در نشست سواد دیجیتال و بازاریابی محصول در مشاغل آینده مطرح شد
سواد رسانه نقش مهمی در کسب و کارها و مشاغل آینده دارد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، بیستمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده با موضوع "سواد دیجیتال و بازاریابی محصول در مشاغل آینده" روز سهشنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۰با حضور و سخنرانی "سید حمیدرضا عظیمی"، دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مدرس و مشاور بازاریابی و کسب و کار، به صورت وبیناری برگزار شد.
وی با اشاره به اهمیت سواد دیجیتال گفت: سواد رسانه ای در کسب و کار و زندگی مردم اهمیت ویژه ای پیدا کرده است، بنابراین توجه به سواد رسانه ای و سواد دیجیتالی اهمیت بسیاری پیدا کرده است.
این کارشناس سواد رسانه ای با اشاره به اهمیت سه نوع سواد رسانه ای گفت: سواد فنی، سواد رسانه ای و سواد فرهنگی و اجتماعی سه نوع سواد است که باید به آن ها توجه کنیم؛ البته باید تاکید کنم که اهمیت سواد رسانه ای و سواد فرهنگی و اجتماعی از سواد فنی بیشتر است.
او در ادامه با اشاره به اینکه گذشته، حال و آینده دیجیتال مارکتینگ به جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان گره خورده است گفت: همگامی با تکنولوژی و استفاده از سواد رسانه ای در این زمینه بسیار مهم است؛ با دیجیتال مارکتینگ و سواد رسانه ای و فرهنگی و اجتماعی می توان به اطلاعات و علائق مشتریان دست یافت و آنها را حفظ کرد.
این سخنران نشست آینده مشاغل با اشاره به اینکه کسب و کارهای آینده و مشاغل آینده مبتنی بر سواد رسانه ای و بر بستر دیجیتال مارکتینگ شکل می گیرند گفت: صرف زمان و هزینه برای دیجیتال مارکتینگ کمک می کند نه تنها مشاغل سنتی بلکه مشاغل آینده نیز از شکست رهایی پیدا کرده و در مسیر موفقیت قرار گیرد.
وی به شکست کسب و کارها در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی شکست کسب و کارها در بازار سنتی این بود که به سواد رسانه ای از یکسو و دیجیتال مارکتینگ از سوی دیگر اهمیت داده نشده بود و مشتریان در شرایطی از دست رفتند و اینجاست که اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل و کسب و کارهای آینده اهمیت می یابد.
وی به مشاغلی مانند دیتا ساینتیست ها) (data Scientist اشاره کرد و گفت: این ها کسانی هستند که دیتا می گیرند و نالج (Knowledge) بیرون می دهند. یکی از شغلهایی که بهواسطه گسترش اینترنت ایجاد شده، دانشمند دادهها یا دیتا ساینتیست (Data Scientist) است. امروزه شرکتها در دنیا دادههای بسیار زیادی از کاربران خود دارند که دوست دارند از آنها استفاده کنند تا خدمات بهتری به مشتری بدهند و سود بیشتری هم بکنند.
سخنران آینده مشاغل و مشاغل آینده با اشاره به اینکه سواد رسانه ای و همچنین دیجیتال مارکتینگ برای توسعه کسب و کارها مهم است اظهار داشت: همانطور که در نظام سنتی فضای کسب و کار، به (دهن به دهن گشتن) یک خبر و برند و نام اعتقاد داشتیم در شرایط کنونی نیز باید با استفاده از سواد رسانه ای و دیجیتال به (دهن به دهن گشتن) بازار و کسب و کار خود بیندیشیم و توجه کنیم و این موضوع در مشاغل و کسب و کار های نو و آینده بسیار اهمیت دارد.
دکتر عظیمی با طرح این سوال که چرا سواد رسانه ای، دیجیتال مارکتینگ برای توسعه کسب و کارها مهم است؟ گفت: امروزه رفتار مشتریان و مصرف کنندگان به شدت در حال تغییر است، رشد تکنولوژی از مصرف آن جلوتر است، بنابراین هر کسب و کاری که از تحولات دیجیتال و فناوری عقب بماند محکوم به شکست است. این موضوع برای هیچ کسب و کاری استثناء قائل نیست.
نظر شما :