با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی؛
دورههای آموزشی توسعه دانش و مهارتهای مدرسان بازآفرینی شهری پایدار برگزار میشود
دکتر حمید رمضانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و مدیر طرح " توسعه دانش و مهارتهای مدرسان بازآفرینی شهری پایدار" در رابطه با برگزاری این دورههای آموزشی گفت: رویکرد آموزش مدرسان (TOT; Training of Trainers)، به منظور آموزش مدرسان جدید (و کم تجربهتر) به وسیله مدرسان با تجربه در یک مهارت یا زمینه خاص طراحی میگردد. در این برنامهها عمدتا به جای انتقال مفاهیم و ادبیات نظری صرف، بیشتر به انتقال" ایدهها و تجربیات " پرداخته میشود. برنامههای آموزشی TOT میتواند مدرسانی با مهارت تعلیم دهند که آنها نیز به دیگران این دانستهها را به بهترین شکل آموزش دهند. با سرمایهگذاری در TOT میتوان ظرفیتسازی برای تاثیرگذاری پایدار بر پروژهها و برنامهها ایجاد کرد.
دکتر رمضانی افزود: فرآیند اجرای دوره TOT در چهار گام ارزیابی، طراحی، برگزاری و پایش برنامهریزی شده است. درگام اول یک بررسی در ارتباط با برنامه های آموزشی و ترویجی ( برگزار شده در سالهای اخیر) با هدف شناخت نیازها و کاستیها انجام شده است. بر این اساس یک بانک اطلاعاتی یکپارچه (DB) از برنامههای آموزشی گردآوری و دستهبندی شده، و در ارتباط با سیاستگذاریهای آموزشی شرکت بازآفرینی شهری ایران، ارکان برنامههای بازآفرینی شهری پایدار، محورهای آموزشی و ... ارزیابی شده است. در گام دوم بر اساس ضرورتهای برنامهای و نیازها و کاستیهای آموزشی ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار از طریق نظرسنجی نیازهای آموزشی احصاء خواهد شد. سپس منطبق بر نیازها، عناوین آموزشی، مدرسان و محتوای مربوطه تهیه میگردد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: در گام سوم نظام نامه آموزشی دورهها (کلیات سرفصلها و الزامات شرکت در دورهها، ساختار اجرایی دورهها، شرایط اخذ گواهی، نحوه ثبت نام و ...) تهیه و فراگیران ثبت نام خواهند شد. پس از برگزاری، در گام چهارم، دورهها پایش میگردد که شامل ارزیابی بازخوردها و فرآیندهای اجرایی، موانع و مشکلات و ...است. بدین منظور که از موفقیتها و آموزههای دورههای پیشین استفاده و نقاط ضعف آن را در دورهای بعدی و یا در مراحل بعدی برطرف کنند. در حال حاضر در مرحله دوم از این پروژه قرار گرفتهایم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، وی تأکید کرد: منطبق با سیاستگذاریهای آموزشی و ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران، هدف کلان این برنامه «توسعه دانش و مجموعه مهارتهای مدرسان برنامههای آموزشی و ترویجی برنامههای بازآفرینی شهری پایدار»است. سایر اهداف همسو شامل توسعه دانش و توانافزایی مدرسان بومی در هر استان در انطباق با اهداف برنامههای بازآفرینی شهری پایدار؛ تدوین محتوای آموزشی هدفمند و استاندارد بر اساس سیاستگذاریهای آموزشی و برنامهای؛ یکپارچهسازی محتوا و قرائتهای مختلف پیرامون مفاهیم و برنامههای بازآفرینی شهری پایدار؛ آموزش موثر و نافذ از طریق مدرسان برآمده از دورههای TOT است. در این دورهها تلاش میشود با آموزش مدرسان بومی در هر استان، ظرفیتسازی لازم برای آموزش و ترویج کارآمد ایجاد گردد.
نظر شما :