مشکل ما عدم ارائه مجوز برای تولید و برند سازی است.

دکتر زینب شنکایی افزود: دست اندرکاران این حوزه که وارد کننده انحصاری این گونه محصولات هستند به ما امکان تولید این محصولات را در داخل کشور نمی دهند. 

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یه نهاد پیشرو و حامی فناوران و پژوهشگران مطرح است انتظار داریم از شرکت های فناور و توانمند در حوزه رفع نیازهای کشور از ما حمایت نماید.

انتقاد مدیرکل اشتغال جهاد دانشگاهی از چالش ها و مشکلات کارآفرینی حوزه زنان

سیروس دشتی در این نشست با اشاره به اینکه معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانسگاهی با داشتن رسانه هایی مثل بازار کار نوین و جابیران می تواند بازوی رسانه خوبی برای حمایت از کسب و کارهای بانوان باشد گفت: همچنین تلاش می کنیم با برگزاری نمایشگاه  جاب فیر (job fair)  همچنین نود اشتغال به زنان کارآفرین کمک کنیم.

وی افزود: با توجه به مسایل و مشکلاتی که بانوان کارآفرین در حوزه مختلف تولید و فضای کسب و کار اشاره کردند مسائلی است که سالها در نشستها و محافل مختلف علمی و اجرایی کشور مکررا گفته می شود، همه کارآفرینان و فعالان اقتصادی همواره از این مسائل شکایت دارد. انگار این فضای نامناسب و نا مساعد به یک رویه تبدیل شده و جز لاینفک کارآفرینی کشور شده است و این بی مبالاتی به فضای کسب وکار به هیچ وجه پذیرفتنی است. کارآفرینان تا به کی باید تاوان این همه سو مدیریت و بی توجهی  مدیران دستگاههای اجرایی و ضوابط و مقررات را دست و پا گیر را بدهند. آیا سزاوار است و زیبنده کشور ما است که از زبان یک کارآفرین بشنویم که 2 سال در حال دوندگی برای ثبت یک برند باشد در حالیکه در کشور های پیشرو این فرآیند در یک یا نهایتا چند روز انجام می گیرد.

دشتی افزود:در کنار این همه مسایل و مشکلات در عرصه کسب و کار و کارآفرینی آنچه بیش از هر چیز رنج آورتر است بی توجهی به تولید ملی و محصولات استاندارد و با کیفیت داخلی کارآفرینی زنان موفق است.

 مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه وجود روابط ناسالم و رانت در خرید های خارجی عرصه را برای کارآفرینان داخلی به حدی تنگ کرده که به مراتب از تحریمهای ظالمانه خارجی چند سال اخیر سخت تر است یادآور شد: با توجه رسالت جهاددانشگاهی در حوزه اطلاع رسانی بازار کار آماده هستیم که در عرصه رسانه این  مشکلات را در یک برنامه چالشی و در قالب نود اقتصادی و اشتغال  با همکاری کارآفرینان و دعوت مسؤلان ذیربط به بحث و بررسی بگذاریم. راهکارها تقریبا مشخص هست فقط یک ارائه قاطع مدیریتی نیاز هست که این چرخه معیوب و ناسالم را  قاعده مند نماید. زیرا باور داریم که اقتصاد کشور بیش از این تحمل این همه بی مبالاتی به فضای کسب و کار و کارآفرینی را ندارد. 

مدیرکل کارآفرینی و اشتغال همچنین اهداف و چگونگی الگوی نوین توسعه مشاغل خانی را در راستای توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی در کشور تشریح نمود.

کلیدواژه‌ها: جهاددانشگاهی معاونت آموزش و کارآفرینی


نظر شما :