وبینار دو روزه «تکنیکهای تولید محتوای دیجیتال در حوزه سلامت در پلتفرم کنوا» برگزار شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، وبینار دو روزه «تکنیکهای تولید محتوای دیجیتال در حوزه سلامت در پلتفرم کنوا» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی و با حضور جمعی از متخصصان و دانشجویان حوزه سلامت در روزهای 7 و 8 شهریورماه 1400 برگزار شد.
دکتر فاطمه زارعی استادیار آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تولید محتوای آنلاین در حوزه سلامت در این وبینار عنوان کرد: دانستن دانش برای بیان آن کافی نیست، متخصصان حوزه سلامت دانش خوبی دارند، اما مهارت ارائه آن در فضای مجازی را نیز باید بدانند. اینفودمیک ها یکی از چالشهای مهم در فضای مجازی است که اگر مدیریت نشود دانش و اطلاعات اشتباه گسترش مییابد. یک راه مدیریت آن ارسال مطالب از منبع معتبر است. متخصصان حوزه سلامت و آموزش سلامت منبع معتبر هستند، اما راهها و مهارتهای تولید دانش به محتوای قابل انتشار در فضای مجازی را نیز بهتر است بیاموزند.
وی در ادامه افزود: تکنیکها، ابزارها، پلتفرمهای ساده و رایگانی وجود دارد که اگر حتی یکی از آنها را بدانیم میتوانیم بهصورت خلاقانه و حرفهای پیام سلامت را به مردم برسانیم. معتقدم، دانستن اصول و ارائه محتوای آموزشی بر بستر دیجیتال یکی از الزامات در این دوران است که کمتر به آن به شیوه علمی در حوزه سلامت توجه شده است.
یکی از این پلتفرمهای رایگان اما قدرتمند و ارزشمند در این زمینه پلتفرم کنوا است. افراد در هر سطحی از مهارت میتوانند پیامهای خود را بهصورت دیجیتال و جذاب در اختیار عموم قرار دهند. کنوا یک پلتفرم تولید محتوای گرافیکی است که در مقایسه با فتوشاپ دارای محدودیتهایی است، اما ابزار مناسبی است برای آن دسته از افرادی که میخواهند به بیان ساده، خلاقانه و جذاب محتوای سریع تولید کنند و در پلتفرمهای آنلاین مثل شبکههای مجازی اینستاگرام، فیس بوک و ... بگذارند.
استادیار آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه تربیت مدرس گفت: شناخت نمادها و سمبلهای مرتبط با مفاهیم سلامت، بهکارگیری متناسب آنها در بیان پیامهای سلامت و سایر پیامهای آموزشی شناختی بسیار مهم است. درک رنگها و اصول بهکارگیری آنها در انتقال پیام نیز از جمله مقولههایی است که کمتر به آن توجه میشود، به دیگر بیان سواد بصری مجموعهای از تواناییها است که به فرد این امکان را میدهد تا بهطور مؤثر، تصاویر را جستجو، تفسیر، ارزیابی، استفاده و ایجاد کند. یک فرد با سواد بصری هم مصرفکننده انتقادی رسانههای تصویری و هم مشارکتکننده در مجموعه دانش و فرهنگ مشترک است.
وی تصریح کرد: بنابراین، انتقال پیام مؤثر تنها به صحت محتوای علمی آن ختم نمیشود بلکه برای انتقال اثربخش آن ابزار مناسب، ارائه جذاب و خلاقانه لازم است. پلتفرمهای تولید محتوای گرافیکی بر بستر دیجیتال بهترین فرصت برای ترکیب دانش و مهارت در تولید محتوی آنلاین است.
پژوهشکده علوم بهداشتی با هدف دانشافزایی و ارتقا توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزاری کارگاهها و وبینارهای مختلفی در حوزه سلامت میکند که امید است این برنامههای آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی متخصصان و اندیشمندان بخش سلامت داشته باشد.
نظر شما :