معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی:
ماموریت اصلی جهاددانشگاهی ارایه آموزشهای مهارتی، نوین و تخصصی است
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان، 6 آبان ماه، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در جمع مدیران معاونت آموزشی واحد صنعتی اصفهان گفت: یکی از ویژگیهای جهاددانشگاهی چابکی و انعطافپذیری آن است که در آموزش متبلورتر بوده و هر جایی که جهاددانشگاهی احساس کرده می تواند وارد بشود بلافاصله وارد شده و اتفاق خوبی رخ داده است.
دکتر محمد صادق بیجندی افزود:آنچه به نظر میرسد بعد از سه دهه فعالیت در حوزه آموزش نیازمند بازنگری است، آن است که آیا الان باید مثل 30 سال قبل حرکت کنیم؟ آیا اکنون نیز از جهاددانشگاهی انتظار آموزش 30 سال قبل را دارند؟
وی تصریح کرد: در یکی از دیدارهای مدیران جهاددانشگاهی با مقام معظم رهبری ، ایشان با شفافیت و صراحت فرمودند جهاددانشگاهی باید جایگاه خود را در نقشه جامع علمی مشخص کندو از آن تاریخ برای جهاددانشگاهی 7 مأموریت در نقشه جامع علمی کشور تعریف شده که 3 مأموریت آن در حوزه آموزش و کارآفرینی است.
وی تاکید کرد: یکی از آن مأموریتهای اصلی ما، ماموریت آموزش های مهارتی، نوین و تخصصی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ابلاغ شده است.
دکتر بیجندی تصریح کرد: مدرسه ملی مهارت به صورت دقیق بر همین اساس برنامهریزی شده است. مقدمات آن در سازمان تجاریسازی طراحی و در نمایشگاه کار ایران 4 وبینار و کارگاه تخصصی در این مورد برگزار شد و هم اکنون نیز 16 وبینار در این خصوص برگزار شده و در این خصوص باید زیرساختهای زیادی طراحی و برنامهریزی شود.
معاون آموزش و کار آفرینی جهاددانشگاهی افزود: تعبیر من از وضعیت آموزش دوران پسا کرونا آن است که ما با یک پدیده که اسم آنرا " پدیده فنر" نامگذاری می کنم، مواجه خواهیم بود. معتقدم به محض این که آموزش های حضوری مجوز رسمی پیدا کند، با یک ذوق زدگی خاصی از سوی مردم بمنظور حضور در کلاس های آموزشی در یک دوره کوتاه مدت، مواجه خواهیم شد. اما چون مخاطبان تجربه آموزش های غیر حضوری را نیز داشته اند، دوباره فنر تا نیمه جمع می شود و به آموزش های غیر حضوری گرایش پیدا خواهند کرد و آموزش ها بصورت حضوری و غیر حضوری برگزار خواهد شد و در این خصوص باید آمادگی خیلی خوبی داشته باشیم و در این مسیر باید با نوع آوری و خلاقیت حرکت کنیم.
دکتر بیجندی حوزه بازاریابی و برندسازی را بسیار مهم دانست و افزود:. باید در «برندینگ» ویژگیهای جهاددانشگاهی را مشخص کنیم و دقت داشته باشیم هویت اصلی جهاددانشگاهی که هویت فرهنگی است حفظ شود. تحت هر شرایط حوزه هویتی ما " فرهنگ جهادی " ماست و باید این ویژگی را حفظ کنیم و مدیران مراکز آموزشی باید دقت کنند، هویت فرهنگی مراکز آموزشی جهاددانشگاهی باید حفظ شود.
وی تاکید کرد: در سال 1392 مقام معظم رهبری دغدغه و نگرانی را در خصوص محتوای کتابهای زبان انگلیسی مطرح کردند و جهاددانشگاهی نیز بعنوان یک نهاد دانش بنیان و توسعه ای و بر آمده از انقلاب، احساس دغدغه کرده و یکی از واحد های جهاددانشگاهی، دلسوزانه پروژه مجموعه کتاب های Eight8 را طراحی کرد که این کتابها تأییدیهی مؤسسهی York بعنوان بزرگترین مرکز انتشارات کتاب زبان انگلیسی دنیا همچنین استاندارد اتحادیه اروپا را نیز دریافت کرده است. واحد های جهاددانشگاهی باید تدریس این کتابها را در اولویت و دستور کار خود قرار دهند.
گفتنی است؛ معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی دراین نشست به تشریح طرحها و سیاستهای کلان آموزشی جهاددانشگاهی ، پرداخت.
همچنین رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، در این نشست ایجاد شبکه اصولی پروژهیابی و بازاریابی در مجموعه معاونت آموزشی جهاددانشگاهی را ضروری دانست و با اشاره به این که مقالات خیلی خوب در این زمینه نگاشته توسط محققین و اساتید کشور نگاشته شده است، افزود: توان جهاددانشگاهی در حوزه آموزش بیش از این است و باید از خودشیفتگی پرهیز کنیم که خودشیفتگی باعث عقبافتادگی خواهد شد.
مرتضی تیموری افزود: برند جهاددانشگاهی برند جذاب و معتبری است و در نظرسنجیهای قبلی اعتماد مردم به جهاددانشگاهی بالاترین عامل استقبال از فعالیتهای جهاددانشگاهی است و باید برای افزایش و حفظ این نقاط قوتها برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: سهم ما در بازار آموزشی به نسبت برند و مراکز آموزشی، سهم اندکی است.
تیموری تصریح کرد: از تغییرپذیری و فناپذیری بعنوان دو خصوصیت آموزش نام برد و بر برنامه ریزی بمنظور انجام طرحها ، دورهها و تکنیکهای جدید و نوآورانه تاکید کرد.
رییس جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان افزود: در آموزش باید مستمر به دنبال پویایی، نوعآوری و ساختن نداشته ها باشیم.
تیموری گفت: بیش از 400 عنوان دوره در جهاددانشگاهی تدوین و اجراء شده است، ولی سهم دورههای جدید چند درصد است؟
وی تاکید کرد: مراکزآموزشی جهاددانشگاهی باید سهم دورههای جدید را در برنامههای آموزشی در نظر داشته باشند و در کنار آن نیازسنجی و بازاریابی آموزشی را در دستور کار قرار دهند.
گفتنی است؛ در این نشست معاون آموزشی واحد صنعتی اصفهان و مدیران مراکز آموزشی این واحد ضمن ارائه گزارش فعالیت ها و برنامه های در دست اقدام به بیان دیدگاه ها، در خواست و مشکلات پرداختند.
نظر شما :