در بیست و یکمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده مطرح شد؛
"حس برتر "نقش مهمی در دنیای کسب و کارها و مشاغل آینده ایفا می کند
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمید هاشمی معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی و سخنران این نشست با اشاره به اینکه فضای کسبوکار همواره در حال دگرگونی و تحول بوده است گفت: در سالیان اخیر این تحولات سرعت فزایندهای یافته. صاحبان شرکتها و کسبوکارها برای حفظ و یا حصول به موقعیتی پایدار و مشتریان دائمی و بیشتر، نیازمند آگاهی از این تغییرات بهمنظور کسب آمادگیهای موردنیاز هستند. در این صورت آنان با اتخاذ تدابیر و راهبردهایی متمایز، ضمن هماهنگی با تغییرات تلاش مینمایند تا بر آنها فائق آمده و کمتر با اثرات ناخواسته مواجه شوند.
دکتر هاشمی با تصریح اینکه حس برتر در کسبوکارهای آینده و کسبوکارهای خانوادگی اهمیت فراوان دارد اظهار داشت: «حس برتر » از جنس مهارتهای نرم است و در کسبوکارهای آینده اهمیت فراوانی دارد. امروز نتیجه پیشرفت بیامان فناوری باعث شده انسان بهطور بیسابقهای در جستجوی معنا باشد؛ او حسرت معاشرت و عطش معنویت دارد؛ عاشق روابط عمیق انسانی است و تشنه فهم کامل فناوری است.
وی افزود: در حال حاضر حس برتر نقش عمدهای در دنیای کسبوکار ایفا میکند. البته این نقش را میتوان به همه سازمانها و حتی دولت تعمیم داد. هرچند در کسبوکارها مشهودتر است. سازمانهای مبتنی بر فناوری برتر، فضایی را برای رشد فردی پدید آوردهاند. رشد فردی کلید موفقیت در دنیای فناوریهای برتر است.
دکتر هاشمی با اشاره به فناوریهای برتر مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء، لباسهای هوشمند، بیگ دیتا، بلاکچین، رایانش ابری، واقعیت مجازی، اینترنت نسل 5 و 6، انسان و ربات، هواپیمای بدون سرنشین، محاسبات و رایانههای کوانتومی، چاپ سه بعدی، تشخیص چهره و بینایی، امنیت سایبری، گجت های پوشیدنی و ... گفت: این در حالی است که حس برتر و توجه به کسبوکارهای خانوادگی در بسیاری از مشاغل رو به گسترش است و از اهمیت روزافزونی در کسبوکارها و مشاغلی مثل یادگیری و آموزش، تماشای فیلم و تئاتر، انجام یک بازی جمعی، تأمل در کافیشاپ، بازدید از موزه، استفاده از ماساژ، بازدید علمی و فرهنگی، حضور در بومگردی و گردش در طبیعت، شرکت در مراسم دعا و مجالس معنوی، کتابخوانی، تهیه و توزیع نذری، یوگا و مدیتیشن، شرکت در یک کنسرت و کمک به دیگران و ... برخوردار است.
او توضیح داد: مفهوم حس برتر (High Touch) در برابر فناوری برتر (High Tech) از ضرورت ایجاد معنا در جوامع انسانی و بهویژه در کسبوکارها و سازمانها سخن میگوید. فناوری برتر میکوشد زمان را کوتاه کند و به رویدادها شتاب دهد. فناوری برتر از ما میخواهد در کمترین زمان ممکن هرچه بیشتر تولید کنیم.
اما حس برتر به ما فرصت میدهد از ناشناختهها پرده برداریم؛ اما حس برتر میکوشد زمان را طولانیتر کند.
هاشمی در پایان گفت: رشد فردی کلید موفقیت در دنیای فناوریهای برتر و رشد جمعی کلید دستیابی به حس برتر و ازاینپس حس برتر نقش عمدهای در دنیای کسبوکارها ایفا میکند.
گفتنی است سلسله نشستهای علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده هر سهشنبه از ساعت 10 لغایت 11 توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
نظر شما :